Platekjøler fra Ebay

Noen som har testet denne, eller andre fra forhandleren?

http://cgi.ebay.com/30-Plate-Heat-Exchanger-SS304-Cu-Brazed-1-2-MPT-B3-12-/230566338913?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35aed32161

Hallo

Blei litt nysgjerrig på platekjøler ... vi bruker kobberspiral til kjøling i dag , det går litt seint. Kan platekjøleren kobles til krana på bryggekjelen , kjøre vørteren gjennom , erstatte kobberspiralen og kjøle raskere eller må vørteren kjøres gjennom med trykk ?
Hvor raskt kjøler du da 50 ltr. ned til 25 gr.C

Lågen bryggelag

Dahlberg skrev:
Rolf skrev:
Er vel flere som også har brukt denne nettbutikken: http://shop.wiltec.info/index.php/cat/c511_Heat-Exchanger.html Glade Tyskland, og snille priser. Selv har jeg en derfra, tror jeg endte opp på 600-ish.

Hvor mange plater har den du har kjøpt? Fungerer den brillefint?

Tom

30 plater, med mindre jeg talte feil med ølbrillene på. Men siden tallet var så rundt så antar jeg at det er riktig. Uten pumpe dytter jeg vel gjennom 25 liter på... mmm.. 5-6-7 minutter mener jeg å huske. Nå kjører jeg med en March 809, og det går svært raskt unna. Skal brygge til uken, så kan ta tiden da. Er litt mer pes å rense enn en spiralkjøler, men som småbarnsfar er det mer viktig å kunne gjøre bryggeøkten så kort som mulig.

Torstein2 skrev:
Hallo

Blei litt nysgjerrig på platekjøler ... vi bruker kobberspiral til kjøling i dag , det går litt seint. Kan platekjøleren kobles til krana på bryggekjelen , kjøre vørteren gjennom , erstatte kobberspiralen og kjøle raskere eller må vørteren kjøres gjennom med trykk ?
Hvor raskt kjøler du da 50 ltr. ned til 25 gr.C

Lågen bryggelag

Den kan i teorien bare smelles rett på, så renner ting ved hjelp av tyngdekraften. Om man vil ha mer futt er det bare å smelle på en pumpe. Tiden varierer vel fra kjøler til kjøler, alt etter hvor god flow den har og om man har pumpe. Jeg ville brukt rundt 15 minutter antar jeg, med min "slappe" platekjøler.

Med en litt heftig kjølespiral), resirkuleringsarm og march impellerpumpe til resirkulering/whirlpool, kjølte jeg tidligere ned litt over 50 liter til 20 grader på rundt 14 minutt. Nå brygger jeg bare ca 20 liter, og med samme oppsett kjølte jeg ned til 21 grader på 8 minutter ved forrige brygging, enda jeg ikke var helt fornøyd med oppsettet. Har brukt et par forskjellige platekjølere, men selv foretrekker jeg kjølespiral da den er lett å rengjøre, kan kokes, og man slipper bekymringen for at kjøleren går tett, eller at det er ikke er helt rent inne i den.

Tilbake
Topp