Redde belgisk ale som ble sur under gjæring med frukt ? (ref How to Brew)

Hei der,

jeg har klart å få en viss surhet i en "Belgisk golden ale" fra bryggselv" (som fryktet). Vet ikke hvilken bakterie det er, fordi jeg er ikke dreven på dette, men det er ikke en som gjærer hardt ut (Stoppet på 1,015 med OG 1,046).

Siden dette er en Belgisk golden ale, så tenker jeg at KAAAANSKJE det kan passe med en anelse surhet (det er ikke mye) ? Uansett, i "how to brew" står det at denne type infisert øl kan reddes ved å tilsette frukt av noe slag, for man har laget en sur øl og da passer dette til stilen.

Er det noen som har prøvd å "redde" en øl på denne måten? Jeg tenker å gjøre følgende:

Kjøpe en 1 kg jordbær og 1 kg epler, koke dette litt i sukkerlake slik at jeg sikter meg inn på 1% økning i styrken, og tilsetter dette forsiktig i gjæringskaret og la dette gjære/holde på en uke til. Kanskje tilgomed tilsette litt vanilje/kanel ?

Jeg synes personlig det ikke er "forferdelig" nå men det er klart, det er jo litt "spesielt" og tviler på det går rett hjem hos hvermannsen..

Hva tenker dere, er det håp for denne batchen?;)

Bjørnebær, Bringebær og Kirsebær fungerer ganske bra. Jeg kjøper frosne bær på Rema1000, lar de tine i gjæringskaret og stikker ølet over på bærene. Nå gjærer min med bakterier og brett i PET kar sammen med bærene. Blir vel stående der et år'ish

jeg dumper oppi en sukkerlake smaksatt bær, pasteurisert og satser på det beste. Gidder ikke la det skvipet okkupere en gjæringsbøtte ett år iallefall;)

Tilbake
Topp