Plastsmak

Jeg er fortsatt temmelig ny brygger, men har etter hvert utbedret en lang rekke av nybegynnerfeil og føler at jeg begynner å få litt mer kontroll på resultatet av mine anstrengelser. Nå har jeg imidlertid fått en ubehagelig bismak på et brygg og er veldig usikker på årsaken. Kort fortalt flasket jeg nylig en california common/steam med et veldig tydelig innslag av plast både i smak og aroma (for øvrig også langt mindre smak og aroma av humle enn forventet, men tviler på at de to er relatert). Jeg er veldig usikker på om dette dreier seg om fenol, ettersom den klassiske "plaster"-beskrivelsen av smaken er temmelig fjern for meg, men antar at den kan minne om plast? I alle fall vil jeg spesifisere at smaken er veldig tydelig plast, mao. ikke "lik plast", men rett og slett plastikk.

Jeg bruker gjæringsbøtter av plast, men vil jo i utgangspunktet anta at dette ikke skal sette smak på ølet og har ikke fått en slik smak på tidligere brygg.

Brukte følgende oppskrift: http://www.brew-monkey.com/recipes/html/anchorclone.htm
Bryggeutstyret er et "alt i ett" villabryggeri fra Stana (vil ikke uten videre anbefale dette), som vel kan beskrives som en variant av et zapap-system. Jeg bruker PBW og Star San for renhold og desinfisering. For avklaring kan jeg nevne at smaken altså var i brygget før flasking, så skaden må ha skjedd på et tidligere stadium.
 
Antar det skyldes de 5 gallons med "Pittsburgh Pennsylvania"! :-D (Skrøner bare, men det er faktisk byen jeg vokste opp i)

Jeg ville sirklet inn til 3 hovedårsaker her; Det ene kan være for liten gjærmengde. Lagde du en stor starter? Og oksygenerte du godt ved gjærtilsetning?

Det andre kan være villgjær. Denne faktoren amplifiseres hvis du pitchet for lite gjær. Mindre "ren gjær" vil si bedre vekstmuligheter for villgjær og annet grums.

Det tredje kan være for høy gjæringstemperatur. Da får du gjerne en del fusel som kanskje kan minne om plast.
 
Har vel en mistanke om at vannet i Pittsburgh har fått sin rettmessige dose med industrikjemikalier og vel så det, ja. Uten at jeg dermed antyder at det påvirker innbyggerne på noe som helst negativt vis, selvsagt  ;)

I dette tilfellet erstattet jeg imidlertidPittsburgh-vannet med det noe mindre spenstige Alta-vannet, som hevdes å være "det nest beste i Norge" (alltid etterfulgt av minimum tre utropstegn, både muntlig og skriftlig, dersom dette fortelles av en altaværing), så tror nok feilen er min og ikke vannets...

Jeg kombinerte mr. malty-kalkulatoren og wyeast-kalkulatoren for beregning av starterstørrelser og laget gjærstarter i to omganger for å få nok gjær. Oksygenerte med vørterpumpe i ca. en halv time før jeg tilsatte starteren. Er vel med andre ord villgjær som er den mest sannsynlige årsaken. Kan denne komme inn i gjærstarteren (mulig jeg var litt slapp med renholdet når jeg helte på ny vørter for andre "runde") eller er det i så fall mer sannsynlig at den har kommet inn under vørternedkjøling eller overføring til gjæringsbøtta?

Er det forresten overhodet mulig at plastgjæringsbøtta kan ha satt smak? Som nevnt syns jeg smaken er så tydelig plastikk at jeg nesten synes det virker rart at det kan forårsakes av noe så "naturlig" som en villgjærinfeksjon (men har ikke smakt villgjærinfisert øl tidligere, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag).
 
Er nok fenoler, dvs en villgjærinfeksjon. Hvor i prosessen den har dukket opp er imidlertid et annet spørsmål. Steriliser, steriliser og steriliser mer... Og vær forsiktig med å ha bøtta åpen når du f.eks. tapper flasker og med å ha et vindu åpent i samme rom. Særlig om sommeren da det er mye mer villgjær i lufta. Har måttet tømme ut et par batcher selv om jeg er supernazi på rengjøringa.
 
Om du bruker klorin til rengjøring, og ikke har fått skylt restene godt nok ut KAN dette gi plastsmsk i ølet, men det er vel kanskje lite sannsylig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp