Pumpe fra gjæringskar

Hei

Jeg mener diskusjonen har vert oppe før, men jeg finner den ikke igjen.

Hvordan er det å flytte brygget fra gjæringskar til lagringstank med en liten sentrufugalpumpe? Tenker da på en liten pumpe med keramisk hus som selvsagt er desinfisert med f.eks starsan. Og da vil vel noen si at jeg får for mye luft inn, som jeg vet er en dårlig ting. Men hva hvis man tar første "Skvetten" ( den som har vert i kontakt med luften i slangen) og kaster den, for så å ha resten i gjæringskaret?

Jeg spør fordi det ikke blir enkelt å bruke hevert på 100 liter som står på gulvet, og få det opp i en annen tank på samme nivå. Å løfte 100 liter opp i høyden er heller ikke enkelt.
 
Det burde ikke være noe problem i det hele tatt. Selv pumper jeg vørteren fra Speidel som står på gulvet til gjæringskar som står på benken. Du vil jo ikke få luft så lenge sugeslangen er rett dimensjonert slik at du unngår kavitasjon.
 
Gjæringskarene jeg har er vanlige plastdunker med lokk, så det er nok ikke all verden trykk jeg kan sette på før lokket spretter av. Og på denne måten vil det ikke da sløses unødvendig mye med CO2?
 
Hei

Jeg mener diskusjonen har vert oppe før, men jeg finner den ikke igjen.

Hvordan er det å flytte brygget fra gjæringskar til lagringstank med en liten sentrufugalpumpe? Tenker da på en liten pumpe med keramisk hus som selvsagt er desinfisert med f.eks starsan. Og da vil vel noen si at jeg får for mye luft inn, som jeg vet er en dårlig ting. Men hva hvis man tar første "Skvetten" ( den som har vert i kontakt med luften i slangen) og kaster den, for så å ha resten i gjæringskaret?

Jeg spør fordi det ikke blir enkelt å bruke hevert på 100 liter som står på gulvet, og få det opp i en annen tank på samme nivå. Å løfte 100 liter opp i høyden er heller ikke enkelt.

Vet ikke hva en slik pumpe koster, men et løftebord til 2-3 tusen kan også fungere. http://www.ajprodukter.no/bord/loftebord/manuelt-loftebord-med-sveiv/3815499-33337.wf
 
Gjæringskarene jeg har er vanlige plastdunker med lokk, så det er nok ikke all verden trykk jeg kan sette på før lokket spretter av. Og på denne måten vil det ikke da sløses unødvendig mye med CO2?
Vi tenker å trykksetter tanken (2-3 psi) og får løftet ølet over i corneliusfat slik. Vår tank er en konisk rustfri gjæringstank laget for dette. Men om det vil fungere på tanken din vet jeg ikke. Er jo ikke rare trykket som skal til for å løfte vørteren litt?
 
Vi tenker å trykksetter tanken (2-3 psi) og får løftet ølet over i corneliusfat slik. Vår tank er en konisk rustfri gjæringstank laget for dette. Men om det vil fungere på tanken din vet jeg ikke. Er jo ikke rare trykket som skal til for å løfte vørteren litt?
1 meter vannsøyle gir ca. 10 kPa, altså 0,1 bar eller omtrent 1,5 psi. For å løfte ølet to meter over vannspeilet i gjæringstanken trengs altså et trykk på ca. 0,2 bar eller 3 psi.

Tipper dette er en rimeligere/enklere løsning enn pumpe eller løftebord, selv om gjæringskaret skulle måtte modifiseres eller byttes ut for å holde trykket.
 
Jeg forstår ikke helt hvorfor kavitasjon skulle ha noen relevans for oksidering. Det innebærer jo ikke at man introduserer gass, bare en midlertidig faseforandring som danner bobler...
 
1 meter vannsøyle gir ca. 10 kPa, altså 0,1 bar eller omtrent 1,5 psi. For å løfte ølet to meter over vannspeilet i gjæringstanken trengs altså et trykk på ca. 0,2 bar eller 3 psi.

Tipper dette er en rimeligere/enklere løsning enn pumpe eller løftebord, selv om gjæringskaret skulle måtte modifiseres eller byttes ut for å holde trykket.

Men dersom jeg har gjæringskar på 100 liter, går det allikevel med for mye CO2. Trykket må jo opprettholdes etterhvert som ølet minker.

Men for å spørre på en annen måte da, er det stor sjanse for at jeg ødelegger ølet dersom jeg flytter det fra gjæringskaret til lagringstanken med en liten pumpe?
 
Hva med å bruke vakuum istedet...slange fra gjæringskar til ut løp på fat...vakuum pumpe på inn løp på fat.
Ingen problem med luft i det hele tatt.
 
Ingen som gjør det eller har prøvt å gjøre det på måten jeg spør om? Som vet om det fungerer eller er "skadelig" for ølet?
 
Dette ser Eg ingen problem i.de er berre å pumpe. Trur ikkje du får mykje meir luft en å bruke hvert. Vist du greier å fylle slangen første så går det nok bra. Kjem til å gjøre det samme til sommeren.
 
Tilbake
Topp