Problemer med lav OG

Hei,

mulig dette hører hjemme i generelt/nybegynner-tråden, kan ikke påberope meg noen ekspertkunnskaper helt enda.. uansett:

Gikk nylig (rett før sommeren) til innkjøp av et herlig lite bryggeoppsett med noen kamerater, og vi har brygget flittig i løpet av sommerferien. Vi brygger som regel mellom 20 og 25 liter, og det går i all hovedsak i ales (les: utelukkende). Lagerene får vente til dedikert kjøleskap er i boks...

Problemet vårt er at målt OG nesten konsekvent er lavere enn estimert OG. Dette gjelder spesielt for sterke øl. Nyligst i går brygget vi en IPA med estimert OG på .70, men vi endte opp på ~.55.. surt lavere, altså.

Vi kjører et relativt standard bryggeløp(?), all-grain, mashing i 60 minutter på ~66 grader, skyller, kok i 90 minutter før avkjøling (kobberspiral) og pitching. Eneste åpenbare problemet vårt er mangel på varmeeffekt; komfyren er gammel og treig, så uten lokk oppnår vi ikke full kok (det er en viss sirkulasjon i vørteren, men absolutt ikke "rullende"(rulerende?) kok som anbefales). Kan dette forklare lav OG? Ser for meg at det med bedre kok vil fordampe mer væske, slik at vørteren konsentreres.. men vet ikke om dette påvirker OG nevneverdig.

Setter pris på all tilbakemelding, vi vil ha sterkt øl!

Mvh
Erlend & Co.

Hva slags bryggeoppsett har dere?
Uansett oppsett må dere regne med at meskeeffektiviteten syker når dere brygger med høyere OG. Hvis prosessen deres ellers er grei må dere bare ta med dette når dere beregner mengden malt dere trenger og øke tilstrekkelig.
Hvis dere har ett stort meskekar kan dere øke vannmengden tilsvarende som maltmengden så dere beholder samme malt/vann forhold under mesking. Utmesking på høyere temperatur kan hjelpe. Kraftigere eller lengere kok vil selvsagt øke OG men gi mindre vørter. Så hvis fordampningen er høy nok er det bare å øke maltmengden.
En annen ting dere kan gjøre hvis det er begrensningern på utstyret er å meske og tappe i to runder og skylle med mindre vann eller droppe skyllingen helt. Da blir selvsagt meskeeffektiviteten enda dårligere, men malt er billig:)

Hva slags bryggeoppsett har dere?
Uansett oppsett må dere regne med at meskeeffektiviteten syker når dere brygger med høyere OG. Hvis prosessen deres ellers er grei må dere bare ta med dette når dere beregner mengden malt dere trenger og øke tilstrekkelig.
Hvis dere har ett stort meskekar kan dere øke vannmengden tilsvarende som maltmengden så dere beholder samme malt/vann forhold under mesking. Utmesking på høyere temperatur kan hjelpe. Kraftigere eller lengere kok vil selvsagt øke OG men gi mindre vørter. Så hvis fordampningen er høy nok er det bare å øke maltmengden.
En annen ting dere kan gjøre hvis det er begrensningern på utstyret er å meske og tappe i to runder og skylle med mindre vann eller droppe skyllingen helt. Da blir selvsagt meskeeffektiviteten enda dårligere, men malt er billig:)

Takk for svar!

Vi kjører et ganske standard bryggeoppsett, mesker i en 60L Igloo kjøleboks (med kobbermanifold i bunnen), og koker i 36L kjele. Vi gjør en enkel greie ut av mesken, mesker i 60 minutter, tapper vørteren (etter sirkulasjon) over på en gjæringsdunk, og overfører deretter skyllevannet fra kjelen til meskekaret. Pleier å ha skyllevannet noen grader over mesketemperaturen, er dette utslagsgivende på resultatet? Lar skyllevannet stå i noen minutter før alt tappes over til kjelen igjen, deretter oppkok og kok i 90 minutter.

Tenker at å øke mengden malt, pluss innkjøp av en induksjonsplate er løsningen i første omgang.. jeg leste et sted at mesking ved lavere temperatur gir høyere alkoholprosent, dette stemmer kanskje ikke?

