Proper Job

Georg Arildset

Norbrygg-medlem
Har brygget en IPA (Proper Job style), som vi har brukt WLP001 i, denne har fungert greit. Er det noen som har erfaring med en annen gjær, eller er denne grei?
 
Muligens 002? Har smakt proper job to ganger, og hvis jeg ikke tar feil så har den vel et lite hint av småfruktighet i seg?
 
Helt konkret: min erfaring med WLP002 er at den gjærer ut ca. 65 % om man mesker ved rundt 67 C. Eks: Startet med 1.052 på en batch, fikk 1.018 til slutt, som er i høyeste laget. Med 65 C på 2 andre batcher fikk jeg 80 % (1.050 til 1.010) begge gangene. Prosenttallene er selvsagt usikre, altfor få datapunkt. Men trenden burde være klar.

WLP002 kommer fra Fullers i London, og de mesker ved 64 C - 65 C, se denne BYO-lenken.
 
63˚C for WLP002 er litt vel lavt. Aner ikke hva begrunnelsen er for å meske så lavt i Foseid sin bok, men det er i hvertfall ikke WLP002 det gjæres med!
 
Nei, US-05. Har ikke kommet igang med ferskgjær ennå, så der har jeg dessverre ingen erfaring. Men opplever ihverfall ikke ølet som for tørt.
 
Interessant! Hva er OG/FG typisk på dine IPA, @HåvardF? US-05 gjærer ut en del mer enn WLP002, så jeg ville tro 63˚C ville gjort ølet knusktørt med S-05, evt at OG er høy. Kan det være "noe mer som skjer" med lave mesketemperaturer enn bare høyere andel av gjærtbart sukker? Kanskje 63˚C og 65˚C ikke produserer noe særlig ulik profil, men at det har med skumstabilitet eller liknende å gjøre?
 
Er det ikke sånn at en del typer spesialmalt, f.eks. krystallmalt, bidrar med ugjærbart sukker, og dermed gir sødme uavhengig av mesketemperatur?
 
Interessant! Hva er OG/FG typisk på dine IPA, @HåvardF? US-05 gjærer ut en del mer enn WLP002, så jeg ville tro 63˚C ville gjort ølet knusktørt med S-05, evt at OG er høy. Kan det være "noe mer som skjer" med lave mesketemperaturer enn bare høyere andel av gjærtbart sukker? Kanskje 63˚C og 65˚C ikke produserer noe særlig ulik profil, men at det har med skumstabilitet eller liknende å gjøre?

OG/FG på mine IPA hittil er som følger (samtlige med US-05, med mål om 63 graders mesking på de fleste):
  • IPA batch #1: 1,050/1,010 (leser 63-65 grader i 60 min i bryggeskjemaet)
  • IPA batch #2: 1,052/1,010 (ser i bryggeskjemaet at jeg bommet på mesketemp., startet på 67 grader, deretter jobbet meg nedover mot 65 før etter hvert 63, totalt 60 min)
  • IPA batch #3: 1,054/1,008 (hadde også her 67 grader først, men tilsatte 2,5 dl vann og havnet på 64 grader, og etter hvert 63, totalt 60 min)
  • IPA batch #6: 1,054/[Glemte å måle pga. litt stressende brygge- og flaskedag med korkekrise midt oppi det hele, men siden attenuation på de tre første har vært på 79-85%, kan FG antas å ligge på rundt 1,008-1,011, slik jeg ser det] (63 grader i 60 min)
  • IPA batch #8: 1,058/[Brygget denne for et par dager siden, men regner med å få en FG på rundt 1,008-1,012, med mindre 3-stegsmeskeprosessen på denne batchen endrer dette i betydelig grad] (55-56 grader i 15 min, 62-63 grader i 45 min, 75-77 grader i 5 min)
Hva bør jeg forresten gjøre for å forsikre meg om at termometeret mitt måler nøyaktig?
 
Hva bør jeg forresten gjøre for å forsikre meg om at termometeret mitt måler nøyaktig?

Du må røre godt, ta måling etter røring, og du må ha et godt kalibrert termometer som i tillegg er raskt. :) Jeg har et glasstermometer som er veldig tregt, bruker 2-3 minutter på å stabilisere seg ved høye temperaturer. Jeg hater det. Har et nyanskaffet digitalt termometer med probe som bruker sekunder, Taylor 9842 (under 150 NOK inkl porto fra USA). Foreløpig veldig fornøyd med dette.

Tallene dine er jo konsistente og fine. Kanskje 80-85 % er nær maks for S-05? Jeg får det samme med WLP002 ved 65˚C, og denne gjæren gjærer som regel dårligere ut. Hvor stor andel av krystall er det typisk i dine oppskrifter, forresten? For science.
 
Eller du kan bruke termometeret du har og bare notere deg hvilke resultater du får. Så justerer du mesktetemperaturene dine deretter. Det er så mange faktorer som spiller inn at én bryggers resultat kan være forskjellig fra en annen bryggers, uavhengig av om termometeret er helt nøyktig eller ikke. Det vil alltid være ujevnheter i temperaturen i mesken også, selv om du rører masse. Men det er veldig ok å ha et raskt termometer i det minste.

Før logg og RDWHAHB.
 
Tilbake
Topp