Prosjekt kaldmesking

tsb

 
I søken etter oppskrifter på øl med lav alkoholprosent (lyse øl var foretrukket), så kom jeg over en artikkel om kaldmesking.

Fordelen med dette skal være følgende:
  • Aroma (smak) følger med ved romtemp
  • Farge følger med ved romtemp
  • Enzymer følger med ved romtemp
  • Små proteiner (skumdannende)
  • Dekstriner uteblir i stor grad
  • Mindre betaglukaner
  • Store proteiner (tåkedannende) uteblir
Det vil si at man i utgangspunktet skal få en vørter som har en ekstremt lav OG i forhold til standard mesk.

Dette er noe som Briess skrev en artikkel om i september 2016. Det er flere som har testet ut med overraskende gode resultater. Øl med full maltkarakter, men en alkoholprosent på 2%.

Etter å ha drøyd hele eget prosjektet en god stund, så fant jeg ut at jeg skulle teste dette selv! Tok utgangspunkt i en oppskrift jeg har testet tidligere som for min del ble et godt øl.

Litt dårlig research gjorde at jeg valgte å bytte ut pilsmalt med Maris Otter og dobbel mengde Carahell.

Kvelden før brygging:

Målte opp 25L vann på 20 grader i en vasket og desinfisert gjæringsbøtte med en meskepose i. Tilsatte malten litt etter litt og rørte den godt inn. Passet på at meskeposen var over kantene og satte på lokket. Satt i boden som holder ca 20 grader konstant. Dette var ferdig ca 19.00.

Bryggedag:

07.00 tok jeg ut meskeposen og lot den renne av seg før jeg skylte med 20 grader kaldt vann til jeg hadde 24L. Fikk dette over i Grainfatheren med litersmål og helte resten. Passer mye bedre å gjøre dette med hevert, da det ligger et solid lag med maltrester og annet grums du IKKE vil ha med erfarte jeg. SG var da 1.024(!!). Hadde problemer med å komme opp i temp pga svidd guffe på elementet i bunn (påvirket heldigvis ikke smaken på vørteren).

Satte den til oppvarming til 63 grader og lot den stå der i 45 min før jeg kjørte den opp til kok. Kokte kun i 15 min pga humletilsetning, skulle beholde så lav gravity som mulig uansett..

Etter nedkjøling til gjæringskar, så ble OG målt til 1.026. Gjær tilsatt og satt til gjæring på 20 grader.

Siden det fortsatt står til gjæring, så er det veldig vanskelig å fortelle om dette ble en suksess eller ikke. Vil oppdatere igjen når det er ferdig gjæret og karbonert på fat! Har egentlig ganske stor tro på dette, selv om mye av prosessen er ganske motsigende i forhold til hva man lærer seg.

Hvis det er noen spørsmål, så kan jeg mest sannsynlig ikke svare på de uansett. Gjør dette uten å ha satt meg inn i stort annet enn prosessen. Anbefaler heller å lese litt gjennom på de linkene som er slengt inn i bunnen her. Tror de klarer å svare på evt spørsmål.

Oppskrift:
23L i gjæringskar
OG: 1.050
FG: 1.008
IBU: 13.4
EBC: 15.1

1kg hvetemalt
1kg Maris Otter
1kg Flaket havre
2kg Carahell

20g Azacca (12,7%) - 15 min - 13.4 IBU
80g Azacca (12,7%) - 0 min

1 rør WLP001 - 20 grader i 14 dager

OBS! 1.050 er ikke ved kaldmesking.

http://blog.brewingwithbriess.com/c...onents-and-their-use-in-brewing-applications/

http://www.timvandergrift.com/?p=1005

https://www.pnwhc.com/sites/default/files/slides/PNWHC17_NonEnzymaticMashing_AaronHyde.pptx
 
Sist redigert:
Bildet av bøtta er fargen når jeg sjekket den etter 11 timer (06.00 fredag morgen). Måtte vente på at minstemann skulle stå opp før jeg begynte å bråke litt med bryggemaskinen osv.
Og så er det tatt bilde av SG etter overføring til maskinen. Skulle gjerne hatt flere bilder, men det ble glemt oppi det hele
 

Vedlegg

  • B5C94EF4-B7A7-4B21-B73E-C125E72652B1.jpeg
    B5C94EF4-B7A7-4B21-B73E-C125E72652B1.jpeg
    162,7 KB · Sett: 168
  • 82EBF4C9-E959-4972-8559-65F0C71D2EC0.jpeg
    82EBF4C9-E959-4972-8559-65F0C71D2EC0.jpeg
    129,2 KB · Sett: 169
Da har jeg endelig fått tid til å fate ølet. Har nå stått i 3 uker på 20 grader.
FG ble målt til 1.009, så ABV er da 2,23% i følge kalkulatoren på Brewersfriend!
En liten obligatorisk smaksprøve ble tatt av det som ikke fikk plass i fatet, og jeg ble overrasket over fylden! Nå er det riktignok en godt humlet sak, som jeg regner med demper seg, men jeg har faktisk troa på at kaldmesking kan fungere greit. Må prøve en annen gang med en litt mer maltdrevet øl!
Nå skal det få stå på fat en ukes tid, så skal jeg tappe meg en smaksprøve før jeg lar det stå frem mot litt varmere tider :)

Oppdatering med bilde følger neste uke
 
Reduserte du mengden med humle i forhold til original oppskrift? Det er jo ikke mye restsødme igjen tenker jeg.
 
Reduserte du mengden med humle i forhold til original oppskrift? Det er jo ikke mye restsødme igjen tenker jeg.

Beklager at det har tatt lang tid, ikke fått opp varsler om innleggene. Vært litt hektisk ellers på jobb også, så jeg har glemt hele tråden!

Jeg reduserte humlemengden i forhold til original oppskrift. Oppskriften i første post er den jeg gikk for. Det er litt ubalansert og litt for bitter, så må redusere enda mer til neste gang.
I tillegg har jeg mest sannsynlig fått en infeksjon tror jeg. Etter fating har jeg fått en ganske fæl DMS lukt og smak som ikke var der ved smaksprøven. Ønsker gjerne en bekreftelse fra noen med litt mer peiling på dette feltet :)
Utseendet er bra, lover et bilde når jeg kommer tilbake fra ferie!

Er en ganske sta mann, så skal prøve igjen en annen gang! Bare litt uheldigheter som gjorde at det fort ender med fest i kloakkrørene
 
Bilde av brygget. Ikke så mørkt som det ser ut til, bare elendig belysning i den lampa som står på bak her.
 

Vedlegg

  • 5FC0531A-6DB3-4D5B-9B8C-A6D9C6EEAD54.jpeg
    5FC0531A-6DB3-4D5B-9B8C-A6D9C6EEAD54.jpeg
    78,7 KB · Sett: 70
Jeg ser infeksjonsfaren med brygging av lettøl. Alkoholen og humlingen motvirker jo dette i normale øl. Brewdog sitt alkoholfrie øl Nanny State løser dette med heftig humling.
 
Jeg ser infeksjonsfaren med brygging av lettøl. Alkoholen og humlingen motvirker jo dette i normale øl. Brewdog sitt alkoholfrie øl Nanny State løser dette med heftig humling.
Det gir selvsagt mening. Får prøve en gang til senere hvor det blir brukt humleskjema til en Pale ale eller lignende
 
Tilbake
Topp