Pils

@Stig Aa. dette er mer en nerdete prosedyre for tsjekkisk, for å få frem den spesielle søtsmaken, og etter det jeg forstår farge. Men de fleste pilsoppskrifter jeg ser har i hvert fall med seg stegmesking da. Litt mer pes med pils ja, men artig å prøve.
 
Hvor viktig er gjæren? Jeg har brukt w-34/70. Har jeg mye å vinne på å bruke fersk gjær (som jeg stort sett bruker til ales)? Tror vel ikke at det er nøkkelen, men at det heller ligger i prosessen.
Gjæren og gjæringa bestemmer mykje av smaken i ein pils. Det er ikkje sikkert at W-34/70 er din favoritt. Hadde eg vore deg, ville eg prøvd ein annan. Eg har og opplevd andre generasjons W-34/70 som betre enn fyrste generasjon utan startar.
 
Gjæren og gjæringa bestemmer mykje av smaken i ein pils. Det er ikkje sikkert at W-34/70 er din favoritt. Hadde eg vore deg, ville eg prøvd ein annan. Eg har og opplevd andre generasjons W-34/70 som betre enn fyrste generasjon utan startar.
Enig i at det kan være mye å hente på fersk gjær men 34/70 er en god clean lagergjær. Mangrove Jacks har tørr lagergjær i både Bavarian og Bohemian i sortimentet men har aldri prøvd de.

WLP833 er en annen favoritt hos meg. Den står og koser seg med en Chinook Vienna lager akkurat nå :)
 
Serr? Er det slik man må/skal/bør meske pils? Aldri laget pils, men har aldri forstått at meskingen er så veldig forskjellig fra ales. Gjøres det slikt på bryggeriene også? Hadde egentlig tenkt å prøve meg på pils, men vet ikke om jeg orker etter å ha lest dette.
Det er slik jeg gjør det, når jeg lager Tsjekkisk pils med bare basemalt. Dette er etter min mening den beste pilstypen. Det er ikke slik en MÅ meske pils. Man kan bruke ulike spesialmalter for farge, smak og kropp og få en god pils, mye bedre enn det man kan kjøpe på butikken. Det var slik jeg startet og jeg var fornøyd helt til jeg satte meg som mål å brygge noe ala urquell upasturisert (tankovna). Men jeg hevder ikke at dette er den eneste rette metoden for alle, det er det etter hvert for meg når det gjelder Tsjekkisk pils.
Noen bryggerier dekokterer (særlig tyske og Tsjekkiske) men de fleste gjør nok ikke det i dag av kostnadshensyn.

Pils er egentlig ikke vanskelig å lage, selv med dekoksjon. Det krever noe mer arbeid, tid og nøyaktighet men vanskelig er det ikke. Og så er det morsomt og godt.

Jeg brygger APA og IPA for å få ha pilsen mer i fred, ikke fordi jeg ikke liker ølet, men fordi de andre som drikker mine øl foretrekker APA. Det er det mest effektive lokkemidlet bort fra pilsen. Imperial stout, old ale, gode bittere og ikke minst belgiske ales brygger jeg og drikker jeg med velbehag, av og til en APA og. Men det er min smak.

Jeg har brygget flere tyske pils med både wlp 830 og safelager 34/70 (det er nøyaktig samme stamme weihenstephan 34/70). Jeg merker ingen forskjell i kvaliteten mellom 830 og 34/70 og når jeg brygger tyske pilsnere i dag bruker jeg safelager 34/70. Jeg vil faktisk anbefale førstegangsbryggere av tysk pils safelager 34/70. Så gjør man i alle fall tilsetningen av gjær enklere.

mvh
Bårdd
 
Jeg kan invitere @Stig Aa. på neste runde brygging av Tsjekkisk, så kan han sitte på en campingstol i et hjørne av disco-garasjen å klage på kompleksitet og arbeidsmengde men jeg løper febrilsk rundt med varme gryter fulle av mesk. Det vil bli servering av diverse hjemmelagde produkter basert på svin og malt. Hva sier du til onsdag 4 mai Stig?
 
