Trenger råd

Ja sjå der ja :D får trykke litt innpå her om dagen så blir nok bedre kjent med siden :)
Det er et veldig inkluderende, delende og hyggelig miljø du nå har blitt del av.

Jeg kan for eksempel anbefale arrangementet Bjorleik i Bergen lørdag 20. september. Da serverer hjemmebryggere øl til publikum, som stemmer fram sin favoritt. Så pleier det som regel å være god, hjemmelaget mat i rikelig monn i tillegg.

 
Ja da kan du sei. Neste runde skal eg gjøre som det blei anbefalt i tråden her, og berre ha tørgjæren direkte i vørtern
- og fortsett å bruke forumet. Her får du svar på alt du spør om - og gjerne litt til:).

Moderne tørrgjær skal ikke ha oksygen, og den skal ikke rehydreres, dvs. du kan godt rehydrere, men det har ingen hensikt - og noen ganger frarådes det, til og med.

Når det dukker opp anbefalinger ymse steder om å rehydrere, er det forelda kunnskap - og avslører at den/de som kommer med anbefalinga, ikke har fulgt med i timen.
 
- og fortsett å bruke forumet. Her får du svar på alt du spør om - og gjerne litt til:).

Moderne tørrgjær skal ikke ha oksygen, og den skal ikke rehydreres, dvs. du kan godt rehydrere, men det har ingen hensikt - og noen ganger frarådes det, til og med.

Når det dukker opp anbefalinger ymse steder om å rehydrere, er det forelda kunnskap - og avslører at den/de som kommer med anbefalinga, ikke har fulgt med i timen.
Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?

Takk da er eg medlem
Hei og velkommen
Vær forsiktig. Man kan bli hektet! :)
 
"Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?"

Det var anbefalt av flere gjærprodusenter før. De har endret anbefalingene. Noen sier riktignok at man får flere levende gjærceller ved rehydrering, men ...

Strør du gjæren rett i vørteren reduserer du antall mulige smittekilder. Tror det gir en langt større nytte enn rehydrering.
 
"Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?"

Det var anbefalt av flere gjærprodusenter før. De har endret anbefalingene. Noen sier riktignok at man får flere levende gjærceller ved rehydrering, men ...

Strør du gjæren rett i vørteren reduserer du antall mulige smittekilder. Tror det gir en langt større nytte enn rehydrering.
Okay
Spør også litt da jeg kjøpte Novalager i dag sjekket jeg ikke datostemplingen før etter jeg hadde betalt. Fikk halve summen tilbake, men er usikker på om det blir god sos av den. Er oppbevart på kjøl hele veien (visstnok) men var best før februar 2025.


Strø over, rehydrere eller bosse?
 
Okay
Spør også litt da jeg kjøpte Novalager i dag sjekket jeg ikke datostemplingen før etter jeg hadde betalt. Fikk halve summen tilbake, men er usikker på om det blir god sos av den. Er oppbevart på kjøl hele veien (visstnok) men var best før februar 2025.


Strø over, rehydrere eller bosse?
Du kan jo prøve å sette en starter på en av posene? Men da må du huske gjærnæring og oksygen når du pitcher den. Jeg tror jeg hadde tatt sjansen på å tilsette rett i vørteren. Ha evt etpar poser i beredskap i tilfelle den ikke vil oppføre seg som forventet
 
Gjærer en ale nå med Nottingham som gikk ut på dato i februar strødd rett i vørteren uten oksygen eller mye plasking. Det tok 3 dager far 1.050 til 1.008...

Vil du være sikker og har starterutstyr kan du jo gjøre det for å være sikker. Da går det ofte enda fortere.
 
  • Like
Reaksjoner: Ove
Så lenge gjæra har vært tatt vare på og levd i kjøleskap så holder den lenge over best før. Dette var 13. april i år, så mer enn to år etter best før var det faktisk. Denne har da vært vakuumert fra en 500g pakke og oppbevart i kjøleskap hele tiden. 100 gram var til en 70 liter batch.
BE-134 med best før 2023-03 sparka i gang den. Pitchet 100 gram for litt skepsis på bakgrunn av dato, men det ser ut til å ha fungert helt fint dette.
 
  • Like
Reaksjoner: Ove
Takk da er eg medlem
Velkommen

Ellers har eg bestillt gjær som kommer om noen dagen.
Lurt å ha noen tørrgjær pakker på lager. De holder i årevis når de oppbevares i kjøleskap.

