Førsteøl-hjelp?

Hei!

Eg og bror min har no sett i gong vårt fyrste øl. :D
Vi starta med ein kit med Muntons Connoisseurs Range Wheat Beer:

"- Made from a careful balance of wheat and barley malt, this is a crisp refreshing, distinctive beer. To enjoy at its prime, serve chilled with a squeeze of lemon or lime. OG 1040° to 1044°."

Typical analyses when canned:

Colour (EBC Units) <10
Bitterness (EBU's) 25 - 35
Solids (by refractometer) 80% - 82%
Acidity (as lactic) 1% max
pH 5 - 6
Free Amino Nitrogen 0.15%


Etter å ha lest oss rundt, las vi at gjærpakkane i slike kit ofte er av laber kvalitet, og kjøpte derfor ein anna tørrgjærpose: "Muntons Premium Gold Active Brewing Yeast". Vi bytta også ut "sugar" med maltextrakt i oppskrifta. Vi bytta då ut 1 kg sukker med 900g (2x450g glas, kanskje litt lite?) Moss Maltextrakt (det einaste eg finn i butikk). Elles brukte vi "gøgga" i boksen. Etter forslag frå "dei som kan", so kokte eg so mykje eg kunne av brygget, sjølv om kit'en sa det ikkje var nødvendig.

Vi kokte opp 19 liter vatn og helte på karet på forhånd. Deretter kokte vi heile boksa, 900g Moss maltextrakt og 3,5 liter vatn i ein kjele. Det kokte vel ca. 30 min, og i dei siste 10 minutta tilsatte vi 2g "Klar Urt" klarningsmiddel. Deretter helte vi dette i det ferdig kokte vatnet i karet. På grunn av ei lita feilberegning endte vi opp med 24 liter totalt, og ikkje 23 liter, som det sto i instruksjonane. Dette heldt då ein temperatur på 60-70 grader. Sidan gjære skullle tilsettast på ca. 18-21 grader, satte vi på lokk, og lot det stå å kjøle seg. Dette tok natta over. :S

Når vi tilsatte gjærposen (Muntons Premium Gold Active Brewing Yeast), var vel temperaturen nede i NESTEN romtemperatur, 22 grader.

OG vart målt til ca. 1032... På pakken sto det OG 1040 - 1044. Eg tenkte kanskje dette skyldast den ekstra literen med vatn eller dei manglande 100g med maltekstrakt, men burde dette gjere so stort utslag?

Vi rørte godt rundt med ei stor plastsleiv og klapsa på lokk gjærlås. Bøtta vart deretter plasert i eit rom som muligens var noko kaldare enn ønska, ca. 17-18 grader, i motsetning til 18-21 grader som sto i anvisninga. I tillegg står dunken på eit kjøleskap, som sikkert kjølar den litt meir. Men etter det eg har forstått har det ikkje so mykje å seie? Er ikkje heilt sikker her. Eg har ikkje hastverk, og kan godt vente lenger til den er ferdig utgjæra.

No, etter 4 dagar, har det danna seg eit ca. 1 - 1,5 cm lag med skum, med mørk gøgge/graps på toppen. Det er so vidt det er liv i gjærlåsen, men noko er tydelivis "i gjære". Sjølv om boblinga av kolsyra gjorde det litt vanskeleg, kom vi fram til ca. 1020 om vi var raske å lese av på hydrometeret. Vi rørte litt rundt, sette på lokket, og flytta karet til eit litt varmare rom (ca. 20 grader).

Sidan ølet er ferdig ved ca. 1008 (sto det på pakken), fryktar eg at det vert noko alkoholsvakt (ca. 3,4% ? ???)

Er det då noko eg kan gjære? Varme opp meir ekstrakt og tilsette? Korleis veit eg isofall kva alkoholprosenten på slutten vil bli? Kan eg då ta 1032 minus 1020 = 12 + den nye OG'en eg måler? Sidan den allereie har gjæra vekk 12 liksom? Her er eg veldig usikker, men det er jo derfor eg spør. Er sannsynlegvis heilt på jordet. :p

Er det gjennomførbart å få ca. 5-6% på dette ølet, utan å øydeleggje det? Og er det elles noko eg har gjort feil i prossessen som eg kan ta med meg til neste kit-brygging? Eg veit eg har ein uvane med å skrive "litt" mykje om veldig lite, og om nokon har lest heile posten, og kjem med tips, er eg svært takknemmeleg! :)

MVH
Sindre (BBB - Brødrene Bøe Bryggeri ::))
 
Skal jem være helt ærlig, så hadde jeg latt ølet være som det er, latt det stå i romtemperatur til det var ferdiggjæret, og tappet det på fat/flasker som det er. Så hadde jeg brygget et nytt øl.