Prosessen høres grei ut den. Dere har rikelig størrelsen på meskeboksen, så det er greit å holde vann/malt forholde på 2.5-3 liter/kg selv om dere øker maltmengden. Skyllevannet kan ha såpass høy temperatur at temperaturen i mesken blir opp mot 78 grader, men det er ikke nødvendig. La det stå 10-15 minutter og resirkuler noen liter før dere tapper. Skullevannet kan også deles opp så dere skyller i to runder. Dette er nok den vanligste måten å gjøre det på. Selv har jeg mesket med 12-13 liter vann på 5 kg malt med tilsvarende oppsett og skylt i to runder med 10 liter hver gang.
Det stemmer at dere kan få bedre utgjæring med lavere mesketempemperatur siden mengden utgjærbart sukker øken. Men dette vil gå litt ut over meskeeffektiviteten og dere vil få ett mindre fyldig øl men mindre restsødme og maltpreg. Det er generelt optimalt å meske rundt 67 grader.
Hvis det er viktig å få sterkt øl er det bare å kjøre på med mer malt.
En annen mulighet dere har for å gjøre bryggeprosessen enklere når dere mesker i en 60 liters kjøleboks er å meske uten skylling (No sparge mash). Da bruker dere vanlig forhold mellom vann og malt under meskingen og så fyller dere bare på med resten av vannet etter 60 minutter. Temperaturen kan være så høy at dere får utmesking opp mot 78 grader. La det stå 20-30 minutter, resirkuler og tapp. Da trenger dere ikke å først tappe i gæringskaret og så over i kjelen etterpå. Jeg har begynt med denne metoden etter at jeg fikk større meskekar og er godt fornøyd. Ulempen er at det kan gå litt mer malt. Fordelene er at det er lettere å få høyere OG, fyldigere maltsmak og ingen risiko for lav pH i mesken som kan gi uttrekk av tanniner. Jeg har hatt ca. 80% meskeeffektivitet med OG på 1055 etter koking med denne metoden. Mesket da 5,5kg malt med 15 liter vann og fyllte på med 20 liter vann til slutt som holdt 88-89 grader. Dette sto 20 minutter før jeg resirkulerte og tappet. Hadde 29 liter før kok og 25 liter etter en times koking.

Sist redigert:
Har dere oppi skyllevannet og lar det stå og så bare tapper til kok?

Hvis det er tilfelle så kan jo det forklare noe. Dere bør kanskje enten fylle på med skyllevannet i et sakte tempo og tappe til kok i tilsvarende tempo samtidig. Eller fylle på med skyllevannet og så røre godt og hardt i mesken og så tappe til kok.

Og hvor er oppskriftene fra? Hvis dere har en oppskrift som sier f.eks 87% utbytte, men oppsettet deres gir f.eks 78% så er det ikke stort annet å gjøre enn å skalere oppskriften til deres oppsett.

For min del så merker jeg ikke noe dropp i effektivitet ved en OG på 70 kontra f.eks 55.

Har dere oppi skyllevannet og lar det stå og så bare tapper til kok?

Hvis det er tilfelle så kan jo det forklare noe. Dere bør kanskje enten fylle på med skyllevannet i et sakte tempo og tappe til kok i tilsvarende tempo samtidig. Eller fylle på med skyllevannet og så røre godt og hardt i mesken og så tappe til kok.

Og hvor er oppskriftene fra? Hvis dere har en oppskrift som sier f.eks 87% utbytte, men oppsettet deres gir f.eks 78% så er det ikke stort annet å gjøre enn å skalere oppskriften til deres oppsett.

For min del så merker jeg ikke noe dropp i effektivitet ved en OG på 70 kontra f.eks 55.

Vi har ikke oppsettet til å kjøre kontinuerlig skylling, men du anbefaler å fylle på med skyllevannet i mesken, røre kraftig, og så tappe til kok?

Bruker BeerSmith til oppskriftene, tar det meste litt på gefyllen, men hadde jo vært greit å komme over 55% effektivitet..

Tilbake
Topp