Partial mash i liten leilighet!

Hei!

Jeg er fortsatt på hvete\wit-ølbølgen, og lurer på hva mulighetene mine er for partial mash brygging.

Siste wit'en jeg lagde på hvetemaltekstrakt ble mye mørkere enn Hoegaarden typene jeg er så glad i. God på smak, men jeg skulle gjerne hatt de litt lysere. Jeg lurer på om jeg kan oppnå dette ved å steepe korn?

Jeg har fått tak i en 20-liters kjele som fungerer på induksjonstoppen min, og en sånn meskepose. Hva er mulighetene mine nå? Jeg har lagd en hveteøl fra ekstrakt nylig hvor jeg steepet (på norsk "Trekke"?) bygg og hvete, men det var snakk om ca 500 gr med korn totalt.

Jeg tenkte at med en større kjele så kunne jeg bruke mer korn og mindre maltekstrakt for å få mere lyse korntyper i ølet?

Noen tips anyone?

- M
 
Du kan jo bruke de lyseste typene maltekstrakt for å oppnå det samme. Skal du steepe er det gjerne spesialmalt det dreier seg om, og disse er alle mørkere enn den lyseste ekstrakten.
 
Jeg får ikke tak i lysere maltekstrakt enn hvetemaltekstrakten, såvidt jeg forstår - og da blir det mye mørkere enn jeg ønsker.

Jeg har lest at man skal ha umalta hvete i slikt øl - og regna da med at jeg må gjøre dette med korn fordi jeg ikke får til dette fra ekstrakt...

- M
 
Joda, du kan meske med såkalt brew-in-a-bag-teknikk og så tilsette det ekstra du måtte trenge av maltekstrakt for å komme opp i riktig OG, om du ikke får det til med bare malt og korn. Eller du kan brygge litt mindre batcher -- 15 liter er vel det meste du kan håpe på å få til i en 20 liters kjele.
 
Det var noe slikt jeg var ute etter...

Da får jeg prøve å få tak i en større kjele.

Jeg regner med at det er en ueffektiv måte å meske kornet på, så neste spørsmål blir da: hvor mye korn skal jeg bruke for å få f.eks 15 liter?

- Martin
 
Brew-in-a-bag er faktisk ikke så ineffektivt, men det gir en del ekstra grums i bunnen av kjelen. Jeg ville siktet mot 70% utbytte den første gangen, og tatt resten som bonus
 
Tilbake
Topp