Men har er noen svar på spørsmålene deres.

Ang. OG: Siden dere byttet ut 1 kg sukker med 900 g flytende maltekstrakt (og brukt en ekstra liter vann), har dere fått en lavere OG. Flytende maltekstrakt inneholder en del vann, så dere ender opp med egentlig å tilsette mindre sukkerstoffer enn om dere hadde brukt 1 kg sukker.

Ang. gjæringen: Gjæren dere har brukt er så vidt jeg vet egentlig den samme som følger med i Muntons' sett. Hvis dere ønsker å bruke tørrgjær, er Fermentis Safale 04 eller 04,  eller Lallemand Nottingham Ale, gode alternativer. du sier det har gjæret ned 12 oechslegrader på 4 dager. Det er lite! Det kan skyldes flere ting, men sannsynligvis er lav temperatur det største problemet. Om ølet har stått i kjøleskap, har det vært for lav temperatur til at gjæren dere har brukt kan fungere skikkelig. Ale-gjær trenger typisk 17-22 grader for å jobbe skikkelig. Dere gjorde rett i å sette ølet i et varmere rom. Det er forøvrig ikke gunstig å røre i ølet etter det har begynt å gjære. Man kan da tilføre luft i brygget, hvilket ikke bør forekomme (oksidasjonsfare) etter at gjæringen har startet.

Ang. økning av OG: Dere kan selvsagt koke opp (og kjøle ned) maltekstrakt eller sukker for på den måten å øke OG i etterkant, og slik ende opp med et sterkere øl, men det er trolig ikke spesielt mye å hente på det, rent smaksmessig. Om settet i utgangspunktet var laget med tanke på et øl med en OG på 1040-44, vil det kunne bli ubalanser/for søtlig om dere tilsetter store mngder maltekstrakt. Sukker vil bare tilføre alkohol, og ikke mye smak (i alle fall ikke søtsmak, da det gjærer helt bort), og vil derfor ikke gjøre ølet spesielt mye bedre. Hvis målet er å bli full fort, er selvsagt mer sukker en løsning, men det blir ikke nødvendigvis spesielt god drikke av det...

Ang. når ølet er ferdig: Ikke stol på opskriftene som følger med i ølsettene! Det står ofte oppgitt hvilken FG man skal få før tapping i slike sett, mendet er ytterst sjelden (les. aldri) at dette stemmer overens med virkeligheten. Det mest presise man kan si om nær et øl er ferdiggjæret, er at det er ferdig når det har sluttet å gjære... Sjekk aktiviteten (ikke stol på bobling i gjærlåsen, lokk kan ofte lekke, og da er det ikke alltid man ser bobler), om den har stoppet, er ølet tappeklart. Man ser det gjerne på at gjærlaget på toppen har sunket sammen, og at det har samlet seg et godt lag med gjær i bunnen av karet. La ølet stå i 10-14 dager i dunken, det er som regel passende for en ale. Tapp det så på fat eller flasker. en tommelfingerregel er at FG gjerne er i omradet rundt 1/4 av OG. Når dere nå har byttet ut sukkeret i settet med maltekstrakt, er det å vente at FG vil bli noe høyere enn dette. Maltekstrakt har lavere utgjæringsgrad enn farin (ca 75-80 %, mot 100 %), og derfor vil dere nok få litt større restsødme enn om dere hadde brygget med sukker.

Et annet viktig moment å huske på er å føre en nøyaktig logg mens dere brygger. Noter ned alt dere gjør, også ting dere tror er så selvfølgelige at dere vil huske det neste gang dere brygger. Det er utrolig lærerikt å studere sin egen prosess. Særlig når ting ikke har gått slik man håpent på. O om man lager et knallgodt øl, er det en fordel å kunne repetere mest mulig.

Stå på, brygg mye.
 
