Pasteurisere karbonerte bjørnunger eller gjærstopp i flasker?

Tåler karbonerte bjørnunger det økte trykket under pasteurisering? Planlegger en semisøt mjød og vil prøve å karbonere denne naturlig for å avbryte gjæringen med varmebehandling i kokekjelen. Omlag 65 grc? Er det å be om kjedeeksplosjon?

Går det å kjøle ned når mjøden er tilstrekkelig karbonert, og tilsette gjærstopp e.l. med en doseringssprøyte?

Jeg har pasteurisert bjørnunger, så det kan i hvert fall gå bra. Det er jo langt fra det samme som at det er helt trykt, vel å merke...

Så pasteurisering kan gå altså.
Legger nok lokket på og nytter relevant verneutstyr tenker jeg... :D

Noen tanker om gjærstopp i flaskene?

For å ha kontroll på temperaturen hadde jeg ei åpen flaske sammen med de jeg pasteuriserte, og la et steketermometer i den flaska.

Ja det er lurt. Har kommet til den konklusjonen jeg også. Bør vel ikke overskyte mer enn nødvendig på temperaturen. Trykket i flaskene er det værre å kontrollere. Har jo ikke snøring på vol co2, man må jo basere seg på en smakstest og visuel vurdering når man prøvespretter en flaske for å sjekke karboneringsnivå.

Vurderer å anskaffe patenkorkflasker type kinn fra Bryggselv, da kan man lettere sjekke karbonering på alle flaskene. De tåler vel mer trykk også, den eneste bakdelen er vel at 0.75l 10-15% mjød kan bli litt mye....

Jeg er ikke overbevist om at 0,75-flasker nødvendigvis tåler mer trykk. Det er større diameter, som muligens oppveger at glasset muligens er litt tykkere. Skal du ha flasker som er laget for å tåle høyere trykk, er det vel champagne-flasker som er tingen, men generelt virker det som bjørnungene er undervurdert. Bryggeriene som bruker dem, har nok flaskepasteurisert adskillig flere bjørnunger enn du noensinne kommer til å gjøre.

De pasteuriserer på flasker altså? Ok, det høres bra ut!

Tenker bare på at noen flasker sikkert kan havne på over 3 vol co2, har jo ikke så mye kontroll med akkurat karboneringen.

Ingen som mener noe om gjærstopp?

De pasteuriserer på flasker altså? Ok, det høres bra ut!

Tenker bare på at noen flasker sikkert kan havne på over 3 vol co2, har jo ikke så mye kontroll med akkurat karboneringen.

Alt pasteuriseres ikke, men jeg mener at vørterøl og en del alkoholfritt er vanlig å flaskepasteurisere.

Tilbake
Topp