Problemer med gjæring

Hei.

Vi er to nybegynnere som for en drøy uke siden satte vår tredje dunk med øl. Vi satte i underkant av 30 liter ale fra Per Inge ("ferdigsett" med maltekstrakt, humle og gjær) i en tett gjæringsdunk med gjærlås. De to forrige øllene vi satte ble gode, dog kanskje litt svake (ca 4%).

Det første halvannet døgnet gjæret det noe voldsomt og vi måtte etterfylle vann i gjærlåsen hele tiden, da vannet bare ble spyttet ut av den. Etter dette har det vært ganske beskjeden gjæring med kun noen få små plopp i minuttet, og nå nesten ikke noe. Dunken har nå stått i ni dager i ca 18 C.

Vi hadde tenkt til å flaske i dag, men har problemer med målingene: OG 1041 og FG 1019. Dette er vel kanskje litt for dårlig? Vil det hjelpe å la det stå en en uke eller to til, eller har dette lite å si da det nesten ikke gjærer lenger? Har det stått på feil temperatur? Vi har vært veldig nøye med å desinfisere alt utstryr med klorvann i prosessen, har kokt alt vann, og kjølt ned til nøyaktig 30 C før vi hadde oppi gjæren. Hva gjør vi feil?

Det skal også sies at vi bestilte to (like) ølsett og lagde alt i samme omgang. Er det kanskje slik at gjærmengden ikke skal økes proposjonalt med resten av ingrediensene?

Setter stor pris på svar fra alle erfarne bryggere.

Hilsen Erik E og Knut B

Det kan være flere ting som er problematiske her. For det første kan maltekstrakten ha vært lite gjærbar, maltekstrakt varierer en del hva kvalitet angår. Gjæren dere har brukt (jeg vet ikke hvilken) kan ha vært dårlig, eventuelt har dere brukt for lite. Og jo, gjærmengden skal øke i takt med volumet på ølet. Dobbelt så mye øl=dobbelt så mye gjær. Jeg antar at dere har brukt tørrgjær. En pakke til 30 liter kan være for lite, avhengig av gjærens alder og kvalitet. i likhet med flytende gjær bør tørrgjæe alltid oppbevares i kjøleskap for å holde seg frisk langst mulig. Rehydrerte dere gjæren før bruk? Det er alltid lurt, da det minsker faren for at den utsettes for osmotisk sjokk. Vørteren kan ha inneholdt for lite oksygen. Selv om tørrgjæe rent teoretisk ikke skal trenge ekstra oksygen ved starten på gjæringen, vil den trives bedre med et minstemål av oksygen. 30 °C er høy temperatur! Dere bør kjøle vøtreren ned til gjæringstemperatuen før dere tilsetter gjæren. Det kan tenkes at det store fallet i temperatur har gitt gjæren problemer. For øvrig vil så høye temperaturer i starten av gjæringen gi økt produksjon av uønskede fuselalkoholer. La ølet stå en uke til og ta målinger underveis. Kanskje fortsetter det å gjære sakte. Hvis (eller når) det er stabilt, kan det flaskes. En tommelfingerregel for utgjæring er at FG skal være 1/4 av OG. Dette varierer fra øltype til øltype, og er ikke alltid av avgjørende betydning. Smak på ølet. Hvis det smaker godt er det bare å drikke det. Det er tross alt det viktigste.

Håper dette var til hjelp!

Takk for svar. Det var til hjelp, dog kanskje mest til neste gang.

Ja, det stemmer at i brukte tørrgjær. Vi vet ikke hva den het, det stod ikke noe på posen. Det var som sagt et ølsett. Det gikk imidlertid noen uker fra vi fikk ølsettet til vi hadde tid til å sette dunken, og noe av denne tiden lå råvarene (inkl. gjæren) ute i romtemperatur. Dette hadde kanskje noe å si? Vi blandet tørrgjæren med litt vann rett før vi hadde den i dunken med alt det andre, er det det som er å rehydrere? Burde det stått litt før vi hadde det oppi? Dette kan vi ingenting om.

Vi har bestemt oss for å la det stå en stund til. Vil det være lurt å røre i dunken for å få igang gjæren igjen? Bør vi på en eller annen måte tilsette oksygen? Hvordan gjør vi evt. dette best? Bør vi skru opp varmen litt (fra 18 C)?

Hvordan kan vi regne ut hvor mye alkohol det blir i ølet? Vi vet at det finnes en del kalkulatorer og formler på dette men sliter litt med å finne en.

På forhånd takk!

Erik E og Knut B

Formelen på å finne alkoholprosent er OG minus FG delt på 7.6. det vil si for deres brygg slik det er nå: 41-19=22,  22/7.6= 2.89% alc.

Ville nok forsøkt å bevege litt på gjæringskaret slik at det som ligger på bunn blir virvlet opp. Mulig du kan få FG til å bli litt lavere slik.
Og ja det er rehydrere det dere har gjort men jeg pleier å la dette stå i ca 30 min får jeg har det i vørteren.

Dere må for all del ikke tilsette oksygen på noen som helst måte nå. Etter at gjæringen er igang, er oksygen å betrakte som ølets bitre fiende! Prøv å som det er foreslått: Beveg dunken for å få virvlet oppgjæren, uten at det kommer luft inn i ølet.

Takk for alle svar.

Vi prøver å bevege litt på duken. Den er ganske full, så det er mulig vi må røre litt, men det går vel for det samme? Kan det være skadelig røre opp for mye av slammet i bunn? Forutsett at vi venter til bunfallet har lagt seg igjen før vi flasker, selvfølgelig.

Var OG 1041 litt lavt, eller er det en helt normal startverdi? Hadde vi for mye vann i kanskje?

Mener å ha lest at ølsettene fra "Per Inge" trenger litt pils enzyme for å klare å gjære helt ut. Pils enzyme er forøvrig livsfarlig å bruke fordi du risikerer å gjære det alt for langt ned.

Jeg har også brukt ekstrakten til Per Inge og det har gått bra uten pilsenzymer også. Hadde nylig en med OG på ca 1052 og FG på 1014, og det var inkludert 0,5 kg crystalmalt (brygg på 20 liter). God gjær er viktig, og jeg er enig med Gahr i omtrent alt han nevner her.

Forresten, jeg anbefaler ikke å røre i dunken, sjansen på infeksjon er temmelig stor ennå. Heller skyv dunken litt rundt eller forsiktig frem/tilbake og se hva som skjer. Isoler dunken med en gammel dyne for at den ikke går gjennom for store temperatursforskjeller (dag, natt, åpent vindu osv).

Tilbake
Topp