Takk for monge gode tips og god info! :)

Ølet stod OPPE på kjøleskapet, og ikkje INNE i kjøleskapet  :p...men eg fryktar at det "stel varme" frå dunken. :-\ Og vi rørde ikkje so aggressivt i dunken, men berre for å fjerne skummet for å måle sukkerinnhold.

Vil det skade å tømme i posen med gjær som fylgde med i tillegg? I tilfelle eg fryktar gjæringa ikkje er heilt god?

Har aldri vært eit poeng å bli full fort, ta det heilt med ro, då hadde vi berre holdt oss til heimbrenning ;) Føler at vi går eit steg vidare i alkoholproduksjon no :p Bryggjer av interesse og hobbyproblem, ikkje for fyll :)
 
Et kjøleskap er bare kaldt inni. Utenpå er vil det avgi varme, ikke stjele varme fra dunken :) Man kan sammenligne et kjøleskap med en varmepumpe, det vil si, det "pumper" varme fra innsiden til utsiden av skapet.
 
Gøran skrev:
Et kjøleskap er bare kaldt inni. Utenpå er vil det avgi varme, ikke stjele varme fra dunken :) Man kan sammenligne et kjøleskap med en varmepumpe, det vil si, det "pumper" varme fra innsiden til utsiden av skapet.

Ikkje mitt!  :laugh: Det er faktisk heilt KALDT på toppen. Det same med frysaren  :p
 
Det er ikke allverdens med isolasjon i kjøleskap og frysere så de vil "lekke" kulde ut på alle sider,  der kondensatoren er, de svarte rørene som med rister imellom blir det varmt, men hvor varmt er avhengig i hva du putter inn av varme ting i skapet, mao. en ustabil varmekilde.
 
Sukkerinnholdet kan leses fra en tabell og (se f.eks i boka moderne hjemmebrygging eller tabellen som sikkert fulgte med da du kjøpte hydrometeret/oechslevekta):

SG     Sukker,
        g/l

1.000 0-4
1.005 17
1.010 30
1.015 44
1.020 57
1.025 70
1.030 83
1.035 97
1.040 110
1.045 123
1.050 136
1.055 149
1.060 163
1.065 176
1.070 189
1.075 202
1.080 215
1.085 228


Videre er det tabeller for potensielt alkoholinnhold osv. Men det gjelder for rent sukker, så du må ta høyde for utgjæringsgraden som nevnes ovenfor. Hvis du måler ved andre temperaturer enn 20 grader (mere enn ~5 graders avvik) så må det også korrigeres for det.

Heldigvis er avlest verdi på hydrometeret (tilnærmet) lineær med sukkerinnholdet. Så man kan lett og greit ved hjelp av forholdsregning eller prosent finne ut f.eks. hvor mye den ene ekstra literen utgjør. 1 liter på 25 liter er 4%. Så kan du regne hvor mye 4% lavere sukkerinnhold vil påvirke SG (her: OG): Du målte 30, og hadde fått ca 31 uten den ekstra literen. Alt i alt var det nok ikke den som var avgjørende, men den lave andelen av sukker i Moss-ekstrakten.   Endelig kommer matematikken til nytte!

Jeg har også ved et par anledninger tatt ut for lite vørter for å måle SG (har et litt for stort måleglass), og da bare fortynnet opp til dobbelt volum og ganget resultatet med 2 for å få riktig verdi. Har også prøvd  om dette gir riktig resultat i praksis.

Jeg er selv nybegynner, men mener du kan tilsette mere gjær, men vær obs på hygienen!!! Den bør nok rehydreres i kokt og avkjølt vann før tilsetning. Du kan eventuelt smake på øllet som det er nå og vurdere om det er alt for sødt! Hvis ikke er det nok dumt å presse siste rest av sukker ut av vørteren.

Og angående alkoholprosenten kan du fint tilsette vodka til slutt, hvis det bare er prosenten og promillen vi sikter etter! (men smaker nok bedre uten)

TIPS: En uprøvd(?) måte å lage billig "Farris" (vann med kullsyre) er å tilsette 5-10 gram sukker per liter rent og friskt vann fra springen og deretter tilsette gjær. Tapp over på flasker og sett på kork. Nytes etter en uke eller to!
 
mojo skrev:
TIPS: En uprøvd(?) måte å lage billig "Farris" (vann med kullsyre) er å tilsette 5-10 gram sukker per liter rent og friskt vann fra springen og deretter tilsette gjær. Tapp over på flasker og sett på kork. Nytes etter en uke eller to!

