Har drukket en del Taddy Porter kjøpt på polet, og elsker dette ølet fra England, noen som er enig og kan trylle frem noen oppskrifter som vi kan få til noe lignende med?
Roar A
Den ene porter-oppskriften i Brewing Classic Styles heter «Who's your Taddy», og skal være nær uten at den helt utgir seg for å være noen klone. Iallfall hevder Jamil at Brown Malt er essensielt. Kanskje er det samme oppskrift som de oppgir i podcasten.
Er helt enig! Jeg prøvde å brygge denne etter en oppskrift fra Brewing Classic Styles som jeg antok var en klone, navngitt "Whos Your Taddy!" (s.155), men det ble ikke likt gitt :cheeky: Godt var d lell!
Ser nå på flasken at det er brukt Cane Sugar i Taddy Portern, noe som jeg undres ville utgjort en avgjørende tilnærming.
Nå er vel ikke samme oppskrift på noen som helstøpte en garanti for at ølet smaker likt. Det er en masse parametre under brygging og gjæring som påvirker resultatet i større og mindre grad, som f.eks:
- gjæringstemp (i ølen ikke i rommet det gjøres i)
- gjærmengde
- stabilitet i mesketemperatur
- vannkvalitet
Og en masse annet.
Har f.eks brygget nøgne ø's ipa etter oppskriften her på forumet uten at jeg påstår det ble likt originalen. Men godt ble det, og det er vel det viktigste
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.