Patinaserien: 30l med bazooka "bryggfilter" og tappekran eller 36 l?

Sikler litt på denne: http://shop.humle.se/se/art/kittel-rostfri-30-liter-inkl-tappkran-och-lock.php
Brygger kun med ekstrakt foreløpig - og tror nok det blir speidel når jeg evt. går over til mesking så 30 liter tror jeg holder til mitt bruk (batcher på ca 23-24 liter).

Men for å forsvare ekstrautgiften må det jo funke bra: Virker "bryggfilter" bra for å fjerne humlerester fra et avkjølt ekstraktbrygg eller tetter det seg/slitsomt med renhold etc? Brygger vanligvis med pellets men noen ganger med blomst.

Må vanligvis brygge på kveldstid etter legging og da er tid for kjøling av vørter viktig for å sikre høvelig greit med nattesøvn. Regner med det går mye raskere med motstrømskjøler? Noen som har noen tips om noe som hadde funka bra sammen med gryta over?

Alternativt får jeg kanskje gå for 36-literen og isteden spare til speidel en vakker dag  ;)
 
Jeg har 30-litersgryta med bazooka screen, og klarer akkurat så vidt batcher på 26,5 liter før koking. Som humlefilter synes jeg vel at bazookaen er litt slakk. Det tetter seg til når jeg bruker blomst, så det har jeg slutta med. Ser at en del har humlescreen som går langs sida, slik at man kan sentrifugere humlen vekk. Ville vel gått for 36-liter dersom jeg skulle kjøpe på ny, bare for å få litt mer plass på toppen. Ellers er gryta helt topp!
 
Tilbake
Topp