Jeg kaller nå det for sats :)
 
Oddvar Demmo skrev:
mojo skrev:
TIPS: En uprøvd(?) måte å lage billig "Farris" (vann med kullsyre) er å tilsette 5-10 gram sukker per liter rent og friskt vann fra springen og deretter tilsette gjær. Tapp over på flasker og sett på kork. Nytes etter en uke eller to!

Jeg kaller nå det for sats :)

Jeg og, og det er sikkert ikke godt heller. Å karbonere et fat med vann, ja, da får man 'Farris'. Prøv heller ikke dette med vodkaen, eller gjør det med ett glass for å få en smaksprøve.

Sjekk gjerne boken Moderne Hjemmebrygging, der står det mye nyttig om hobbyen vår! :)
 
Hvis ølet har stått for kaldt, vil gjæringen sannsynligvis ta seg opp om det får stå i litt varmere omgivelser (forutsatt at gjæren du brukte var rimelig frisk). Skjekk SG igjen om noen dager. Om verdien da har sunket en del, er det liv i leiren. 
 
UPDATE: Ølet har no stått i 5 dagar, og det er ingen aktivitet i gjærlåsen lenger, i alle fall ikkje som eg observerte i dei 5 minutta eg stirra den i senk. Skal eg fortsatt la det stå enda lenger? (10-14 dagar som Gahr fåreslo?) Eg framprovoserte eit plopp i låsen, og det lukta frykteleg søtt til øl å være tykkjer eg. ??? Vil dette endre seg om den får stå ei stund til? Kan all gjæren ha dauda før den fekk spise opp nok av søtstoffa? Vil evt. "re-gjæring" ha noko føre seg om eg tykkjer ølet er (alt for) søtt?

Skal måle gravity seinare, men no har eg hastverk, kjem straks tilbake med update.
 
Det kan godt lukte litt søtt av ølet, men en annen lukt som pleier å komme er den av kullsyre. Eller, det er vel heller at man merker CO2, siden det gir en litt skarp følelse i nesen. Vi vil nok trenge noen gravitymålinger for å si noe mer nøyaktig om brygget ditt. ;)
 
Målte gravity nå, den var 1012-1013. På pakken står det at ølet er ferdig på 1008 eller under. Eg såg ingen plopping i låsen, men når eg opna lokket for å måle, såg eg svaaak syding. Den lukta SVÆRT søtt, ca. som eit nyopna glas Nora jordbærsyltetøy :-\
 
Hvist det fra den 20 til 23 har gått ned fra 1020 til 1012 er det jo et tydelig tegn på att det er aktivitet.
Hvist det også er skum på toppe er det også ett godt tegn på liv.

La det pare stå i tilsammen ca.2 uker som Gahr sa.
Lar alle mine brygg stå i ca.2uker før tapping, selv om aktiviteten stoppet etter under en uke.
Da vil mye av gjæren å andre partikler bunnfelle, å du ender oppe med ett klarere brygg.
 
I morgon har ølet stått 14 dager. Eg målte gravity til 1010-1011 etter 10 dagar gjæring, og det var 1010 i dag også, etter 13 dagar. Den vil ikkje nå 1008 trur eg. Eg smakte for fyrste gong, og det smakte...vatn. :-\

OG var 1032, og FG vert ca. 1010 etter 14 dagar? Ergo eit alkoholsvakt, tamt "vatn-øl"?  :-\  Det smakte MEGET lite. Skal tappe det over til ein anna dunk og la det stå ei veke å klarne. Planen var deretter å tappe på flasker og tilsette litt sukker for kolsyre.

Vil ølet framleis smake vatn? Er det ingen håp?...Lunka Tuborg utan kolsyre smakar meir for å sei det slik :p
 
Det vil nok bli et ganske så friskt øl, men ikke nødvendigvis mislykket. Det kan være god smak også i svakt øl! :)

Men så er det bare å lære av erfaringene og prøve på nytt. Neste øl innfrier sikkert forventningere i høyere grad.
 
Kan jo prøve tørr-humling i noen av flaskene - sånn for moroskyld?

