Pilsnermalt i munich dunkel

Interessant artikkel om dunkel her, et par ting jeg biter meg merke i:
- sentrifuge av vørter før pitching, kanskje bruke en tilsvarende metode?
-veldig kald pitching
-1% tjukk gjærslurry! Altså 2dl på 20 liter. Vekstfasen skippes, går rett til konvertering.
http://www.doctorbeer.com/jay/articles/btdunkel.htm
Skjønte ikke dette med tykkelsen på slurry. Skjønner at han mener at det går rett til konverting, men ikke hvorfor. Vannes det ikke ut i lik mengde i vørteren uansett? Og hvorfor er det en fordel at det går rett til konvertering? Skal sies at jeg hoppet rett til avsnittene om dette, uten å else alt før. Så om det var noe viktig før dette, så får du kalle meg for en latsabb og be meg lese resten ;-)
 
Vet ikke helt hvorfor dette er så bra, men det påstås ofte at kort lag time er en god ting, og at usmaker, fusel og andre ting, blir utviklet i denne fasen, ved at veksten er krevende for den stakkars gjæren. Men det har også sannsynlig at ved kaldgjæring blir veksten hemmet. Jeg laget en schwarzbier med to pakker Mangrove Jack's M76 i 12 liter 1050-vørter, stod på 6-8 grader i to uker uten å komme igang, og startet først da jeg satte den på 10-12. Men de fleste tyske gjærtypene skal tåle kaldgjæring med makstemperatur på 8 grader. Det har sikkert også noe med at det forventes en ren smaksprofil.

Uansett er det interessant lesing.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Usmaker vet jeg ikke, men fusel, får man det før det lages alkohol?
Trodde at det viktigste med kort lagtime var å få gjæren til å begynne å spise sukker
slik at det ble mindre gunstig for f eks uønskede bakterier.
 
Jeg har brukt ganske mye pilsnermalt i mine bayere, 30-40% vanligvis. Jeg synes bayere kan miste litt av den typiske "crispe" smaken som jeg synes lagerøl bør ha, om man bruker for mye munichmalt.
 
Prøver meg med denne, tror jeg:
Koke i 90. 28 liter etter kok. SG før kok 1.038, OG 1.048, FG 1.011, ABV 4,9%, IBU 26.
Meske på 62, dekoksjon til 68, utmesk. Batch sparge. Kalkulert med effektivitet på 80 % og 77% utgjæring.

2.0 kg (35%) Mørk munich
2.0 kg (35%) Vienna
1,5 kg (27%) Lys munich
0,2 kg (3%) Carafa special II

18 gr Magnum 13% @ 60
25 gr Hallertauer Mittelfrüh (2%) @ 15

Min salige mor likte bayer, så denne brygges med litt høytid og gode følelser:).

Dette er et øl jeg ikke har brygget før, så jeg tar gjerne i mot kommentarer. Men den er vel nokså grei? Oppskriften er delvis bestemt av hva jeg har, dvs. av at jeg ikke har mer av den mørke münchenermalten.
 
Prøver meg med denne, tror jeg:
Koke i 90. 28 liter etter kok. SG før kok 1.038, OG 1.048, FG 1.011, ABV 4,9%, IBU 26.
Meske på 62, dekoksjon til 68, utmesk. Batch sparge. Kalkulert med effektivitet på 80 % og 77% utgjæring.

2.0 kg (35%) Mørk munich
2.0 kg (35%) Vienna
1,5 kg (27%) Lys munich
0,2 kg (3%) Carafa special II

18 gr Magnum 13% @ 60
25 gr Hallertauer Mittelfrüh (2%) @ 15

Min salige mor likte bayer, så denne brygges med litt høytid og gode følelser:).

Dette er et øl jeg ikke har brygget før, så jeg tar gjerne i mot kommentarer. Men den er vel nokså grei? Oppskriften er delvis bestemt av hva jeg har, dvs. av at jeg ikke har mer av den mørke münchenermalten.
Ser nydelig ut, men blir det ikke litt mye carafa? Det blir kanskje riktig farge siden du bruker en del vienna og dermed mindre Munich, men vet ikke hvor mye smak det kommer fra den.

Her er en oppskrift fra forumet German Brewing
Dunkel - OG 12.5 Plato
75-95% Munich malt (blend Munich I and Munich II to taste; 7:3 light:dark is a good ratio)
0-20% Pilsner malt at 3.5 EBC
3-6% caramalt at 100 to 150 EBC (aka Weyermann Caramunich I, II, or III)
0-1% carafa special at 1200 EBC (carafa special 1) - can also use more and cold steep and/or add at vorlauf to get even more color without too much roast flavor
18-22 IBU
 
Ser nydelig ut, men blir det ikke litt mye carafa? Det blir kanskje riktig farge siden du bruker en del vienna og dermed mindre Munich, men vet ikke hvor mye smak det kommer fra den.

Her er en oppskrift fra forumet German Brewing
Dunkel - OG 12.5 Plato
75-95% Munich malt (blend Munich I and Munich II to taste; 7:3 light:dark is a good ratio)
0-20% Pilsner malt at 3.5 EBC
3-6% caramalt at 100 to 150 EBC (aka Weyermann Caramunich I, II, or III)
0-1% carafa special at 1200 EBC (carafa special 1) - can also use more and cold steep and/or add at vorlauf to get even more color without too much roast flavor
18-22 IBU

Har ikke regnet på SRM, men har sett på oppskrifter fra Zainasheff og fra Strong. Begge bruker omtrent tilsvarende. Men jeg skal kanskje gå ned litt? Poenget er jo farge, ikke å få inn røstede toner. (I oppskriften fra GBF er det en del farge fra Caramunich'en.)
Ser at noen bruker krystallmalt, men drar ikke det ølet i retning bokkøl? Jeg vil ikke ha den søt. "Crisp" m. maltsødme er stikkordet. Det jeg lurte mest på, var egentlig vienna. Ville pils vært riktigere?
 
Vet ikke, litt pils for enzymene sin del er jo greit, men det trengs ikke mye. Noen sier vienna smaker rå pizzadeig, men har ikke brukt dette så mye.

Tror ikke 2 prosent caramunich vil gjøre den søt. Den eneste dunkel jeg har laget, var en tsjekkisk, med mye mer, etter denne oppskriften, som ikke ble for søt http://byo.com/hops/item/245-bohemian-dunkel-style-profile

Takk skal du ha. Da er jeg i gang. Kutta litt på carafa'en, men ellers blir den sånn. Jeg kikka på den artikkelen du lenka til ovenfor her, og følger denne: "the third brewer visited starts the mash at 62°C, heats the decoct to 65°C, 68°C, 72°C, for 5 minutes each, then boils for 10 minutes before returning to the main mash. The decoct is added back to the main mash heating it to 68°C where it is held for 10 minutes. The main mash is then heated via steam jacketing to 76°C and pumped directly to the Lauter Tun for sparging." Da slipper jeg vel den ødeleggende effekten av lipoxygenasen;) - og så får jeg testa en dekoksjon. Har ikke gjort det før.

Så altså: Takk for god hjelp:)!
 
Siste bayer'n jeg lagde var med 66% Munich II, 33% Pilsner og 1% Carafa Special III. Hochkurz-mesk. Knallfin farge! Dropp cara i bayer spør du meg :)
 
Tilbake
Topp