Porter & gjær

Hei,

Fyrer av et temmelig godt knippe nybegynnerspørsmål.

Har kjøpt et Brown Porter maltsett fra vinogbar. Dette inneholder maltblanding, humle og gjær.
Fikk det for meg at det ville være litt bedre med flytende gjær enn det pulveret som følger med. Er dette en god ide? Hvilken gjær burde jeg eventuelt velge, vil feks Wyeast 1028 være et godt valg? Bør jeg lage en starter, og hvordan lager jeg denne, og hvor lenge i forveien?

Mvh
Per-Otto

Hei Leffe, takk for kjapt svar.
Fikk dessverre denne beskjeden på linken din:
"En feil har inntruffet! Emnet eller forumet du leter etter er enten borte eller du har ikke tilgang til det. "

Dette ligger vel i den delen som er for medlemmer av Norbrygg. Meld deg inn, koste næsten ittjnå pæng, masse tips/hjelp og artig!

Hvis du blir medlem av Norbrygg(anbefales!) får du tilgang til artikkelen.

I følge wyeast sine anbefaleriger er 1028 er god gjær for porter, og jeg har akkurat bestilt denne til min neste porter. Ellers synes jeg at 1275 Thames valley også en god gjær, men den gir et litt søtere øl.

Bruk kalkulatoren på www.mrmalty.com for å regne ut hvor stor starter du trenger. For å lage en starter, tar du 100 spraymalt pr liter starter, koker dette i ca 15 min og kjøler ned. Det vanligste er å bruke en erlenmeyerkolbe, men brusflasker fungerer også bra. Bare pass på at alt som kommer i kontakt med vørteren etter koking er sterilisert/desinfisert. Tilsett gjæren i vørteren og rist godt. Dekk til tuten med aluminiumsfolie. Rist gjerne underveis mens det gjærer for å få ut CO2 og luft inn. Normalt pleier det å ta to-tre dager å gjære ut starteren. Sett den kaldt (f.eks. i kjøleskap), slik at mest mulig gjær felles ut. Når du skal brygge, heller du ut mesteparten av væsken over gjæren, rister slik at gjæren løsner fra bunnen og tilsetter i den avkjølte vørteren.

Takk for et fantastisk inngående svar Ølvind. Har meldt meg inn i norbrygg nå, men det tar vel noen dager før det er registrert..

Jeg har brukt 1028 i porter tidligere (eller rettere sagt White Labs WLP013, som er ~identisk), og syntes den passet perfekt. Beskrivelsen «dry finish, minerally profile» er ganske presis. Satte en ny porter til gjæring med 1028 i går.

Hoi Per-Otto,
velkommen inn i skummelt god hobby! Flytende gjær gir ofte bedre resultater, og lurt med starter ja.

Brygget en brun porter etter egen oppskrift på lørdag, står nå og gjærer med Wyeast 1318 og Wyeast 1098 (tilsvarer White Labs WLP007 som Nøgne Ø bruker) i hvert sitt gjæringskar. Hadde egentlig tenkt 1028 istedet for 1318, men Petit-Agentur som jeg vanligvis handler hos, var tom. Uansett, blir spennende å se resultatet og hvilke forskjeller de ulike gjærtypene gir.

Ta deg en Tautratur lørdag 30., om du kan, da blir det et heidundrende hjemmebryggertreff der. Garantert lærerikt og trivelig. :)
Les mer her og her.

Oversikt over sannsynlige opprinnelser for ulike gjærtyper fra Wyeast og White Labs finner du her.

Da har jeg bestilt gjær, og fordypet meg inn i startkulturer. Jeg merker allerede at man fort blir oppslukt av denne hobbyen, mye nerdete stoff å sette seg inn i. Hjemmebryggetreff om ei uke kom litt brått på der Lars, men neste gang er jeg med.

Takk for all hjelp!

Tilbake
Topp