Pale Ale med EKG og Chinook

Erling A

Norbrygg-medlem
Jeg skal sette mitt første brygg! Jeg har 6,5 kg malt ferdig blandet til en Pale Ale og har EKG og Chinook humle. Jeg er på jakt etter et humleskjema til dette.

Jeg har brygget en engelsk IPA med EKG i mesken og Chinook som tørrhumle, det er veldig godt.

Hva med
30-50gram EKG@60min
15gram EKG @ 30min
30gram EKG @ 10min

30 gram Chinook som tørrhumle etter at den verste stormgjæringen er over.

Engelsk gjær med særpreg, Wyeast Ringwood eller Thames Valley feks?

Jeg endte opp litt mer spenstig med humla, kanskje urutinert gjort, men det er mitt første brygg:
50g EKG 60 min
20g EKG 30 min
20g EKG 15 min
50g EKG 5 min
50g Chinook 5 min

I tillegg til malten hadde jeg i 1/2 kg lokalprodusert honning, kokte 15 min. Derfor vil jeg kalle den Honning Pale Ale.
Hva den egentlig blir av stil er jeg ikke sikker på med så mye humle.
Jeg fikk veldig mye grums, så jeg endte opp med bare 18 liter i gjæringsbøtta, og målte OG til 1074.
Håper den blir god å drikke!

Nå er brygget flasket, og jeg ønsker synspunkter på typebestemmelse av brygget. Det var i utgangspunktet en PA, men jeg har lagt til en del humle i forhold til opprinnelig oppskrift fra Borrebrygg. Jeg synes dette ligner mer på en IPA.
50g EKG 6% 60 min
20g EKG 6% 30 min
20g EKG 6% 15 min
40g EKG 6% 5 min
50g Chinook 11,9% 5 min
50 g Chinook tørrhumlet etter 5 dager
Dette får jeg til å bli IBU rundt 47 med ferdig kokt mengde ca 25 liter.

I tillegg til malten hadde jeg i 1/2 kg lokalprodusert honning, kokte 15 min. Med dette ekstra sukkeret kom OG på 1074.
Jeg fikk veldig mye grums, så jeg endte opp med bare 18 liter i gjæringsbøtta. Jeg fikk FG på 1018. Altså ca 7,3% ABV.
PA eller IPA?

Oi. Så mye bitterhumle gjør at det likner mer på en IPA i mine øyne iallefall.
Om ikke IPA, så er det iallefall en drøy Pale Ale. :) Er den ferdig modnet, og har du smakt på den enda? :)

Flasket på onsdag kveld, så den er ikke klar. Har prøvd en liten slurk i munnen, og den er bitter.

Tilbake
Topp