Riwaka humle fra Humlegården

Jeg har nettopp bestilt en del humle fra Humlegården i Sverige, ettersom min vanlige leverandør Petit manglet en del viktige sorter i sitt utvalg. En av de nye spennende sortene hos Humlegården er Riwaka, som er utviklet på New Zealand. Den beskrives slik:
"Aromhumlesort från Nya Zeelands humleutvecklingsprogram 'Hops with a difference', kallades tidigare 'D Saaz'. Har nästan dubbelt så hög halt av aromatiska oljor som sin förälder Saaz, och en karaktär av citrus och passionsfrukt."

Humlen beskrives nærmere her: http://www.nzhops.co.nz/varieties/riwaka.html

Her står det bl.a.:
"Its powerful grapefruit “citrus” characters are literally breathtaking.  This variety is typically seen to have higher then average oil, almost double that of its Saazer parent. ... If you want to say “hops” in your beer than this variety says it all. The pure weight of the oil character experienced during selection carries right through to the glass. A punchy addition to the new-world styles of Pale Ale and regional Pilseners. A cult hero that is established in the New Zealand craft beer culture."

Er det noen som har erfaringer med bruk av Riwaka? Det høres ut som den kan egne seg i pilsner hvis den brukes litt forsiktig, og i en pale ale eller IPA hvis det skal være en litt mer overveldende humlearoma. Jeg har tenkt å bruke denne som den viktigste aromahumlen i en pale ale hvis jeg får sendingen fra Sverige innen jeg brygger til helgen.
 
"Its powerful grapefruit “citrus” characters are literally breathtaking.  This variety is typically seen to have higher then average oil, almost double that of its Saazer parent. ... If you want to say “hops” in your beer than this variety says it all. The pure weight of the oil character experienced during selection carries right through to the glass. A punchy addition to the new-world styles of Pale Ale and regional Pilseners. A cult hero that is established in the New Zealand craft beer culture."

Utrolig hvor dårlig enkelte (ganske mange egentlig) engelskspråklige mennesker er til å skrive engelsk...
 
Tilbake
Topp