Ph i mesk

Jeg er igang med et pilsenrbrygg og har nettopp målt mesken, som viser en Ph på 4,5. Forstår at den bør ligge en plass mellom 5,2 og 5,8. Hvor mye kritt (oksalsyrefjerner fra Petit) skal tilsettes en batc på 25 liter?

Dessverre så kan jeg ikke beregne slikt, men jeg ville i ditt tilfelle bare prøvd meg frem med veldig små mengder. Hvis du har et sensitivt kjøkkenvekt så kan du jo prøve 1 gram ad gangen, blande det godt i mesken og så ta en pH-prøve. Og skriver du ned hvor mye du trenger å gå fra 4,5 til 5,2-5,8 så har du en veiledning til neste gang du brygger.

Gjore i dag mitt første forsøk med "kritt" fra petit.
På et mesk til en stout med 2L/kg, å 9.1kg korn, brukte jeg 5ml, eller ca.3g.
Dette ga et mesk med PH.5
så tror jeg blir å justere den opp litt, men i mørke maltsorter er det som regel lavere PH en i de lyse.
Brukte da bare kritt i meskvannet, tror at joques også tilsetter i sparging vannet.

Her har han i allefall gitt en liten innføring i vannjustering som kan vere greit å lese:
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=652.msg3651#msg3651

Har forsøkt meg frem og benyttet 20g kritt i 25 l batch for å komme opp til Ph 5,2.
Vet noen hva forskjellen på det ferdig produkt kan være dersom man benytter 5,2 vs 5,8 Ph?
Finnes det andre målemetoder til en fornuftig pris enn bruk av strips?

bjorf

Du kan kjøpe et digitalt pH-meter, men de må kalibreres hver gang og om du skal ha et billig et så vil ikke nøyaktigheten være den beste. Men det finnes mange typer strips. noen går med store steg fra 1-14, mens andre har et mindre men mer nøyaktig måleområde. Vil anbefale deg å kjøpe strips for det området de skal brukes.
Det å beregne hvor mye kritt man trenger er nok vanskelig. Du må finne ut hva slags syrer som er der og hvilke konsentrasjoner. pH-skalaen er en logaritmisk skala, dvs at pH 4 er 10 ganger surere enn pH 5, noe som gjør det vanskelig å beregne, spesiellt om det finnes noen buffer i mesken (de fleste planter og dyr har et buffersystem)

Så jeg må si meg enig med Eduard, prøv deg frem og noter det ned til neste gang. Og gå forsiktig frem, plutselig hopper pH med mer enn du trodde.

Bl a Brouwland selger pH-strips i forskjellige måleområder:

0130757.jpg

pH 5,2-6,8 (best.nr. 013.075.7, €3,00 for 20 st.)

0130740.jpg

pH 3,8-5,5 (best.nr. 013.074.0, €3,03 for 20 st.)

Jeg bruker av og til de øverste.

Kan hende, men måleren ser ut til å dekke et ganske stort pH-område. Lurer på om du ender opp med et instrument som ikke helt gjør jobben godt nok. Men men, for så lite penger er det jo et forsøk verdt :)

Tilbake
Topp