Perlick Flow Control - Vil disse fikse mine problemer?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Nettopp ferdig med kegeratoren min. Kjøleskapet er ganske kaldt. Alltid mellom 2 og 6 grader inni der. Jeg har derimot ett amerikansk øltårn med 3/16 inch(inni) - 7/16 inch(utenpå) slanger på ca. 1,5 meter som desverre skummer veldig igjennom mine no-name billig-kraner ved 10-12PSI. Når jeg derimot senker trykket til 4-5PSI får jeg ca. 1/4 Head, noe som er akseptabelt. Jeg hadde uansett tenkt å bytte ut kranene, siden disse er forover-lukkende kraner, som har en tendens til å sette seg fast. Vil jeg løse skumproblemene samtidig, om jeg bestiller perlicks med flow-control? Det ser ut som at de påstår det selv, iallefall; "Remedy any foam issues no matter how long your beer lines and/or high your pressure is"

http://www.ebay.com/itm/271129261525?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Noen erfaringer?

Joda, det er alltids ett alternativ, men som sagt, vil jeg SLIPPE dette, om jeg uansett kjøper disse kranene?

Rutof skrev:

Har du noe forklaring eller eventuelt erfaring med krane det linkes til fra trådstarter?

Personlig har jeg perlick med flow control, og kjører 1,5m slange med 5mm innvendig. Ikke noe problem med skum og 1 bar trykk hele tiden. MEN min krane har større "kule", så øllet får større område å fordele seg på. Min kran har mer en plate enn en kule. Platen sitter inne i det bakerste "huset". Se bilde: http://rapidswholesale.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/P/8P318_1.jpg

Har et tappetårn med 2 slike kraner på vei fra hombrewstuff. Valgte disse spesielt da de ble anbefalt av et knippe lokale, rutinerte medbryggere. Oppdaterer her så snart jeg har fått montert og testet, men har allerede prøvd hos en bekjent og virket iallefall meget bra!

Jaja, bestilte likesågreit ett par slike kraner, og ser om de fikser mine problemer. Hvis ikke, må jeg vel bare bytte ut slangene. :)

Hallstein skrev:
Jaja, bestilte likesågreit ett par slike kraner, og ser om de fikser mine problemer. Hvis ikke, må jeg vel bare bytte ut slangene. :)

Du gjorde nok rett i å kjøpe slike kraner, og eg trur du slipp å bytte slangene dine.  Når man installerer tappesystem på barer, så er det ofte eit must med "flow control", sida det ofte skal fleire typer øl som gjerne er forskjellig karbonert igjennom samme ølkjølar og slanger.

Perlick sine "Flow kontrol" kraner er etter mi meining noko av det betre man kan få tak i.

Grattis med knallbra kraner  :ilike:

Da er disse montert i tappetårn og testet med en "sinna" IPA som er tvangskarbonert med alt for lite tålmodighet (les: SKUM!!).
Klarer faktisk å få ut ølen uten alt for mye skum når jeg nesten struper krana. Går treigt å fylle glasset, men ja det funker!

Monterte mine kraner i dag, men jeg har fått ett par problemer...
Selve krana gjør jobben sin kjempebra, og jeg får bra øl ut av krana, uten skumproblemer! Så mitt første problem er løst.

Jeg har derimot lagt merke til at ølet har hatt en metallsmak i det siste, noe jeg trodde bare var pga. ungt øl, men jeg tror jeg fant ut hvorfor i dag. På innsiden av shankene var det en del oksidasjon på metallet, som det ser ut som at ølet har fjernet. Det kan se ut som at metallet på innsiden av shankene er enten messing, kobber e.l.
Jeg gikk over innsiden av shankene med stålull og PBW og håper at jeg ikke får noe mer av dette problemet.

Det kan derimot se ut som at jeg må bytte shanker på tårnet likevel da, fordi at den nye perlick krana har en "ball" som stikker ut på baksiden av krana. Denne treffer selve shanken og jeg får ikke til å justere "flow adjustern" mer enn fra litt nedover til rett opp, ikke bakover. Er dette meningen? Jeg får til å justere flowen dit jeg vil ha den, men jeg er redd jeg sliter ut krana/shanken over tid.

Tilbake
Topp