Resirkulering - Hvor viktig er det?

Sitter å brygger nå at the moment, med min trofaste beer brew. Så lurer vi på hvor viktig det er med resirkulering?
Bør man resirkulere hele tida under meskingen? Eller bare under deler? Eller ikke i det hele tatt?

Og under skylling, skal man tilsette varmt vann + deler av mesken for å skylle best og bruke restene av kornet som sil for å fjerne grums?

Hadde vært fint med innspill fra veteraner i faget eller lignende. Del erfaringen deres her :)

Ettersom jeg har lest, så er det litt hipp som happ. I kjølebag resirkulerte jeg bare en gang. Med beerbrew resirkulerer jeg under hele meskingen. Ikke merket store forskjellen..

matsmyrholt skrev:
Sitter å brygger nå at the moment, med min trofaste beer brew. Så lurer vi på hvor viktig det er med resirkulering?
Bør man resirkulere hele tida under meskingen? Eller bare under deler? Eller ikke i det hele tatt?

Og under skylling, skal man tilsette varmt vann + deler av mesken for å skylle best og bruke restene av kornet som sil for å fjerne grums?

Hadde vært fint med innspill fra veteraner i faget eller lignende. Del erfaringen deres her :)
Viktigheten av resirkulering er veldig avhengig av bryggeoppsettet, og hvilken krav du som brygger setter til nøyaktighet/repeteringsevne.
Uansett vil nok resirkulering gi litt bedre utbytte, og muligens klarere øl.
Hvor viktig det er er egentlig opp til hver enkelt, og hvert enkelt oppsett.

har ikke allverdens erfaring, men jeg pleier hvertfall og resirkulere under hele prosessen og skylle med rent vann på slutten. får hvertfall meget klar vørter ;)

Det bør ikke være nødvendig med resirkulering under hele meskingen. Jeg resirkulerer bare under oppvarming og hvis jeg må justere temperatur. Før avtapping bør vørteren resirkuleres til den er rimelig klar.

Tilbake
Topp