Opplevelse av IBU

Hei.

Jeg satt i går kveld og smakte på to kjøpeøl, Nøgne Ø Pale Ale og Amager Modern IPA. Jeg hadde også en hjemmelaget IPA som jeg smakte på ved siden av. Nøgne Ø sin pale ale har i følge etiketten en IBU på ca 40, Amager sin IPA vet jeg ikke hva IBUen er, men vil tippe at den er rundt 60-70 IBU. Min hjemmelagde har en IBU på ca 115 (Noonan). Ut i fra IBU-tallene skal min hjemmelagde IPA være markant mer bitter enn de andre, men den gang ei. Jeg opplevde nesten det "motsatte". Min hjemmelagde føltes ikke mer bitter enn de andre, men den opplevdes som mere en mellomting mellom Pale Alen, og IPAen. Begge kjøpeøllene er på 6%, mens min hjemmelagde er på ca 6,7% (den har stått på flaske siden starten av februar).

Så spørsmålet mitt blir da: Hva er det som gjør at en øl som på papiret skal være adskillig mer bitter ikke oppleves som det?  :jaha:

Skjalg

Hvor mye restsødme det er igjen i ølet har veldig mye å si for bitterheten. Jo tørrere ølet er, jo mer fremtredende blir bitterheten.

Det har nok mest med sødmen å gjøre ja. Et godt eksemel er et tørt øl som f.eks brewdog sin dead pony club, denne har en bitterhet på 25IBU det samme har nøgne ø sin brown ale. Her oppleves bitterheten som markant og kraftig i dead pony club i forhold til brown alen.

Aha, det høres ut som en fornuftig forklaring. Tusen takk, da har jeg blitt litt klokere i dag også  :)

I tillegg er IBU-tallene Nøgne Ø oppgir basert på beregning av bitterhumlen alene, så de fleste andre beregninger av samme øl vil gi høyere IBU. Forskjellige humletyper gir også forskjellig bitterhet: 40 IBU (målt eller beregnet) fra Chinook vil være langt bitrere 40 IBU fra Magnum eller Nelson Sauvin. Mengden cohumulone i humlen har noe med dette å gjøre.

Kjetil S skrev:
I tillegg er IBU-tallene Nøgne Ø oppgir basert på beregning av bitterhumlen alene, så de fleste andre beregninger av samme øl vil gi høyere IBU. Forskjellige humletyper gir også forskjellig bitterhet: 40 IBU (målt eller beregnet) fra Chinook vil være langt bitrere 40 IBU fra Magnum eller Nelson Sauvin. Mengden cohumulone i humlen har noe med dette å gjøre.

Det forklarer jo en del med tanke på at jeg tidligere har syntes at IPAen til Ø har vært en del bitrere enn 60 IBU skal være.

Kan kanskje forklare hvorfor jeg opplever Mack IPA som "totalt uinteressant" i forhold til bitterhet og humlepreg... Men hva er da hensikten med i det hele tatt å ha en "måleenhet" som ikke er objektiv?

Ikke bare restsødme er med å balansere et øl. Den vanligste måten å beskrive balansen er forholdet mellom OG og IBU. Ikke FG og IBU.  Selv om ølet gjærer ut til relativt tørt vil det fremdeles ha maltsødmen som er med på å balansere. Men restsødmen er definitivt viktig.

mvh

Bårdd

nonshaugen skrev:
Kan kanskje forklare hvorfor jeg opplever Mack IPA som "totalt uinteressant" i forhold til bitterhet og humlepreg... Men hva er da hensikten med i det hele tatt å ha en "måleenhet" som ikke er objektiv?

Måleenheten er objektiv nok den. IBU angir konsentrasjonen av en type bitterstoffer, isomeriserte alfasyrer.

Problemet er at uttrekk av bitterstoffer fra humlen avhenger av mange faktorer, og beregningsmodellene klarer ikke fange opp alle. Mengde av og forhold mellom flere forskjellige stoffer i humlen og vørteren, koketid m.m
Varierende mengder bitterstoffer forsvinner også i bunnfall i kokekar og gjæringskar, eller blir brutt ned av gjæren.

Skal en vite nøyaktig IBU må en teste det ferdige ølet i lab. Men, opplevd bitterhet avhenger igjen av en mengde faktorer. Forskjellige stoffer i det ferdige ølet fremhever eller maskerer bitterheten. Det finnes også en mengde andre stoffer som i seg selv tilfører bitterhet, tanniner fra skallet på kornet for eksempel.

Så beregningene gir en pekepinn på om du havner der du ønsker å være, og IBU angir mengde av en kjemisk forbindelse, Men, de forteller ikke om ølet kommer til å smake godt, og det er jo det viktigste.

Tilbake
Topp