Plastdunk/vinballong forskjellig aktivitet i gjærlås?

har satt 40L brygg, fordelt likt på en vinballong i glass og en vanlig gjæringsdunk i plast. det stormgjæret fint i begge, frem til i dag tidlig. har roet seg på vinballongen, ca 16 pr/min, men i plastdunken er det ikke noe liv i gjærlåsen. skal nevnes at i plastlokket var det to hull som var for store til gjærlåsen min, men de har jeg tettet godt med tape. har heller ikke gummi rundt hullet der gjærlåsen sitter, men jeg boret et hull som er sitter skikkelig stramt rundt låsen.

dette er første gang jeg bruker plastdunk, så jeg lurer på om dette er normal oppførsel?
 
Jeg synes det høres ut som at du har en liten lekkasje rundt vinlåsen i plastdunken. Kan også lekke fra lokket da disse ikke alltid er helt tette.
 
en annen ting er overflaten på øllet i gjæringskarret,
stor overflate gir lettere frigjøring av co2, og mindre flate omvendt.
dvs ved mindre flate på øllet, vil overskudd-co2 bryte mer ut av øllet etter endt gjæring, od det vil se ut som den gjærer lengre....
 
Jeg synes det høres ut som at du har en liten lekkasje rundt vinlåsen i plastdunken. Kan også lekke fra lokket da disse ikke alltid er helt tette.
ja, kan jo hende. får prøve å tette det. voks fra et lys tenker jeg

en annen ting er overflaten på øllet i gjæringskarret,
stor overflate gir lettere frigjøring av CO₂, og mindre flate omvendt.
dvs ved mindre flate på øllet, vil overskudd-CO₂ bryte mer ut av øllet etter endt gjæring, od det vil se ut som den gjærer lengre....

ja det er jo ganske logisk, men nå har ikke jeg fylt opp ballongen helt, ca halvfull så har stor overflate der.
 
utrolig hva litt voks fra fjorårets adventlys kan gjøre. var nok en ørliten lekasje, så nå putrer det igjen
 
Hvis du ikke skal lagre ølet over tid på dunken, er dette ikke noe problem. En liten åpning er uproblematisk (fra en som aldri har på gjærlås under stormgjæringen...).
 
Amund_J skrev:
utrolig hva litt voks fra fjorårets adventlys kan gjøre. var nok en ørliten lekasje, så nå putrer det igjen

Et gammelt tips, bruk vaselin som tettningsmiddel, det setter ikke noe smak og er "næringsmiddel godkjennt".
 
Gahr skrev:
Hvis du ikke skal lagre ølet over tid på dunken, er dette ikke noe problem. En liten åpning er uproblematisk (fra en som aldri har på gjærlås under stormgjæringen...).

Har du noen ting som dekker hullet da? Eller er trykket fra CO2 som siver ut derifra så stor at det ikke kommer noen partikler dalende nedi der?
 
Pleier å legge en liten bit aluminiumsfolie over hullet, men under stormgjæringen er CO2-utviklingen forsåvidt nok. Når stormgjæringen er vel over, setter jeg på gjærlås (som regel omkring dag fire). Det hjelper jo ellers selvsagt å la dunken stå i relativt støvfrie omgivelser.
 
målte akkurat ølet nå. den på plastikkdunk ligger urovekkende høyt. startet med 1058, mandags kveld, 1029 nå. mens på glassballongen ligger på 1019. den på glassballongen fikk kanskje 5cl mer gjærstarter enn den på plastikk dunk. hadde håpet det ikke vil ha så veldig stor betydning, men samtidig er det jo plass til ganske mange milloner celler på 5cl også da.

men hvis den ligger såpass høyt som 1029 etter 3 dager, er det noe håp da?
 
Ingen grunn til panikk.

Så lenge det er aktivitet så det håp.
Fra 1058 til 1029 på tre dager høres ikke unaturlig ut.

Har erfart at tolmodighet er viktig i denne hobbyen, bedre å avvente noen dager enn å iverksette tiltak før man føler seg rimelig sikker på at tolmodighet ikke fører frem.
 
Espen Unnvik skrev:
Ingen grunn til panikk.

Så lenge det er aktivitet så det håp.
Fra 1058 til 1029 på tre dager høres ikke unaturlig ut.

Har erfart at tolmodighet er viktig i denne hobbyen, bedre å avvente noen dager enn å iverksette tiltak før man føler seg rimelig sikker på at tolmodighet ikke fører frem.
tingen er at jeg ikke vet om det aktivitet på plastdunkem, fordi har nok litt lekasje på dunken, så gjærlåsen blupper ikke. trodde jeg hadde fikset det. men, kan jo hende det er fikset, og at det bare har stoppet opp? på en glassballong ser man i det minste ølet bevege seg rundt under gjæringen.

men tiltak, tenker du på å tilsette mer gjær da?
 
Foreløpig ville jeg ventet 3-4 dager så utført en ny måling.
Hvis det var antydning til progresjon ville jeg ventet enda noen dager......
men hvis det etter 3-4 dager står stand by kan det være verd å se på tiltak.

Man kan prøve med ny gjær, det bør da være relativt mange gjærceller, lag gjerne en starter, husk at det nå ikke er oksygen i ølet så gjærcellene kommer ikke til å formere seg nevneverdig i ølet.
NB! du vil heller ikke ha oksygen i ølet ditt nå, så hvis du lager starter må den dekanderes.
Noen anbefaler også å tilsette gjærnæring i starteren, så det kan jo være verd ett forsøk.

Hvis temperaturen i ølet er i nedre del av der hvor gjæren trives kan man også vurdere å øke temperaturen noe.

Noen ganger kan man være heldig å få gjæringen i gang ved å røre litt i bunnfallet, dette er typisk hvis temperaturen har droppet og gjæren har begynt å flokulere.

Hvis man er litt i villrede for hva man ønsker å prøve ut kan det være lurt å ta ut en halv liter eller der omkring fra gjæringsdunken å eksperimentere med den.

Men som sakt, tolmodighet først......(det er hvertfall mitt råd.)
 
Tilbake
Topp