"Skuring av bunnen" (BB60)

Etter snart 10 brygg så begynner min BB60 å få litt fastbrente rester i midten av bunnen, eg går over med vanlig svamp og skurer med varmt vann etter hver gang, men det er alltid noe eg ikkje får bort. Hva trur dere er beste måten å få det bort på, lett skuring med stålul (er redd for at dette vil lage striper som fører til mere brent) eller kanskje kaustisk soda?

Noen som har gode erfaringer?

stoutrens fra petit funkar också fint. Låt stoutrensblandningen stå över natten. Ta på dej gummihandskar och en scotch sprite ( svamp) och skura iväg!

Ecolab Asepto Booster. Fås kjøpt gjennom AK maskiner eller hos en melkebonde i nærheten. Bland 1/25 og varm opp til 40-50 grader. Den blir som ny uten å skrubbe. Ikke farlig å holde på med heller og vasken er gjort på 5 minutter.

Ecolabs asepto booster er vel ikke spesielt ufarlig da??
Står i databladet på det at middelet utgjør en alvorlig etseskade ved hudkontakt der skadene trenger dypt ned i hudlaget....
Høres litt farlig ut synes jeg....

Har du prøvd med vanlig maskinoppvaskpulver?
Prøv deg litt fram med mengde men tilsvarende som i en maskinvask og noen liter varmtvann som får stå over natten burde gjøre susen.
Det funker jo på fastbrent mat i gryter så hvorfor ikke i bryggeutstyr?

Har du prøvd med vanlig maskinoppvaskpulver?
Prøv deg litt fram med mengde men tilsvarende som i en maskinvask og noen liter varmtvann som får stå over natten burde gjøre susen.
Det funker jo på fastbrent mat i gryter så hvorfor ikke i bryggeutstyr?

Alltid brukt maskinoppvaskmiddel! Funker som bare det. Jeg tar 2 tabletter (evnt lik mengde i ca gram), fyller BB full med varmt vann fra dusjen/ vasken. I mellomtiden legger jeg oppvasktablettene i vann så de løser seg opp, og heller oppi på slutten mens det siste vannet fyller opp BB. Setter oppi maltkaret, setter på lokket og lar det stå over natten. Neste dag er det egentlig bare og bruke en klut på bunnen på det som evnt er fastbrent, skylle godt så er absolutt alt oppi gullende rent  :)

Etter batch#2, et hveteøl, fikk jeg den "klassiske" halvmånen bestående av noe fastbrent svart guffe ved varmeelementet. Dette var FØR jeg hevet maltrøret med justerbare skruer.

Uansett - det ble forsøkt flere runder med zalo. Varmt vann. Kaldt vann. Ulike typer skuresvamper. Oppvaskmiddel. Og et desperat forsøk med Svint stålull (ikke så smart har jeg lest i ettertid, men det ser/føles ikke ut til å ha tatt skade). Samtlige av disse var uten hell for mitt vedkommende.

Så peisa jeg nedi en passelig blanding varmt vann og kaustisk soda (pulver) - og tre timer senere lå restene av den svarte fastbrente guffa og fløt i vannskorpa. Bunnen ser ut som ny.

Ja funker med kaustik soda. Har og lest at stålull skal være et problem.  Det har jeg ingen tro på. Hvorfor skulle det det? Viktigst at det er rent.

--

Hans Einar skrev:
Ja funker med kaustik soda. Har og lest at stålull skal være et problem.  Det har jeg ingen tro på. Hvorfor skulle det det? Viktigst at det er rent.

--

Fordi du tar bort oksydlaget som gjør at RF ikke ruster, det er jo ikke stålet som er slik at det ikke ruster.
Kjør på med KS og varme, da løsner det garantert, ellers er det for lite KS, det lærte jeg her på forumet og det stemte.
Har du slipt bort oksydlaget må det få stå tørt og varmt så det dannes nytt.

Fastbrent vørter i bunnen på min Bratberg løsner med maskinoppvaskpulver. Fyller noen cm vann i bunnen, strør i litt pulver og lar det stå til neste dag. Vasker over med oppvaskbørste og skyller godt.

Hans Einar skrev:
Mener du en rustfri kjele ruster om en bruker stålull under vask?

--

Ja, og hvis du bruker annet verktøy som tar hull på oksydlaget, hvem har ikke sett RF kjeler med stygge riper, lurte selv på om Høyang virkelig var rustfri inntil jeg lærte dette.

Oddvar Demmo skrev:
Hans Einar skrev:

--

Ja, og hvis du bruker annet verktøy som tar hull på oksydlaget, hvem har ikke sett RF kjeler med stygge riper, lurte selv på om Høyang virkelig var rustfri inntil jeg lærte dette.

Lar du saltsyre stå i en open beholder blir rustfrien veeeeldi rustete, annen sak men greit å vite hvis du har saltsyre.

Oddvar Demmo skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hans Einar skrev:

--

Lar du saltsyre stå i en open beholder blir rustfrien veeeeldi rustete, annen sak men greit å vite hvis du har saltsyre.

Hm, da tar jeg det med meg. Har bare ikke merket noe til slike problemer verken på bryggeutstyr eller utstyr til matlaging. Saltsyre har jeg liten erfaring med, bortsett fra å vaske bort betong fra naturstein. Det er fali det. :)

Angående rustfritt, så er det en særdeles dårlig oversettelse av stainless. Stainless vil si at man ikke får rustflekker. Dersom du inngang får muligheten til å ta deg en tur på en gammel oljeplattform har du ett godt bevis på at rustfritt, ruster.:) dersom man skal sikre seg mot rust er syrefast materialet, men det er dyrt..

Tilbake
Topp