Risting av gjæringskar etter pitching

Etter kva eg har lese meg til skal dette stri mot all kunnskap der ute, men i det eg las om WLP002 på White Labs sine nettsider, anbefalte dei sjølv å riste karet kvart 15-30 min i timane etter pitching. Dette fordi WLP002 er særs flokkulent. Dum som eg er har eg naturlegvis ikkje turt å følge det offisielle rådet fullt ut...
 
Flasket en bitter gjæret med Wlp002 for en ukes tid siden. Den hadde gjæret fint ned til 1.012. Den har vært litt treg i karboneringen, men den kommer seg. Dunken min sto musestille etter at jeg hadde ristet inn oksygen.
 
Har en juleøl stående med denne gjæren. har ikke ristet den etter den fikk oksygen under pitching. Så den noe rare oppførselen når den var i facon røret men tenkte ikke mere på det. Skal måle den i helga, da har den stått 10 dager.
 
Men mindre du gjærer den på 17 eller under bør du egentlig ikke støte på nevneverdig problem uten å riste.
 
Har holdt min på 18.5ºC gjennom hele gjæringen. Etter ca 60 timer ble den økt til 19.5ºC og etter 85 timer 20.2ºC.
 
Det gjærar godt her no ved 18 grader. Det fyrste karet,som vart rista mest etter pitching, starta etter 20 timar. Det andre karet, så godt som urista etter pitching, byrja fyrst etter 30 timar. Eg brukar då plopping som indikator...
 
Tilbake
Topp