F.eks. 2 pakker av US-05 og W34/70 eller tilsvarende på andre produsenter. Da er du godt dekket for de vanligste øltypene

100 gram var til en 70 liter batch.
Tror det er ganske mye mer enn du egentlig trenger.

Jeg bruker 12g til 25 liter. Sist brukte jeg en BE-134 som var ett år over best før.

Akkurat den gjæren tåler godt en underpitich.

Har fortsatt 2 pakker. Neste gang blir det antakelig 3 år over best før. Ikke bekymret med den gjæren.
 
  • Like
Reaksjoner: Ove
Lurt å ha noen tørrgjær pakker på lager. De holder i årevis når de oppbevares i kjøleskap.

F.eks. 2 pakker av US-05 og W34/70 eller tilsvarende på andre produsenter. Da er du godt dekket for de vanligste øltypene
Ja det blir og bestille flere pakker etterhvert sånn at ein har alternativ, det lærte eg idag. Hehe

og fortsett å bruke forumet. Her får du svar på alt du spør om - og gjerne litt til:).
Kommer til og bruke forume som et verktøy :)

Det er et veldig inkluderende, delende og hyggelig miljø du nå har blitt del av.

Jeg kan for eksempel anbefale arrangementet Bjorleik i Bergen lørdag 20. september. Da serverer hjemmebryggere øl til publikum, som stemmer fram sin favoritt. Så pleier det som regel å være god, hjemmelaget mat i rikelig monn i tillegg.

Hørtes gøy ut, men får se om det passer inn i skiftplan og jakt :)
 
Er det noen tilfeller der det da er hensiktsmessig å rehydrere i det hele tatt?
...
Nei - med det forbehold at jeg ikke har lest dataarkene til hver eneste gjærtype som finnes der ute. Her er f.eks. hva det står om rehydrering på dataarket til Lallemands New England, og jeg mener den går igjen på alle jeg har vært borti:
Rehydration of yeast prior to pitching should be used only when equipment does not easily facilitate dry pitching.

Jeg trur de sier at karboneringsgjæren deres skal rehydreres, men jeg atar at det har sammenheng med at den skal i et medium som inneholder en del alkohol - hvilket vi jo har smertelig erfaring for at ikke er bra for biologiske organismer:).
Når OG er høy.
Trur det blei sagt i en periode da "direkte pitching" var nytt. Om jeg ikke husker feil var Fermentis først ute med å si at det ikke var nødvendig - og nå sier altså Lallemand at rehydrering bare skal brukes unntaksvis.

@Fanatikus Gjør du et søk på nettet - særlig om du bruker AI - vil du risikere å få vite at det er veldig lurt å rehydrere. Jeg husker ikke nøyaktig hvilket år det var at Fermentis snudde opp ned på tilvante forestillinger om tørrgjær med sin "easy to use"- merking, men det er ikke mange år sida. Derfor ligger det stadig en mengde stoff der ute fra før denne begivenheta - og mange henger stadig igjen i de gamle forstillingene, som vedkommende som har skrevet bruksanvisninga til det settet du kjøpte.

Og dette er grunnen til at det er lurt å bruke et forum - som dette. Her får du svar fra folk som følger med på kunnskapsutviklinga, og kan fortelle deg hva som er utdaterte forestillinger. Og så blir det samtidig klart at det ikke alltid er enkle svar, men at det kan være saklig begrunnet uenighet - for sånn er det jo. Men da får du i alle fall muligheta til å vurdere argumentene.
 
Sist redigert:
Nei - med det forbehold at jeg ikke har lest dataarkene til hver eneste gjærtype som finnes der ute. Her er f.eks. hva det står om rehydrering på dataarket til Lallemands New England, og jeg mener den går igjen på alle jeg har vært borti:
Rehydration of yeast prior to pitching should be used only when equipment does not easily facilitate dry pitching.

Jeg trur de sier at karboneringsgjæren deres skal rehydreres, men jeg atar at det har sammenheng med at den skal i et medium som inneholder en del alkohol - hvilket vi jo har smertelig erfaring for at ikke er bra for biologiske organismer:).

Trur det blei sagt i en periode da "direkte pitching" var nytt. Om jeg ikke husker feil var Fermentis først ute med å si at det ikke var nødvendig - og nå sier altså Lallemand at rehydrering bare skal brukes unntaksvis.
Ja det sa jo mye, høhø, jeg snakker kun av erfaring her, og jeg er ikke personen til å påtvinge min vilje på andre, men når jeg brygger Birger så rehydrerer jeg, for det får Birger lengre ned, ett øl som skal stå noen år er greit å få ned dit den skal, tenker jeg.

