PBW og platetopp....har visst ødelagt induksjonstoppen?

Hei,

I min iver på å rengjøre flasker la jeg ikke merke til at jeg hadde sølt PBW på induksjonstoppen hjemme, og dagene etter hadde jeg fått festlige runde sirkler på platetoppen. Har skrubbet og gnikket, men jeg har vel dessverre etset vekk deler av glassflaten(?) på toppen. Noen som har tips til hva en kan gjøre for å utbedre, i det minste gjøre den kosmetisk finere? Regner ikke med det er så mange som har vært borti denne problemstillingen, men tenkte det var verdt et forsøk......
 
Du har nok etset glasset. Samme skjer dersom du f.eks. får kraftvask på vinduene dine når du vasker huset (og ikke skyller av innen rimelig tid). Du kan prøve med platetopprens (kjøpes på f.eks. Elkjøp). Denne inneholder slipemiddel. Dersom etseskaden ikke er dyp kan du være heldig å kunne polere det bort.

PS: Ikke fall for fristelsen til å bruke jif skurekrem eller noe slikt :)
 
Trøst deg med at selv om du ikke får fikset dette med platetopprens så er det kun en kosmetisk skade.
 
Hehe, ja det var det da. Kånemor er tålmodig, men spørs om det ikke blir innskrenkelser på brygging og slakting på kjøkkenbenken etter denne fadesen :D
Takk for tips med platetopprens. Jeg får nå teste det i hvert fall :)
 
Hva med sandpapir? Type 2000-5000 eller så? Vil ikke det kunne skape en glatt og pen overflate? Funker jo på billakk - men billakk er mye mykere og lettere å jobbe med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva med sandpapir? Type 2000-5000 eller så? Vil ikke det kunne skape en glatt og pen overflate? Funker jo på billakk - men billakk er mye mykere og lettere å jobbe med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei alldeles ikke, det vil bli matt. Det må isåfall poleres med maskin etterpå. Skriften og markeringene ligger oppå glasset, så jeg tror disse ville ha forsvunnet først. Vil ikke ha gitt meg ut på det.
 
Feels bad man :(

http://www.corrosion-doctors.org/Household/Glass.htm er meget informativ relatert til glasskorrosjon med syrer og baser. PBW er alkalisk (base).
"Glass is resistant to most acids but is highly susceptible to attack by alkaline materials, especially a concentration of OH- ions giving a pH greater than 9.0. The result is an attack of the network forming silica-oxygen (Si-O) bonds, leading to dissolution of the glass surface."

Ville forsøkt forskjellige poleringer og skraping med barberblad og se om en kan komme til en levelig løsning.
 
Tilbake
Topp