Pilsmesking på Speidel

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Sitter og gleder meg som en unge til julaften!
Julenissen kommer forhåpentligvis tidlig i år, i form av Tollpost som skal levere en Speidel :skitbra:

Denne maskinen er jo i stand til å gjennomføre svært kompliserte meskeprogrammer uten mye innsats fra bryggerens side.
Men selv om man kan kjøre kompliserte opplegg betyr jo ikke det at en ..

Har prøvd å lese litt rundt omkring om meskeskjemaer blir mer usikker jo mer jeg leser..

Innmesk. Mesker dere alltid inn på 38 grader og lar maskinen varme seg opp til det første mesketrinnet eller mesker dere inn direkte på "rett" temperatur?

Proteinrast eller ikke? Noen bruker det, andre mener det gjør mer skade enn gagn.
Tror min konklusjon er at jeg enten dropper den eller gjør den kort og høy (5 min, 55 grader).
Har en sekk bøhmisk pilsmalt fra Weyermann. Etter det jeg klarer å lese meg til er den relativt godt modifisert.
Forsukring.. Ett eller to forskjellige steg? Forstår det slik at det er mulig å styre gjærbarhet og restsødme med to steg, men jeg mangler referanser til hvilke konkrete steg som fører til hvilke resultater. F.eks et skjema for en tørr tysk pils og ett for en "Maltig" Tsjekkisk..

Utmesk kommer jeg til å kjøre uansett.

Noen som har noen gode (eller dårlige!) erfaringer å dele?

b

beefeater skrev:
Denne maskinen er jo i stand til å gjennomføre svært kompliserte meskeprogrammer uten mye innsats fra bryggerens side.
Men selv om man kan kjøre kompliserte opplegg betyr jo ikke det at en ..

Har prøvd å lese litt rundt omkring om meskeskjemaer blir mer usikker jo mer jeg leser..

Jeg føler i utgangspunktet sjelden behov for mer enn tre meskesteg: Et lavt (ca 63 °C), et høyt (ca 67 °C) og utmesk (78 °C). Som regel bruker jeg et steg pluss utmesk.

Innmesk. Mesker dere alltid inn på 38 grader og lar maskinen varme seg opp til det første mesketrinnet eller mesker dere inn direkte på "rett" temperatur?

Jeg setter innmesk til samme temperatur som første meskesteg.

Proteinrast eller ikke? Noen bruker det, andre mener det gjør mer skade enn gagn.
Tror min konklusjon er at jeg enten dropper den eller gjør den kort og høy (5 min, 55 grader).
Har en sekk bøhmisk pilsmalt fra Weyermann. Etter det jeg klarer å lese meg til er den relativt godt modifisert.

Jeg har ikke funnet noen referanser jeg stoler på, som tilser at proteinsteg skal være nødvendig, så det utgår for min del.

Forsukring.. Ett eller to forskjellige steg? Forstår det slik at det er mulig å styre gjærbarhet og restsødme med to steg, men jeg mangler referanser til hvilke konkrete steg som fører til hvilke resultater. F.eks et skjema for en tørr tysk pils og ett for en "Maltig" Tsjekkisk..

Jeg har hatt best erfaring med 63 °C i 60 minutter og 67 °C i 30 minutter for å oppnå høyest mulig utgjæring.

Utmesk kommer jeg til å kjøre uansett.

Noen som har noen gode (eller dårlige!) erfaringer å dele?

Grov knusing av maltet er en fordel med Speidel.

Tilbake
Topp