Palmer om gjærstartere: Korrigert ny versjon.

Da er første gjærstarter laget etter den nye 'Palmer-metoden'. Lot den stå 16 timer på røreren før jeg tok den av. Etter 24 timer uten rører var det fortsatt bittelitt bobler langs kanten, så den fikk stå over natta før den gikk i kjøleskapet. Altså 36 timer uten rører. Det tok tid dette...

Edit: kan jo være den var ferdig i løpet av natten før jeg fikk hevet den på kjøl. Wlp001.
 
Da er første gjærstarter laget etter den nye 'Palmer-metoden'. Lot den stå 16 timer på røreren før jeg tok den av. Etter 24 timer uten rører var det fortsatt bittelitt bobler langs kanten, så den fikk stå over natta før den gikk i kjøleskapet. Altså 36 timer uten rører. Det tok tid dette...

Edit: kan jo være den var ferdig i løpet av natten før jeg fikk hevet den på kjøl. Wlp001.
Det vil variere etter hvilken gjær man bruker. Jeg synes 18+18 timer er et greit utgangspunkt, men man må se det litt an for hver runde.
 
Det vil variere etter hvilken gjær man bruker. Jeg synes 18+18 timer er et greit utgangspunkt, men man må se det litt an for hver runde.

Min fikk nå 52 timer totalt, men var nok ferdig noe tidligere. Som du sier må man nok se an fra gang til gang. Jeg skal ikke brygge før i morgen kveld, og lager alltid startere god tid i forveien, så det er uproblematisk at det tar litt tid. Plenty av tid til bunnfelling i kjøleskap.
 
Det vil variere etter hvilken gjær man bruker. Jeg synes 18+18 timer er et greit utgangspunkt, men man må se det litt an for hver runde.

Som du sier; vi må ha et utgansgpunkt. Men så er det mange faktorer som vil påvirke hvor lang tid det tar. Min erfaring er at 18 timer ofte er for mye; da har den gått for langt. Og noen ganger kan det hende den ikke er kommet i gang engang, etter 18 timer.

Faktorer som vi må ta i betraktning (som jeg kommer på i farten:)):
  • gjærens tilstand
  • temperatur
  • farten på røreren => hvor mye oksygen som blandes inn (Du får ikke maks her med et volum på to-tre liter uten en litt kraftig rører. De vanlige små Kina-rører'ne duger ikke.)
  • vørterstyrke
  • vørtervolum
  • forholdet mellom gjærmengde og startervolum
  • gjærtype
Akkurat nå har jeg satt i gang en skvett Wyeast 1318 - en tre måneder gammel starterrest - i halvannen liter vørter med SG sånn ca. 1.030. 22 grader i rommet. Jeg aner ikke hvor lang tid den vil bruke, men jeg håper den ikke har gått ut i morgen tidlig:). Det er ingen krise; jeg skal uansett dyrke den opp videre.

Hvis jeg så treffer med denne, vil det neste steget ta av fryktelig fort. Da vil den definitivt ikke bruke så mye som 18 timer på å komme seg halvveis - om jeg ikke setter den veldig kjølig. Og det kan være en god ide, for å unngå at den skal krabbe rett ut av kolben!
 
Sist redigert:
Rart at det skal ta så mange år å se på noe. Må vel vare mer data å analysere jo mer moderne man er?
 
Rart at det skal ta så mange år å se på noe. Må vel vare mer data å analysere jo mer moderne man er?

Jeg veit jo hva jeg skal se etter, men jeg har opplevd litt for mange ganger at jeg har tolket tegnene feil. Og så er det fort gjort å vente akkurat litt for lenge: Plutselig opplever du at gjæren begynner å flokkulere sjøl om du trodde den hadde litt igjen.

