Rengjøring av gjæringsdunk og vinballong

Jeg syntes det var vanskelig å gjøre reint gjæringsdunkene mine. Kom liksom ikke til med (flaske)børsten, spesielt i plastdunkene. Derfor søkte jeg litt på internett, og fant et tips om å bruke sand, eller ris i dunken. Er redd for at sand kan ripe opp, så jeg gikk for ris.

Med en halv kopp ukokt ris, en dæsj krystallsoda og et par liter lunkent vann som sveives rundt i dunken forsvinner gammalt belegg svært lett i mine vinballonger.
 
Jeg bruker kun en god dash Sun oppvaskmiddel, fyller breddfullt med varmt vann og lar den stå over natta. Skyll godt!
Ingenting som kan skrape opp plasten.
 
Hvist jeg forstår det rett er det snakk om glassbalonger, ville i allefall ikke gjort det med plastbøtter.
Vil tro du får fjernet allt belegg hvist du lar de stå i bløtt over natten med ett dugende vaskemiddel.
 
Har bare prøvd det på glassballonger, ja. Men hvorfor ikke på plastdunk? Ukokt ris kan da vel ikke ripe opp så mye?
 
Når en vanlig oppvaskbørste sies å kunne ripe opp plastdunker, så tror jeg riskorn også kan det. Jeg bruker en svamp sammen med vaskemiddel.
 
Jeg bruker glassballonger.
Etter endt gjæring skyller jeg ut gjærkaka med kaldt vann.
Da er det igjen ei brun rand av ubestemmelig gugge som sitter fast.
Så fyller jeg ballongene helt opp med kaldt vann og ei spiseskje kaustisk soda.
Etter to tre dager er alt oppløst og det er bare å tømme ballongene og skylle dem.
Da bruker jeg hevert.
Før bruk fyller jeg dem igjen med kaldt vann og litt klorin.
Tømmer og skyller med kaldt vann rett før vørteren skal på ballongen.

Egil B.
 
Gammel tråd, men bedre å vekke denne til live enn å starte en ny.

Skulle vaske en særdeles møkkete glassballong i går (kjøpt brukt) Den så ut til å ha stått lenge. Stod først 7timer med Zalo og varmt vann på jobben.. dette løsnet opp kanskje 3% av alle størkede rester.

Da jeg kom hjem med den i går kveld blandet jeg opp kaustisk soda og vann og fylle den opp. Det ser ut til at det gjorde susen.

Men en ting jeg lurer på er blandingsforhold. Jeg brukte omlag 300g på 25liter.

Hva slags blandingsforhold bruker dere som vasker glassballong (eller annet gjærings-/bryggeutstyr)?



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp