Pale chocolate malt.

magne1972

Moderator
Prøvesmakte mitt første brygg med denne malttypen i dag, og må si at den falt veldig godt i smak.
Både fargen og smaken var nydelig, og jeg lurer stygt på om det er brukt denne typen i guinness?
Jeg vil si at den jeg har brygget nå er så godt som en klon av det, bortsett fra at min er sterkere (5,0) og mangler litt munnfylde... ;)

Det sies om Guinness at den bare er pale malt, flaked barley og roasted barley, en kombinasjon jeg riktignok har brukt mange ganger uten å komme særlig nært.

65 % pale malt, 25 % flaked barley og 10 % roasted barley er vel den klassiske Guinness-oppskriften. OG 1039, ca. 40 IBU fra én enkelt humletilsetting (en blanding av forskjellige hulmer, Goldings og i tillegg Target og Northdown, synes jeg å huske), 4,2 % alkohol.

Gahr skrev:
65 % pale malt, 25 % flaked barley og 10 % roasted barley er vel den klassiske Guinness-oppskriften. OG 1039, ca. 40 IBU fra én enkelt humletilsetting (en blanding av forskjellige hulmer, Goldings og i tillegg Target og Northdown, synes jeg å huske), 4,2 % alkohol.
Jeg har faktisk prøvd den, men syntes faktisk denne var mer guinness :)
Kommer muligens ann på bryggeren ;)

Kutter man ut sukker, er det mulig den blir enda mer guinness, men ikke sikkert :)
Gjæret med slurry etter tidligere stout. US-05

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 28,57 l
Post Boil Volume: 26,00 l
Batch Size (fermenter): 24,00 l 
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,047 SG
Estimated Color: 43,7 EBC
Estimated IBU: 21,9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 75,3 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
1,20 kg              Munich II (Weyermann) (16,7 EBC)        Grain        2        24,7 %       
3,00 kg              Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain        1        61,9 %       
0,30 kg              Pale Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (70 Grain        3        6,2 %       
0,05 kg              Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199,7  Grain        4        1,0 %       
0,30 kg              Cane (Beet) Sugar (0,0 EBC)              Sugar        5        6,2 %       
25,00 g              Phoenix [8,00 %] - Boil 60,0 min        Hop          6        21,9 IBUs   
1,0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        8        -           
0,32 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        7        -           

Tilbake
Topp