Prøver å lære meg å regne ut litt ting selv og trenger litt hjelp.

k3nt_

Hei,

Prøver å lære meg å regne sjæl.. men dulter borti noen spørsmål som jeg tar her etterhvert som de kommer. Først lurer jeg på følgende.

Når man skal regne ut mengde malt bruker jeg følgende formel (eksempel på sidene her).

Mengde malt = (ønsket OG * bryggets volum) / (potensielt utbytte * bryggeriets effektivitet)

Mengde malt = (50 * 25) / (300 * 0,75) = 5,55 kg.

Bare så jeg ikke tar feil så er 300 = 1.030?
Matten er forsåvidt enkel men, spørsmålet er hvor/hvordan) finner jeg potensielt utbytte fra feks denne malten her?

Om dette er spurt om før fant jeg det ikke og sikkert noen som vil peke meg i riktig retning... :)

http://www.bryggselv.no/products/heidelberg-ekstra-lys-pilsner-malt-1kg

300 står for at du teoretisk kan få en SG på 1.300 hvis du mesker 1 kg av det gitte maltet i 1 liter vann. 300 er et typisk tall for f.eks. pale malt, de fleste spesialmalttyper vil ligge under dette.
Disse tallene finner du i spec sheetet for hver malttype, men det holder å bruke noen standard-tall. Jeg gjør alle utregninger på papir, og bruker tallene fra den første hjemmebryggboka mi, og enkelte jeg har kommet fram til med egne beregninger. Da treffer jeg som regel bra. Bruker som regel disse verdiene:

Basemalt: 296 (pils, pale, münchener, wiener, hvetemalt)
Krystallmalttyper: 268
Black, chocolate, roasted barley, amber, brown: 270
Byggflak: 250
Hveteflak: 279
Havregryn:225

Slike verdier varierer strengt tatt en del fra produsent til produsent, fra type til type og fra batch til batch, men ovennevnte tall funker for meg.

Ok, Takk for svar.
Hvordan finner jeg ut av potensiellt SG på de forskjellige malten, feks til den jeg linket til?

Der står bare følgende;
2,8 EBC

Pilsner
Lager
Ale
Kölsch
Alle øl typer

Rate: opptil 100%

Moisture content % 4,6
Extract fine grind, dry basis % 82,3
Fine-coarse-difference % 1,3
Viscosity (8,6%, mPa.s) mPas 1,51