Oppstart

Hei jeg og en kompis har planer om å starte opp å brygge litt øl.
Så da lurer jeg på om noen har tips til ett bra oppstarte sett. Da tenker jeg på full pakke, ett bra utstyre,som er høvelig enkelt å greit å bruke. Tenker på en prisklasse opp til en 10.000 ca.

For 10 høvdinger kommer du langt! Grainfather er et helt supert inngangsprodukt. Den er litt mer robust bygget enn Beerbrew-serien.

Så vist jeg kjøper en slik sak, da har jeg det jeg trenger uten om ingridienser og flasker er det slik å forstå ??
https://www.bryggselv.no/bryggeutstyr/bryggemaskiner/grainfather
Du trenger, eller "trenger" nok noe mer enn det du kanskje tror med en gang. Mitt tips vil være å kjøpe en ny Grainfather, og noe skikkelig til gjæring. F.eks en ITC-310 og et lite kjøleskap, eller iallefall noe som gjør at du kan styre temperaturen under gjæring. Det er der det skjer. Hvis du har bling til å lage vørteren så hjelper det lite hvis du fermenterer den dårlig. Du lager bedre øl med god kontroll på gjæring og en enkel kjele, enn en Grainfather og null kontroll på gjæring. Så balanser busjettet godt, det er en del utstyr du egentlig ikke trenger med en gang som folk har. Gjæring, så vørterproduksjon.

Dersom dere slutter å lese på forum som dette så klarer dere med det som er linka til. Men tro meg, det tar helt av etter veldig kort tid.
Noen vil nok prøve å innbille deg att det er billig å brygge øl, det er det i allefall ikke. Men du verden så gøy.

Dersom dere slutter å lese på forum som dette så klarer dere med det som er linka til. Men tro meg, det tar helt av etter veldig kort tid.
Noen vil nok prøve å innbille deg att det er billig å brygge øl, det er det i allefall ikke. Men du verden så gøy.

Å joda, det er billig og brygge øl, men vi er noen som starter eller har startet en hobby ved side/itillegg, det er den 2. hobbyen som blir dyr :)

Tilbake
Topp