Rett temperatur ved måling av OG?

Aasberg

Norbrygg-medlem
Hva er rett temperatur ved måling av gravity? Når jeg måler brygget som står til gjæring på 20 grader, må jeg da rekne om, eller er det en reelle gravity? Ser flere kalkulatorer bruker 15 grader som utgangspunkt. Hvordan gjør dere dette?

15c er standardverdien på (de fleste?)hydrometer. Så dersom du skal ha helt nøyaktig avlesning, kan du benytte : http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Men en korrigering på vørter på OG 1050 på 20c gir en verdi på 1051 ved standardverdien 15c. Så de store forskjellene er det ikke :)

Men kalkulatoren er veldig fin til å måle pre boil gravity for å evt justere OG.

Du må vite hva hydrometeret ditt er kalibrert til for å kunne korrigere for temperatur, samt gjøre korrekte avlesninger. Mitt hydrometer er kalibrert til 20 [sup]o[/sup]C, ditt kan være det samme eller ved en annen temperatur.
Vil også påstå at du ikke bør være så langt unna kalibreringstemperatur på vørteren når du måler, for jeg har fått litt forskjellige resultater når jeg har målt ved 40-50 [sup]o[/sup]C og korrigert med kalkulator.

Det burde vel være mulig og kalibrere dette ved og måle litt vann med hydrometeret som skal ha en OG på 1.000 og da måle tempen på vannet? eller tenker jeg helt feil?

Nils80 skrev:
Det burde vel være mulig og kalibrere dette ved og måle litt vann med hydrometeret som skal ha en OG på 1.000 og da måle tempen på vannet? eller tenker jeg helt feil?
Var akkurat det samme jeg tenkte også...noen som vet om det fungerer?

Rikard skrev:
15c er standardverdien på (de fleste?)hydrometer. Så dersom du skal ha helt nøyaktig avlesning, kan du benytte : http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Men en korrigering på vørter på OG 1050 på 20c gir en verdi på 1051 ved standardverdien 15c. Så de store forskjellene er det ikke :)

Men kalkulatoren er veldig fin til å måle pre boil gravity for å evt justere OG.

Standardverdien på de aller fleste hydrometre til brygging er 20 °C. Kalkulatorer og omregningstabeller stemmer som regel rimelig godt hvis det er snakk om +/- 5-10 °C, men jo større avvik fra standardtempen man har, jo større blir feilmarginene.

Om man måler OG og FG på samme temperatur bør man vel treffe nogenlunde, eller?

/Pål

Tilbake
Topp