Igjen så er jeg anal, så vannet jeg bruker er sterilt og pH nøytralt.
 
Ja det sa jo mye, høhø, jeg snakker kun av erfaring her, og jeg er ikke personen til å påtvinge min vilje på andre, men når jeg brygger Birger så rehydrerer jeg, for det får Birger lengre ned, ett øl som skal stå noen år er greit å få ned dit den skal, tenker jeg.

Igjen så er jeg anal, så vannet jeg bruker er sterilt og pH nøytralt.
Det var dette med anekdotiske bevis, da:).

Jeg sier ikke at du ikke har gjort de erfaringene du har gjort, men samtidig har altså forskningsavdelingene til Fermentis og Lallemand kommet til andre konklusjoner - og da må jeg innrømme at jeg velger å stole på dem.

Jeg har jo tynt eget erfaringsgrunnlag, så der har jeg ikke noe å komme med. For det første brygger jeg så å si aldri sånt øl, og for det andre setter jeg nesten alltid startere - eller jeg gjenbruker gjær fra tidligere brygg (som ofte må gis en gjenoppfriskingsstarter). Når det gjelder brygging av øl med høy OG, sier Lallemand bare at du da må bruke mer gjær - og det gjelder jo uansett om du bruker fersk gjær eller tørrgjær. Så om jeg en sjelden gang brygger noe som skal bli sterkt, dyrker jeg opp rikelige mengder - og jeg gir dessuten en ekstra dose oksygen når det har gått nok timer til at gjæren har begynt å formere seg.

Rehydrering er en prosess som medfører en viss fare for infeksjon, hvilket er en god grunn til å droppe det. Men på den annen side er det (som regel, men faktisk ikke alltid, om vi skal tru dataarkene) ikke negativt å rehydrere, så om man er det minste i tvil, og er trygg på reinholdet sitt, er det så klart greit nok å gjøre det.
 
Det var dette med anekdotiske bevis, da:).

Jeg sier ikke at du ikke har gjort de erfaringene du har gjort, men samtidig har altså forskningsavdelingene til Fermentis og Lallemand kommet til andre konklusjoner - og da må jeg innrømme at jeg velger å stole på dem.

Jeg har jo tynt eget erfaringsgrunnlag, så der har jeg ikke noe å komme med. For det første brygger jeg så å si aldri sånt øl, og for det andre setter jeg nesten alltid startere - eller jeg gjenbruker gjær fra tidligere brygg (som ofte må gis en gjenoppfriskingsstarter). Når det gjelder brygging av øl med høy OG, sier Lallemand bare at du da må bruke mer gjær - og det gjelder jo uansett om du bruker fersk gjær eller tørrgjær. Så om jeg en sjelden gang brygger noe som skal bli sterkt, dyrker jeg opp rikelige mengder - og jeg gir dessuten en ekstra dose oksygen når det har gått nok timer til at gjæren har begynt å formere seg.

Rehydrering er en prosess som medfører en viss fare for infeksjon, hvilket er en god grunn til å droppe det. Men på den annen side er det (som regel, men faktisk ikke alltid, om vi skal tru dataarkene) ikke negativt å rehydrere, så om man er det minste i tvil, og er trygg på reinholdet sitt, er det så klart greit nok å gjøre det.
Klart, jeg er enig i det meste, men du er en dreven brygger og kan stort sett se det ann. Det holder ikke for nybegynnere. Det skal også sies at renhold er subjektivt. For i ølbrygging er det absolutt ingen sterile forhold. Det er en lek om nummer.

Alle øl er infisert, eller i det minste på hobby nivå. Det fine med gjær er at de kan utnytte andre organismer til sin fordel. Så igjen, det er en lek om nummer. Så lenge gjæren vi bruker er i toppform og i overtall skal det mye til før vi får et dårlig øl.

Ved pitch er det viktig at flest mulig celler overlever for å holde og vedvare hovedrollen i vørteren. Og som du kan se på nyhetene, russiske soldater er bortimot hjernedøde, men de har overtaket i nummer.

Uansett da, mange gjærceller vil dø i en +1.100 OG vørter, men klart, om du bruker 6 pakker US-04 i en 15 liters batch spiller det liten rolle, nok celler vil overleve til å ta over vørteren.

Så får man velge selv, ekstra gjær eller hensyn til omgivelsene.
 
Tilbake
Topp