rengjøring

Hei !
Jeg har sett på div. filmsnutter om brygging at det brukes sprayflasker som rengjøring av kraner og div. deler.
Er det noen som vet hva som brukes i flaskene, da det ser veldig lett ut i steden for å koke ?

Hilsen Egil

De fleste av disse filmsnuttene er sikkert fra USA, der er det mest vanlig å benytte Iodophor eller  StarSan.
Har inntrykk av at en del her i miljøet også bruker disse produktene.
Tror ikke denne metoden er like god for alle formål, er ikke sikkert man kommer like godt til i alle kre og kroker,
men er sikkert ok for slette overflater.

Sikkert andre som har meninger om dette tenker jeg.

Espen Unnvik skrev:
Tror ikke denne metoden er like god for alle formål, er ikke sikkert man kommer like godt til i alle kre og kroker,
men er sikkert ok for slette overflater.

Sikkert andre som har meninger om dette tenker jeg.

Støtter den, har hatt noen villgjær pga. jeg trodde jeg skulle "drukne" alt, full demonterin og skifte til klor ser ut tyil å ha gjort susen.

Bruker selv spray til desinifisering av allerede reingjorte flater.  Da bruker jeg ei billig pumpekanne fra Biltema/Plantasjen og lager til ei Iodophor eller syreblanding.  Spraying og skylling er IKKE reingjøring.  Har bitter erfaring fra sist sommer og høst, og flere dårlige brygg.  Nå har jeg demontert absolutt alt som kan demonteres, og forsåvidt også vaska ned og malt hele bryggeriet.

Til reingjøring av smådeler vil jeg heretter benytte meg av bløtlegging i PBW/Stoutrens/M.I.M Kombi/Klorin/ over natt med påfølgende intens bruk av albuefett (skrubbing) og skylling.  Det gjelder også alle deler som er på den "varme siden" (dvs kokes med vørteren).  Du vil ikke tro hvor mye rart som bygger seg opp inni en liten rørstump, og selv om kokingen vil drepe både villgjær og bakterier så kan det fremdeles settte smak.    

Tilbake
Topp