Trenger råd

Det var dette med anekdotiske bevis, da:).

Jeg sier ikke at du ikke har gjort de erfaringene du har gjort, men samtidig har altså forskningsavdelingene til Fermentis og Lallemand kommet til andre konklusjoner - og da må jeg innrømme at jeg velger å stole på dem.

Jeg har jo tynt eget erfaringsgrunnlag, så der har jeg ikke noe å komme med. For det første brygger jeg så å si aldri sånt øl, og for det andre setter jeg nesten alltid startere - eller jeg gjenbruker gjær fra tidligere brygg (som ofte må gis en gjenoppfriskingsstarter). Når det gjelder brygging av øl med høy OG, sier Lallemand bare at du da må bruke mer gjær - og det gjelder jo uansett om du bruker fersk gjær eller tørrgjær. Så om jeg en sjelden gang brygger noe som skal bli sterkt, dyrker jeg opp rikelige mengder - og jeg gir dessuten en ekstra dose oksygen når det har gått nok timer til at gjæren har begynt å formere seg.

Rehydrering er en prosess som medfører en viss fare for infeksjon, hvilket er en god grunn til å droppe det. Men på den annen side er det (som regel, men faktisk ikke alltid, om vi skal tru dataarkene) ikke negativt å rehydrere, så om man er det minste i tvil, og er trygg på reinholdet sitt, er det så klart greit nok å gjøre det.
Klart, jeg er enig i det meste, men du er en dreven brygger og kan stort sett se det ann. Det holder ikke for nybegynnere. Det skal også sies at renhold er subjektivt. For i ølbrygging er det absolutt ingen sterile forhold. Det er en lek om nummer.

Alle øl er infisert, eller i det minste på hobby nivå. Det fine med gjær er at de kan utnytte andre organismer til sin fordel. Så igjen, det er en lek om nummer. Så lenge gjæren vi bruker er i toppform og i overtall skal det mye til før vi får et dårlig øl.

Ved pitch er det viktig at flest mulig celler overlever for å holde og vedvare hovedrollen i vørteren. Og som du kan se på nyhetene, russiske soldater er bortimot hjernedøde, men de har overtaket i nummer.

Uansett da, mange gjærceller vil dø i en +1.100 OG vørter, men klart, om du bruker 6 pakker US-04 i en 15 liters batch spiller det liten rolle, nok celler vil overleve til å ta over vørteren.

Så får man velge selv, ekstra gjær eller hensyn til omgivelsene.

Tilbake
Topp