Populære øltyper fra 1930-tallet

Om en stund skal jeg på en innflyttingsfest i et hus fra 1927. Planen er at dette skal bli en temafest, der tiden skrus tilbake til rundt 1930.

I den forbindelse tenkte jeg å brygge et øl som passer inn i konseptet, så spørsmålet mitt er: Hvilke øltyper var populære på den tiden?

Du nevte ikke noe om at det må være en øltype som ble drukket i Norge. Gjerne en steam beer/California common kan være tingen? Populært barøl i California og et par andre stater frem til den amerikanske forbudstiden (1920).

Sakset fra Designing Great Beers av Ray Daniels: «Historically it is clear that “steam beer” existed as a destinct style produced by dozen of breweries between 1850 and 1920.»

Litt mer info angående bayer. Jeg klarte ikke å finne noe informasjon om at denne øltypen var utbredt i Norge rett før eller etter forbudstiden. Dog kan man skule litt til Danmark: «En bajer» betyr det same i Danmark som «en pils» betyr i Norge. Altså, en et generelt begrep som betegner et lagerøl av uspesifisert type. Bayer var folkeølet i Danmark, og med dette i bakhodet så kan det tenkes at bayer var like utbredt i Norge. Det er også mulig at en del øl fra Danmark ble importert til Norge, men dette er ren spekulasjon fra min side.

I. C. Jacobsen, brygger ved av Carlsberg, brygget sin første bayer i 1945–46. Man kan kjøpe Jacobsen Dark Lager i butikken som visstnok skal være laget fra den eldste oppskriften i Carlsberg-arkivet anno 1854.

Jacobsen Original Dark Lager is based on the oldest recipe in the Carlsberg archives, J. C. Jacobsen's original recipe of 1854. We analysed the water used in Jacobsen's time and created an exact copy of his starting ingredient by adding salts and minerals. The main raw material is Munchenermalt from Germany, but we have added a special, so-called floor malt from England, just as it was done in Jacobsen's time. Fermented at a low temperature to give a specially mild and rounded caramel flavour. The carbonisation is gentle and the hop bitterness is soft.

En mulighet kan da være å lage et øl basert på Munchnermalt med noe Maris Otter, karbonere lett, bruke tysk humle med lav alfasyre og Wyeast 2042 Danish Lager (skal stamme fra Carlsberg). Viktig å merke seg er at øltypen er relativt lys: bajer er ikke så mørkt som mange tror.

Bayer har navnet sitt fra Bayern, og var fra opprinnelsen et mørkere øl med mer maltsmak enn pils. Den var lenge standardølet her i landet. Norge importerte nok relativt lite øl på den tiden. Fram til første verdenskrig var det et utall bryggerier her i landet, som brygget et antall ulike øl som vi må helt fram til våre dager å finne maken til. Mads Langaards Frydenlund eksporterte jo som kjent Pale ale til sørlige strøk - og ølsorten var også populær her hjemme. Men i mellomkrigstiden var det nok den alminnelige bayeren som rådet.

Fra Norske wikipedia:

Bayer er en undergjæret øltype som henter sitt navn fra Bayern i Sør-Tyskland. Det er brunt eller rødbrunt i fargen og har en mer utpreget maltsmak enn pilsener. Ølet som selges som bayer i Norge har likhetstrekk med de tyske ølsortene Märzen og Münchener Dunkel.

Bayerølet hadde i Norge samme "folke-øl"-status slik pilsen har idag, og en helflaske ble gjerne betegnet som en murer. Dette endret seg etter okkupasjonen da tysk kultur ikke lenger var populær. Imidlertid fortsatte blant annet Aass Bryggerier og Frydenlund Bryggerier produksjonen av Bayerøl.

Og fra Engelsk wikipedia:

Vienna Lager
Distinctly amber colored Vienna lager was developed by brewer Anton Dreher in Vienna in 1841. Austrian brewers who emigrated to Mexico in the late 19th century took the style with them. Vienna lager is a reddish-brown or copper-colored beer with medium body and slight malt sweetness. The malt aroma and flavor may have a toasted character. Despite their name, Vienna lagers are generally uncommon in continental Europe today but can be found frequently in North America, where it is often called pre-Prohibition style amber lager (often shortened to "pre-Prohibition lager"), as the style was popular in pre-1919 America. Notable examples include Great Lakes Eliot Ness, Devils Backbone Vienna Lager, Abita Amber, and Yuengling Traditional Lager. In Norway, the style has retained some of its former popularity, and is still brewed by most major breweries.

Er vel ikke så altfor stor forskjell på Bayer, Märzen, Münchener Dunkel, og Vienna Lager. Jeg ville gått for en av de...

Om en stund skal jeg på en innflyttingsfest i et hus fra 1927. Planen er at dette skal bli en temafest, der tiden skrus tilbake til rundt 1930.

I den forbindelse tenkte jeg å brygge et øl som passer inn i konseptet, så spørsmålet mitt er: Hvilke øltyper var populære på den tiden?

Sidan øl ikkje var forbudt her i landet i 1927 så ville eg kanskje ha tatt ein tur på biblioteket for å sjå igjennom aviser frå 1927 - det fins sikkert reklame for øl i avisene frå den tida - det var vel neppe forbud mot alkoholreklame då. Bonus er vel då at du kan få litt meir informasjon om tida og eg ser vel ikkje bort frå at ei annonse frå eit bryggeri kanskje kan vera ein fin flaskeetikett?

Tilbake
Topp