Jeg kan invitere @Stig Aa. på neste runde brygging av Tsjekkisk, så kan han sitte på en campingstol i et hjørne av disco-garasjen å klage på kompleksitet og arbeidsmengde men jeg løper febrilsk rundt med varme gryter fulle av mesk. Det vil bli servering av diverse hjemmelagde produkter basert på svin og malt. Hva sier du til onsdag 4 mai Stig?
Det var da en særs hyggelig invitasjon. Må sjekke filofaxen og andre faktorer i heimen. Sender PM.
 
Noe har hendt i mitt øl-liv: Jeg har begynt å få øynene (eller smaksløkene) opp for pilsen. Den gangen det var omtrent det eneste ølet, var det jo umulig å egentlig "se" det, siden det ikke fantes noe særlig annet øl/andre ølsmaksopplevelser å sette det i forhold til, og følgelig ble smaksopplevelsen ganske dimensjonsløs. Nå føler jeg at jeg begynner å skjønne hva pils egentlig er. Det er jo godt! Og jeg må innrømme; jeg synes faktisk det meste av den utskjelte norske "industripilsen" som regel er temmelig drikkelig - med et par unntak.

Mine egne forsøk, derimot, er jeg mindre fornøyd med. Jeg har brygget to satser i vinter, og begge er blitt gode og drikkelige lyse øl - men de ligner mer på ales enn på egentlig pils. De mangler det der litt skarpe, friske humlebittet, og den spesielle "crispe" maltkarakteren, til en skikkelig god pils. I stedet har de et hint av en engelsk pale ales fruktighet, og de er litt "runde".

Som sagt; det er godt øl, og ikke vanskelig å drikke, så det skal ikke bli noe problem å få konsumert det. Og mange vil sikkert gjerne hjelpe meg med det, også. Så det er ikke det, men ...

jeg vil brygge en skikkelig PILS.

Det jeg ikke har gjort, er å cold-crashe, og å lagre kaldt før tapping. Og jeg har ikke prøvd meg på dekoksjonsmesking. Det jeg har gjort, er å lagre lenge i svært kaldt kjøleskap etter flasking og karbonering, og det skjedde helt klare forbedringer i den tida. Gjæren jeg har brukt, er w-34/70, og den er det vel ikke noe galt med. Gjæring på 10-11 grader.

Klarer dere som er drevne på dette ølet, å brygge noe som er til forveksling likt en Urquell, eller en Warsteiner, eller noe annet godt? (Smakte nettopp en Lederer som jeg kom over på polet, og ble fylt av en dyp sorg over hvor langt unna ølet mitt var:(.)

Jeg er også på jakt etter den perfekte lyse lager. Har brygget ganske mange etterhvert. Mange har blitt riktig gode, og noen har blitt veldig bra. Hvis du ønsker å brygge noe som ligner på Urquell, har jeg sett at Bård har beskrevet prosessen veldig godt i noen andre tråder på forumet. Ønsker du en mer tysk type, med mer bitt – er den ”hemmelige” ingrediensen syremalt, tysk humle og en tørrere utgjæring, selvsagt.

Bruker selv alltid fersk gjær, så jeg kan ikke si noe fornuftig om forskjell i smaksbildet i forhold til tørrgjær. Har oppskrifter på to tsjekkiske, en tysk og en Helles, hvis du er interessert. To av dem var i NM-finalen i år – og den tyske vant sølv.
 
Det er nok prosessen som er hemmeligheten. "Feilen" i de jeg har laget, er et visst ale-preg, og antakelig noe acetaldehyd som ikke vil bli helt borte. Det er ikke mye, men nok. Og så kunne det vært mer "bitt" i ølet. Jeg brukte 10% lys münchenermalt i den tyske pilsen. Neste gang blir det 100% pilsnermalt, og så skal jeg skru opp humla litt.

Men ølet er populært nok. Tror jeg skal ta av etikettene som sier at det er pils, og kalle det tysk golden pale ale i stedet:).
 
Ja, 10 % Münchener er nok litt mye. Prøv 2-3 % acidulated malt for en hardere, skarpere snert som er typeriktig i tysk pilsner. I en tsjekkisk er melanoidin malt en god erstatning for dekoksjonsmesk. Eller man kan kjøre en enkel dekokosjon + melanoidin. Da oppnår du den rundere tsjekkiske munnfølelsen. Byggeland selger gulvmaltet böhmisk pilsner malt, som er det man bør bruke i denne typen.
 
