Ringnes julebokk med Braumeister

*Lars

Norbrygg-medlem
Skal brygge julebokken til Ringnes fra Bryggselv med en Braumeister 50l denne uken (dobbelt sett) . Forrige batch var mislykket, trolig pga mesken tettet seg. Dobbeltmesket den pga mye malt , men fikk OG 10.60 og en altfor høy FG. Ble tømt ut med tårer i øynene, men gidder ikke drikke tullebokk..
Nå prøver jeg igjen, og satser på å rette opp alle feila fra i går!
Noen som har brygget denne med Braumeister? Og fått det til? Og kan gi noen gode råd?
 
Skal brygge julebokken til Ringnes fra Bryggselv med en Braumeister 50l denne uken (dobbelt sett) . Forrige batch var mislykket, trolig pga mesken tettet seg. Dobbeltmesket den pga mye malt , men fikk OG 10.60 og en altfor høy FG. Ble tømt ut med tårer i øynene, men gidder ikke drikke tullebokk..
Nå prøver jeg igjen, og satser på å rette opp alle feila fra i går!
Noen som har brygget denne med Braumeister? Og fått det til? Og kan gi noen gode råd?
Ja, Christian brygget min kloneoppskrift i sin siste YouTube video. Mange tips der, ikke minst siden han også bruker Speidel 50 liter. (Dessverre brukte han lys Münich som basemalt, så ølet ble litt tynnere enn det skulle. Men godt allikevel, sies det.)
Dobbeltmesk er vel et stikkord her. Håpløst å treffe OG uten å meske 2 runder.
 
Etter min mening så er ferdigsett feildimensjonert når 90%+ av de som brygger det ikke er i nærheten av å treffe oppgitt OG. Glad jeg ikke brygger sett for dette hadde irritert meg grønn.

Å brygge et skikkelig godt øl uten å vite maltbasen og humleskjema i detalj hadde irritert meg enda grønnere :p
 
Etter min mening så er ferdigsett feildimensjonert når 90%+ av de som brygger det ikke er i nærheten av å treffe oppgitt OG. Glad jeg ikke brygger sett for dette hadde irritert meg grønn.

Å brygge et skikkelig godt øl uten å vite maltbasen og humleskjema i detalj hadde irritert meg enda grønnere :p
Regner med at jeg kan prøve noe mer vågalt etterhvert, men med ett års erfaring er det trygt med ferdigsett! De første settene lå jeg under oppgitt OG, men man lærer hva som skal til, så nå treffer jeg hver gang. Men med unntak av Ringnes Julebokk... Man må vel være kalv for å bli okse også i ølbrygging:):)
 
Regner med at jeg kan prøve noe mer vågalt etterhvert, men med ett års erfaring er det trygt med ferdigsett! De første settene lå jeg under oppgitt OG, men man lærer hva som skal til, så nå treffer jeg hver gang. Men med unntak av Ringnes Julebokk... Man må vel være kalv for å bli okse også i ølbrygging:):)
Det var overhode ikke ment som kritikk til de som brygger sett hvis det ble tolket sånn. Sett gjør terskelen lavere sånn at flere kommer seg inn i hobbyen og det er positivt! Men et sett som Julebukk kunne godt hatt mer malt sånn at flere treffer forventet OG.

Jeg ble «heldigvis» tvunget til å sette sammen og skalere egne oppskrifter fra første batch siden jeg like så greit begynte med en 10L gryte jeg hadde i hus fra før :p For meg er nerdinga halve/hele hobbyen så det måtte nesten bli sånn.
 
Jeg mener at de burde være skalert til lavere volum. Når setta skal gi 20 liter så blir det over 10 kilo både på Julebokk og Knusern mfl. I tillegg så vil det bli problemer med søl, særlig på Knusern i ei 25 liters bøtte.. Hvorfor ikke skalere disse setta til 15 liter. Da får man plass i en standard kompaktbrygger som de fleste nå velger å starte med. Så heller skrive at ønsker man 20 liter ut av det så hiv på to poser spraymalt.
 
Skal brygge julebokken til Ringnes fra Bryggselv med en Braumeister 50l denne uken (dobbelt sett) . Forrige batch var mislykket, trolig pga mesken tettet seg. Dobbeltmesket den pga mye malt , men fikk OG 10.60 og en altfor høy FG. Ble tømt ut med tårer i øynene, men gidder ikke drikke tullebokk..
Nå prøver jeg igjen, og satser på å rette opp alle feila fra i går!
Noen som har brygget denne med Braumeister? Og fått det til? Og kan gi noen gode råd?
Sjekk kverninga på denne! Har hatt samtaler med BS, da jeg fikk et ubegripelig lavt utbytte. BS sa andre også hadde fått det. De kverner det ikke selv, men får det ferdig kvernet. Fikk dog lavere FG enn beregnet, noe som "reddet" ølet. Det ble godt! Jeg brygger biab, og hadde ikke problemer med vann- og maltmengde.
 
Tilbake
Topp