Pid målinger og sjekk av temperatur

TorfinnS

Norbrygg-medlem
har tre rex c100 pid regulatorer. Har oppdaget at disse tre ikke er like. Den ene viser 3-4 grader feil. Dette kan forsåvidt justeres med parameteren SC. Jeg hatr temperaturfølerne tilkoblet via xlr kontakter. Derfor laget jeg meg to stk kalibreringsplugger, en for 0 grader og en for 100 grader. Pt100 skal som kjent være 100 ohm ved null grader. I følge tabellen er 100 grader 138 ohm. Den siste er ikke en standardverdi så jeg loddet sammen 100+39 ohm. Dette skal da tilsvare ca 101-102 grader. Bruker motstander med 1 prosent toleranse. Med disse to pluggene kan jeg kontrollere at alle regulatorene ligger noenlunde riktig.

Har også oppdaget at målingen forandrer seg ved å bytte set punkt. Det er helt ulogisk. Det er nok en grunn til at den koster under hundrelappen.
 
Har også oppdaget at målingen forandrer seg ved å bytte set punkt. Det er helt ulogisk. Det er nok en grunn til at den koster under hundrelappen.
Fant ut av dette problemet. Det er en parameter i en undermeny som heter dF digital filtering. Den står default til 1 satte denne til 0. Hvis den står til 1 vil det fremstå som regulatoren er bedre enn den i virkeligheten er. Den forandrer på pv til å være lik sv.
 
har tre rex c100 pid regulatorer. Har oppdaget at disse tre ikke er like. Den ene viser 3-4 grader feil. Dette kan forsåvidt justeres med parameteren SC. Jeg hatr temperaturfølerne tilkoblet via xlr kontakter. Derfor laget jeg meg to stk kalibreringsplugger, en for 0 grader og en for 100 grader. Pt100 skal som kjent være 100 ohm ved null grader. I følge tabellen er 100 grader 138 ohm. Den siste er ikke en standardverdi så jeg loddet sammen 100+39 ohm. Dette skal da tilsvare ca 101-102 grader. Bruker motstander med 1 prosent toleranse. Med disse to pluggene kan jeg kontrollere at alle regulatorene ligger noenlunde riktig.

Har også oppdaget at målingen forandrer seg ved å bytte set punkt. Det er helt ulogisk. Det er nok en grunn til at den koster under hundrelappen.

Prøvde min rex c100 (kina kopi) i går for første gang og fikk den etterhvert til å holde temperaturen bra ved bruk av autotune. Min er en som hadde relay output og ikke SSR, så bygde om den slik det er beskrevet i andre poster her. Satte sensor innstilling til Pt100 istedet for TC. Har et avvik på temperatur på PID på 5 grader lavere enn det som er reelt. Spørsmålet er da: Hva ville du satt SC til for å kompensere for dette?
 
Prøvde min rex c100 (kina kopi) i går for første gang og fikk den etterhvert til å holde temperaturen bra ved bruk av autotune. Min er en som hadde relay output og ikke SSR, så bygde om den slik det er beskrevet i andre poster her. Satte sensor innstilling til Pt100 istedet for TC. Har et avvik på temperatur på PID på 5 grader lavere enn det som er reelt. Spørsmålet er da: Hva ville du satt SC til for å kompensere for dette?
Prøv med 5 grader.
 
Du må også sette volkswagen parameteret til null. dF altså. Sjekka du om autotune forandret på noen av pid parametrene? På min gjorde den ike det. Mistenker at den rett og slett kun er en termostat uten pid funksjoner. Jeg prøvde min som kun p regulator. Da skal man forvente et stasjonært avvik. Det fikk jeg ikke selv med forsterkninga satt til det laveste 0,1.
 
Har ikke sjekket om noen av innstillingene er forandret etter autofunksjon, men det var helt tydelig at den "lærte". Overskjøt target temp med ett par grader første gang, men den traff bedre etterhvert. Skal prøve med DF til 0 og sjekke da. Med sc til 5 også.
 
Parametrene hadde forandret seg fra fabrikkinnstillingene. P fra 30 til 0,9. I fra 240 til 87. D fra 60 til 21 og Ar(Limit integration operation work range) fra 25 til 33.

Tenkte jeg skulle gjøre et nytt forsøk med justert SC til +5 og da fikk jeg ca 6 grader høyere avlesning på pid enn reelt. Justerte til -0,2 og da ble det likt med termometer i sirkulasjonssløyfe. Startet oppvarming fra ca 13 grader og det er tydelig at Pt100 elementet endret seg endel saktere. Var nok 6-7 grader under reell temp på innstilt verdi 52 grader. Derfra ble det slutt på testing. PID ga 0V ut til SSR men den åpnet ikke og da er det ikke mye hjelp. Forøvrig 40A SSR så skulle være rikelig på min beskjedne BB60.

Min PID ser ut til å være den samme som trådstarter har her. https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-rex-c100-pid.27587/ . Bruksanvisning er helt lik. En verdi jeg ikke har fått satt er den for pt100 fra 0-100 grader C i tabellen på side 1(D07). Finner ikke igjen den
 
D07 tror jeg ikke er noen innstilling. Det er kun endel av modellbenevnelsen.
Når pid gir ut null volt så skal ssr ikke åpne så det er jo riktig.
Hvordan har du pt100 føleren? I egen følerlomme?
Har oppdaget at det kan være ganske store forskjeller på temperatur i en væskebeholder dersom man ikke har omrøring. Plasseringen av føleren kan derfor gi nokså store utslag. I vanntanken min(hlt) så står elementene ca på midten. Når jeg setter på varmen så blir det varmt fra midten og opp, mens den er iskald i bunnen. Løser det med å pumpe vannet gjennom tanken.
 
Slokket autotune lyset av seg selv når den var ferdig eller måtte du slå den manuelt av? Hvor lenge sto den i autotune? Fikk du slått av dF?
 
D07 tror jeg ikke er noen innstilling. Det er kun endel av modellbenevnelsen.
Når pid gir ut null volt så skal ssr ikke åpne så det er jo riktig.
Hvordan har du pt100 føleren? I egen følerlomme?
Har oppdaget at det kan være ganske store forskjeller på temperatur i en væskebeholder dersom man ikke har omrøring. Plasseringen av føleren kan derfor gi nokså store utslag. I vanntanken min(hlt) så står elementene ca på midten. Når jeg setter på varmen så blir det varmt fra midten og opp, mens den er iskald i bunnen. Løser det med å pumpe vannet gjennom tanken.

Formulerte meg litt uklart kanskje. Mente åpne rele kontakten som bryte kretsen(NO). Det gjorde den altså ikke. Mulig SSR ble for varm.

pt100 sitter i sløyfa jeg sirkulerer med like etter kran som bildet viser. Føler sitter ca 5 mm inn i den T koblinga og derfor rigget jeg det til slik for best kontakt væske og føler.20151204_191259.jpg
 
Slokket autotune lyset av seg selv når den var ferdig eller måtte du slå den manuelt av? Hvor lenge sto den i autotune? Fikk du slått av dF?

Autotune slukket av seg selv når innstilt verdi var passert. Fikk vel også en alarm da settpunkt ble passert. dF fikk jeg slått av og testet. Verdi på PV og SV ble ikke lik når jeg forandret settpunkt. Rakk såvidt å teste litt til etter posten jeg skrev igår og da virket SSR igjen. Skal se prøve å teste igjen når jeg får litt bedre tid. Skapet er bare provisorisk oppkoblet og kan ikke være uten tilsyn med maks effekt på. 20151204_191453.jpg
 
Tilbake
Topp