Trenger råd

Ja sjå der ja :D får trykke litt innpå her om dagen så blir nok bedre kjent med siden :)
Det er et veldig inkluderende, delende og hyggelig miljø du nå har blitt del av.

Jeg kan for eksempel anbefale arrangementet Bjorleik i Bergen lørdag 20. september. Da serverer hjemmebryggere øl til publikum, som stemmer fram sin favoritt. Så pleier det som regel å være god, hjemmelaget mat i rikelig monn i tillegg.

Ja da kan du sei. Neste runde skal eg gjøre som det blei anbefalt i tråden her, og berre ha tørgjæren direkte i vørtern
- og fortsett å bruke forumet. Her får du svar på alt du spør om - og gjerne litt til:).

Moderne tørrgjær skal ikke ha oksygen, og den skal ikke rehydreres, dvs. du kan godt rehydrere, men det har ingen hensikt - og noen ganger frarådes det, til og med.

Når det dukker opp anbefalinger ymse steder om å rehydrere, er det forelda kunnskap - og avslører at den/de som kommer med anbefalinga, ikke har fulgt med i timen.

- og fortsett å bruke forumet. Her får du svar på alt du spør om - og gjerne litt til:).

Moderne tørrgjær skal ikke ha oksygen, og den skal ikke rehydreres, dvs. du kan godt rehydrere, men det har ingen hensikt - og noen ganger frarådes det, til og med.

Når det dukker opp anbefalinger ymse steder om å rehydrere, er det forelda kunnskap - og avslører at den/de som kommer med anbefalinga, ikke har fulgt med i timen.
Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?

Takk da er eg medlem
Hei og velkommen
Vær forsiktig. Man kan bli hektet! :)

"Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?"

Det var anbefalt av flere gjærprodusenter før. De har endret anbefalingene. Noen sier riktignok at man får flere levende gjærceller ved rehydrering, men ...

Strør du gjæren rett i vørteren reduserer du antall mulige smittekilder. Tror det gir en langt større nytte enn rehydrering.

"Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?"

Det var anbefalt av flere gjærprodusenter før. De har endret anbefalingene. Noen sier riktignok at man får flere levende gjærceller ved rehydrering, men ...

Strør du gjæren rett i vørteren reduserer du antall mulige smittekilder. Tror det gir en langt større nytte enn rehydrering.
Okay
Spør også litt da jeg kjøpte Novalager i dag sjekket jeg ikke datostemplingen før etter jeg hadde betalt. Fikk halve summen tilbake, men er usikker på om det blir god sos av den. Er oppbevart på kjøl hele veien (visstnok) men var best før februar 2025.

Strø over, rehydrere eller bosse?

Okay
Spør også litt da jeg kjøpte Novalager i dag sjekket jeg ikke datostemplingen før etter jeg hadde betalt. Fikk halve summen tilbake, men er usikker på om det blir god sos av den. Er oppbevart på kjøl hele veien (visstnok) men var best før februar 2025.

Strø over, rehydrere eller bosse?
Du kan jo prøve å sette en starter på en av posene? Men da må du huske gjærnæring og oksygen når du pitcher den. Jeg tror jeg hadde tatt sjansen på å tilsette rett i vørteren. Ha evt etpar poser i beredskap i tilfelle den ikke vil oppføre seg som forventet

Gjærer en ale nå med Nottingham som gikk ut på dato i februar strødd rett i vørteren uten oksygen eller mye plasking. Det tok 3 dager far 1.050 til 1.008...

Vil du være sikker og har starterutstyr kan du jo gjøre det for å være sikker. Da går det ofte enda fortere.

Så lenge gjæra har vært tatt vare på og levd i kjøleskap så holder den lenge over best før. Dette var 13. april i år, så mer enn to år etter best før var det faktisk. Denne har da vært vakuumert fra en 500g pakke og oppbevart i kjøleskap hele tiden. 100 gram var til en 70 liter batch.
BE-134 med best før 2023-03 sparka i gang den. Pitchet 100 gram for litt skepsis på bakgrunn av dato, men det ser ut til å ha fungert helt fint dette.

Tilbake
Topp