Problemer med magnet og magnetrører.

Pedersen

Norbrygg-medlem
Hallo.

Har fått fikksa meg en magnetrører av pc vifte og hardiskmagnet, bruker strømforsyning som jeg kan justere spenninga fra 1-15v, fikk meg en slik 5L glasskolbe fra Vin og Bar i dag og gledet meg til testing. Men ble litt skuffa da magnetene blir slengt ut med bare 6v pådrag. Bruker da en 40mm (tror jeg) røre pinne. Bestilte også tannhjul rører og den takler litt mere pådrag. Vil magnetene fortere stikke av når de blir større? Burde jeg ha noen mindre?
Når jeg laget røreren brukte jeg glasskolba fra kaffetrakteren og ett torx bits med tape på som testing, det lille bitset taklet fullt pådrag og laget gigantisk wortex.
Bunnen på 5l kolba er flat å fin.

Ha meg tilgitt, Pedersen, men jeg tar meg den frihet å ta i bruk tråden din til å stille et annet magnetrørerrelatert spørsmål.

Jeg kjøpte røreren som bryggeland selger og den rører en fin vortex i 5 liter, men magneten skrangler og bråker. Er det sånn med alle magneter, eller er det noen som skrangler mindre når de rører?

Jo mindre rørepinnen er, jo lettere er det å få den til å kjøre stabilt. Grunnen til at den store slynges ut, er enten at harddiskmagneten ikke er helt sentrert, eller at rørepinnen er for lang i forhold til magneten. Bruker tannhjulmagnet selv og er meget fornøyd med den. Borgar som sliter med at pinnen skrangler har sikkert en kolbe som ikke er helt jevn i bunnen. Det vil gjerne hjelpe å dreie og flytte på kolben mens starteren går helt til man finner et punkt der rørepinnen går jevnt.

Jeg har også en sånn hjemmelaget rører. Jeg har tre magneter på henholdsvis 25, 30, og 40 mm. Jeg opplever at det går helt greit både med den lengste og den korteste. Den korteste ligger som limt, mens den lengste kan man høre "slarker" litt avogtil men uten å bli kastet av. Den mellomste derimot har jeg kun lyktes å få til å fungere med helt lav spenning og i vann, så den har jeg aldri brukt til gjær som jo er litt mer tyktflytende. Hva dette skyldes aner jeg ikke, men det ser altså ut for at man må finne den "korrekte" magneten for røreren.

Har ikke hjemelaget rører.

Om eg bruker en lett røre pinn så blir den kastet ut.

Tror da at jo kraftigere viften er jo større / tyngre må rørepinnen være

Har fått fiksa problemet, klaska på en magnet til og nå går den som pokker, bruker tannhjulsmagneten da jeg synes denne går best, rører 5l starter som bare det :skitbra:

Tilbake
Topp