Georg Arildset
Norbrygg-medlem
Har brygget en IPA (Proper Job style), som vi har brukt WLP001 i, denne har fungert greit. Er det noen som har erfaring med en annen gjær, eller er denne grei?
Det stemmer, da skal vi prøve den på neste batch. Takk for tilbakemelding.Muligens 002? Har smakt proper job to ganger, og hvis jeg ikke tar feil så har den vel et lite hint av småfruktighet i seg?
Blir ikke det vel tørt? Jeg mesker mine konsekvent på 67. Kanskje det virker bedre med 002 på den temperaturen?Jeg mesker gjerne mine IPA på 63°C (jf. «Håndbok i ølbrygging» av @gustavf).
Jo, det er jo sant!Er det ikke sånn at en del typer spesialmalt, f.eks. krystallmalt, bidrar med ugjærbart sukker, og dermed gir sødme uavhengig av mesketemperatur?
Interessant! Hva er OG/FG typisk på dine IPA, @HåvardF? US-05 gjærer ut en del mer enn WLP002, så jeg ville tro 63˚C ville gjort ølet knusktørt med S-05, evt at OG er høy. Kan det være "noe mer som skjer" med lave mesketemperaturer enn bare høyere andel av gjærtbart sukker? Kanskje 63˚C og 65˚C ikke produserer noe særlig ulik profil, men at det har med skumstabilitet eller liknende å gjøre?
Hva bør jeg forresten gjøre for å forsikre meg om at termometeret mitt måler nøyaktig?