Én grei test er å ta den av og la den stå litt; et kvarters tid, f.eks.. Er det aktiv gjæring nedi der, vil jo gjæren produsere CO2, og rister du da litt, vil du se boblene stige. Er du i tvil: Sett den tilbake på røreren. Om du ikke får pisket opp skum raskt når den går i gang, vil jeg si at det er et tegn på at den nå skal få stå i ro.

Noe jeg har lagt merke til, er at når jeg har tatt den av og latt den stå noen minutter, kan det ut som om den begynner å flokkulere fordi den begynner å klarne øverst. Så har jeg gått ut fra at nå er den i alle fall ferdig - og kanskje litt for ferdig, til og med. Men når den så har stått en stund til, og jeg går for å inspisere den, så er den ikke klar øverst lenger; det foregår åpenbart stadig gjæring.

Så nei, det er ikke så lett.
 
Som du sier; vi må ha et utgansgpunkt. Men så er det mange faktorer som vil påvirke hvor lang tid det tar. Min erfaring er at 18 timer ofte er for mye; da har den gått for langt. Og noen ganger kan det hende den ikke er kommet i gang engang, etter 18 timer.

Faktorer som vi må ta i betraktning (som jeg kommer på i farten:)):
  • gjærens tilstand
  • temperatur
  • farten på røreren => hvor mye oksygen som blandes inn (Du får ikke maks her med et volum på to-tre liter uten en litt kraftig rører. De vanlige små Kina-rører'ne duger ikke.)
  • vørterstyrke
  • vørtervolum
  • forholdet mellom gjærmengde og startervolum
  • gjærtype
Akkurat nå har jeg satt i gang en skvett Wyeast 1318 - en tre måneder gammel starterrest - i halvannen liter vørter med SG sånn ca. 1.030. 22 grader i rommet. Jeg aner ikke hvor lang tid den vil bruke, men jeg håper den ikke har gått ut i morgen tidlig:). Det er ingen krise; jeg skal uansett dyrke den opp videre.

Hvis jeg så treffer med denne, vil det neste steget ta av fryktelig fort. Da vil den definitivt ikke bruke så mye som 18 timer på å komme seg halvveis - om jeg ikke setter den veldig kjølig. Og det kan være en god ide, for å unngå at den skal krabbe rett ut av kolben!

Den starteren jeg satte i går, lurte meg først. Etter en tre timers tid hadde den skummet seg opp kraftig. Typisk gjærskum, med store bobler i. Jeg rista den for å få ned skummet, og etter det kom det ikke opp igjen. Da begynte jeg å lure på om den kunne ha gjæret godt ned allerede, så jeg tok en prøve - og den viste 1.030. Det var mao. ikke skjedd noe særlig med utgjæringa i det hele tatt.

Ved to-tida i natt sto jeg opp og inspiserte den. Da hadde den så vidt skummet over - jeg kunne se sporene - og så hadde skummet lagt seg igjen. Jeg tok den av, og i dag tidlig var det null tegn til liv. Jeg satte den i kjøleskap, og for en times tid siden tok jeg den ut igjen for å sette ny starter. Da var det et godt lag med fast, fin, hvit gjær på bunnen, og helt klart starterøl, som jeg dekanterte.

Jeg tror jeg tok av denne på omtrent riktig tid - i alle fall ikke for tidlig. Det var etter ca. 8 timer. Den gjæren jeg brukte, var 3 måneder gammmel, nesten - men nok i fin form da jeg satte den bort. Det var bare en liten slant, så forholdet mellom levende gjær og startervolum var relativt stort. Rommet holder 22 grader, og starteren tilfører også litt varme, men den har ei god vifte, så det er ikke mye. Den er kraftig, så jeg tilfører rikelig med luft hele tida. (Bryggselvstarter, ny modell.)

Totalt brukte denne starteren bare 12 timer på å gå seg helt ferdig. Nå var den ikke så stor, og ikke så sterk ( 1.032/33?). Størrelsen er nok veldig viktig.
 
Tilbake
Topp