[Edit: Du trenger nok en annen manns ord for å rettlede deg der.. men jeg har lest om emnet i boka "Moderne hjemmebrygging". Søk evt på forummet på "tørrhumling". Min forståelse av det er at det tilsettes humle på fatet etter gjæring. Dette gir ikke mye bitterhet men mere gress-/urte-aroma. Deilig!  :p  Jeg er selv fersk i gamet, men har prøvd diverse eksperimenter i en og en flaske sånn for moroskyld og for å lære mere om smaker og prossesser.

Hvis du ikke får sterilisert blandingen øker tørrhumling sannsynligvis risiko for infeksjoner, noe som på dette stadiet vel bare vil nedsette holdbareheten på øllet. Men går det ei uke, så har du karbonert flaskene og de er klare for prøvesmaking!

Selv er jeg glad i ingefærøl, og jeg har også eksperimentert med å tilsette ingefærsaft (presset ingefærrrot i hvitløkspressa) og et par suketter per liter øl og dermed gitt litt mere spennende smaker i et vassent øl.

Men for å satse alle flaskene til tørrhumling ville jeg ha avventet en kommentar fra en mere erfaren!

Lykke til! Gleder meg til å høre om resultatet!]
 
mojo skrev:
Kan jo prøve tørr-humling i noen av flaskene - sånn for moroskyld?

Utdyp? Korleis går eg fram? :confuzed:

Har liggandes: 250 gram Saaz 3,2% pellets
                      100 gram Styrian Golding 3,6% pellets
                      100 gram Tettnanger 3,8% blomst

Er dette egna? Kjøpte inn litt humle for å prøve ut ei mjød-oppskrift i nærmare framtid, men det vil sjølvsagt bli  ein del til overs. :)
 
Sindre Bøe skrev:
I morgon har ølet stått 14 dager. Eg målte gravity til 1010-1011 etter 10 dagar gjæring, og det var 1010 i dag også, etter 13 dagar. Den vil ikkje nå 1008 trur eg. Eg smakte for fyrste gong, og det smakte...vatn. :-\

OG var 1032, og FG vert ca. 1010 etter 14 dagar? Ergo eit alkoholsvakt, tamt "vatn-øl"?  :-\  Det smakte MEGET lite. Skal tappe det over til ein anna dunk og la det stå ei veke å klarne. Planen var deretter å tappe på flasker og tilsette litt sukker for kolsyre.

Vil ølet framleis smake vatn? Er det ingen håp?...Lunka Tuborg utan kolsyre smakar meir for å sei det slik :p

Et par ting:

Øl smaker ofte svært annerledes før og etter karbonering. Det blir ofte mindre søtlig/emment, men oppleves også ofte fyldigere. Øl med en lav OG vil naturligvis smake mindre fyldig enn kraftigere saker, men det kan være svært godt for det.

Ikke se på oppskriftene til ølsett! Typiske opplysninger som at det skal flaskes når SG når 1008 er tullball. Ofte vil man aldri nå slike tall. Ølet er ferdiggjæret når det er ferdiggjæret. Hvis SG-en har vært stabil noen dager, er ølet klart.

Du kan godt forsøke tørrhumling, men da ville jeg gjort det i bulk og ikke på flaskene. Stikk ølet om til en dunk og hell oppi, la oss si 30 g Styrian Goldings, sett på lokk og gjærlås og la det stå i en til to uker. Tapp ølet deretter på fat/flasker. Tørrhumling medfører kun en forsvinnende liten fare for infeksjon! Om man få rinfeksjoner etter tørrhumling skyldes det nok andre forhold enn selve humlen. Om du tørrhumler med pellets, kan du hive dem rett oppi. De synker (som regel) til bunns etter at det har gått en tid. Om du bruker bloms, bør du koke en silpose sammen med noe som kan senke humlen ned i ølet, jeg bruker stålbestikk, slik at den ikke bare blir liggende å flyte på overflaten. Du må for all del ikke forsøke å seteriliesere humlen ved koking/dampin før tørrhumlingen. det vil fordampe mesteparten av aromastoffene du ønsker å få ut i ølet...
 
Tanken med å tørrhumle på flaske var kun som et eksperiment, i en 2-3 flasker evt. med forskjellige menger humle.

Men følg heller Gahrs oppskrift! Evt. kan du jo dele batchen i to og behandle dem forskjellig. For å lære seg om effekten av diverse tiltak er det greit å ha en referanse.
 
Tilbake
Topp