Gir acidulated smak? Det er jo melkesyre den er tilsatt, og jeg bruker flytende melkesyre for å senke ph i mesken, uten at den gir noe smak i de mengdene som trengs. Og jeg kan jo uansett ikke bruke mer acidulated enn det som trengs for å få riktig ph, ellers går det jo riktig galt.
 
Det er slik jeg gjør det, når jeg lager Tsjekkisk pils med bare basemalt. Dette er etter min mening den beste pilstypen. Det er ikke slik en MÅ meske pils. Man kan bruke ulike spesialmalter for farge, smak og kropp og få en god pils, mye bedre enn det man kan kjøpe på butikken. Det var slik jeg startet og jeg var fornøyd helt til jeg satte meg som mål å brygge noe ala urquell upasturisert (tankovna). Men jeg hevder ikke at dette er den eneste rette metoden for alle, det er det etter hvert for meg når det gjelder Tsjekkisk pils.
Noen bryggerier dekokterer (særlig tyske og Tsjekkiske) men de fleste gjør nok ikke det i dag av kostnadshensyn.

Pils er egentlig ikke vanskelig å lage, selv med dekoksjon. Det krever noe mer arbeid, tid og nøyaktighet men vanskelig er det ikke. Og så er det morsomt og godt.

Jeg brygger APA og IPA for å få ha pilsen mer i fred, ikke fordi jeg ikke liker ølet, men fordi de andre som drikker mine øl foretrekker APA. Det er det mest effektive lokkemidlet bort fra pilsen. Imperial stout, old ale, gode bittere og ikke minst belgiske ales brygger jeg og drikker jeg med velbehag, av og til en APA og. Men det er min smak.

Jeg har brygget flere tyske pils med både wlp 830 og safelager 34/70 (det er nøyaktig samme stamme weihenstephan 34/70). Jeg merker ingen forskjell i kvaliteten mellom 830 og 34/70 og når jeg brygger tyske pilsnere i dag bruker jeg safelager 34/70. Jeg vil faktisk anbefale førstegangsbryggere av tysk pils safelager 34/70. Så gjør man i alle fall tilsetningen av gjær enklere.

mvh
Bårdd

Har du en oppskrift på tysk pils?? Har brygget dine tsjekkiske noen ganger. Tommel opp!!!!
 
Gir acidulated smak? Det er jo melkesyre den er tilsatt, og jeg bruker flytende melkesyre for å senke ph i mesken, uten at den gir noe smak i de mengdene som trengs. Og jeg kan jo uansett ikke bruke mer acidulated enn det som trengs for å få riktig ph, ellers går det jo riktig galt.
Jeg innbiller meg at jeg kjenner smaken både av syremalt og melkesyre - syremalten er vel sprayet med melkesyre. Foretrekker fosforsyre for å senke pH.

En enkel og god tysk pils:
OG: 1.045-50
FG: 1.007-10
IBU: 30-35

Meskevann (mineraler også til skyllevann):
Gips 0,1 g/l
Kalsiumklorid 0,1 g/l
Fosforsyre 75% 0,2 ml/l

Tysk pilsnermalt 100%

Tysk nobelhumle - Tettnang, Mittelfrüh, Hersbrücker
Klassisk humleskjema: 60 og 15min - halve humlemengden på hver.
Litt mer humlepreget (svak for denne selv om det er "feil"): 60, 15min og whirlpool i 10min - tredel av humlemengden på hver (f.eks ca 3x50g for 25l)

Flokkuleringsmiddel etter eget ønske
Servomyces eller annen gjærnæring

WLP830 eller 34/70 - ikke vær gnien på gjærceller.
Nok oksygen før pitch.
 
Takk skal du ha, da blir det nok fosforsyre fra Petit. Så kan Bryggselv ha det så godt med de kjipe småflaskene sine med Laktol som butikken på Hasle fører.
 
Gir acidulated smak? Det er jo melkesyre den er tilsatt, og jeg bruker flytende melkesyre for å senke ph i mesken, uten at den gir noe smak i de mengdene som trengs. Og jeg kan jo uansett ikke bruke mer acidulated enn det som trengs for å få riktig ph, ellers går det jo riktig galt.
Tyskerne bryker syremalt, men det er tradisjon (og renhetsloven). Begge deler blir nok overkill, ja.
 
Tilbake
Topp