Roggenbier

sand

Norbrygg-medlem
Drev å leste litt om forskjellige typer øl, og kom over roggenbier.
Ukjent for meg, men rug er jo en type malt jeg er veldig glad i når jeg lager min rug-IPA.
Etter litt lesing har jeg satt sammen ett utkast til en oppskrift jeg vil prøve meg på.
Fint om noen som kjenner denne type øl kan kommentere mitt førsteutkast.


Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 26.00 l
Post Boil Volume: 24.11 l
Batch Size (fermenter): 23.00 l 
Bottling Volume: 22.00 l
Estimated OG: 1.053 SG
Estimated Color: 31.7 EBC
Estimated IBU: 14.2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75.00 %
Est Mash Efficiency: 78.3 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
1.22 tbsp            PH 5.2 Stabilizer (Mash 60.0 mins)      Water Agent  1        -           
3.00 kg              Rye Malt (9.3 EBC)                      Grain        2        50.0 %       
1.50 kg              Pale Malt (Weyermann)  (15.0 EBC)        Grain        3        25.0 %       
0.50 kg              Munich Malt (15.0 EBC)                  Grain        4        8.3 %       
0.50 kg              Wheat Malt, Ger (4.0 EBC)                Grain        5        8.3 %       
0.40 kg              Caramunich Malt (80.0 EBC)              Grain        6        6.7 %       
0.10 kg              Carafa I (900.0 EBC)                    Grain        7        1.7 %       
8.00 g                Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop          8        7.2 IBUs     
10.00 g              Northern Brewer [8.50 %] - Boil 30.0 min Hop          9        6.9 IBUs     
1.22 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)        Fining        10      -           
1.00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins)          Other        11      -           
10.00 g              Northern Brewer [8.50 %] - Aroma Steep 0 Hop          12      0.0 IBUs     
2.0 pkg              Bavarian Weizen Yeast (White Labs #WLP35 Yeast        13      -           


Mash Schedule: Decoction Mash, Single
Total Grain Weight: 6.00 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Protein Rest      Add 20.00 l of water at 57.6 C          54.0 C        35 min       
Saccharification  Decoct 7.16 l of mash and boil it      67.8 C        45 min       
Mash Out          Heat to 75.6 C over 10 min              75.6 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 12.01 l water at 75.6 C
Notes:
------


Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------
 
Ole Mørkved skrev:
Brygget denne i vinter. Kutt ut hvetemalten, og erstatt den med risskall. Fikk utrolig seig mesk.

Var oppskriften du brukte nokså lik den jeg har kommet frem til? Tenker da på humle og gjær.

Grunnen til å kutte ut hvete er risiko for stuck mash, eller er det andre momenter med i bildet?

Tanken min var å kverne litt grovere enn vanlig, derfor en effektivitet på 75%, ligger vanligvis på 78-82 på dette utstyret.
Har brygga rug-IPA med 44% rug flere ganger tidligere, og er godt kjent med hvor seigt det blir.

Hvilken temperatur valgte du til gjæring av denne type øl.
Tenkte å legge meg på 18 grader, men setter pris på å få andre synspunkter på dette også.
 
Ole Mørkved skrev:
Brygget denne i vinter

Var det den dere hadde med i PF på NM? Beste ølet jeg har smakt!  :)

Her blir det forsøk på rugølbrygging i høst...
 
sand skrev:
Var oppskriften du brukte nokså lik den jeg har kommet frem til? Tenker da på humle og gjær.

Grunnen til å kutte ut hvete er risiko for stuck mash, eller er det andre momenter med i bildet?

Tanken min var å kverne litt grovere enn vanlig, derfor en effektivitet på 75%, ligger vanligvis på 78-82 på dette utstyret.
Har brygga rug-IPA med 44% rug flere ganger tidligere, og er godt kjent med hvor seigt det blir.

Hvilken temperatur valgte du til gjæring av denne type øl.
Tenkte å legge meg på 18 grader, men setter pris på å få andre synspunkter på dette også.

Strengt talt skal hvetemalten erstattes av rug i en Roggenbier, derfor jeg nevnte det, og humlen er vel heller
ikke så farlig hva man velger, det skal jo være veldig lite. Endte opp på ca 15 IBU med Perle og Hersbrucker.
Gjæret med WLP300/Wyeast 3068 Weihenstephan, og da på 17-18 graderish. Funket som fjell.
 
Ole Mørkved skrev:
Oberstbräu skrev:
Ole Mørkved skrev:
Brygget denne i vinter

Var det den dere hadde med i PF på NM? Beste ølet jeg har smakt!  :)

Her blir det forsøk på rugølbrygging i høst...

Jepp! Morsomt å brygge, og morsomt å drikke  :)

Roggenbieren fra NM var blant mine 2 favorittar! Utruleg godt avbrekk frå alle humle"infiserte" øla som vart servert. (Ingen disrespekt til alle dei gode øla med dominerande humle som hovudfokus, men eg er på ein annan galei for tida). Den gjorde at eg vart overbevist om at rugøl er noko eg skal prøve meg på med tid og stunder. Takk for inspirasjonen  :ilike:
 
Ole Mørkved skrev:
Oberstbräu skrev:
Ole Mørkved skrev:
Brygget denne i vinter

Var det den dere hadde med i PF på NM? Beste ølet jeg har smakt!  :)

Her blir det forsøk på rugølbrygging i høst...

Jepp! Morsomt å brygge, og morsomt å drikke  :)


Hei Ole,

Dette er vel ikke en oppskrift du kunne tenke deg å dele?

Har en kompis som bodde mange år i Østerrike og falt pladask for Roggenbier. Hadde vært morsomt å overraske han med en batch med det.
 
Selvfølgelig, her er den. Hadde siktet inn på 5,5% etter karbonering, effektiviteten spilte oss et lite puss....
(dextrose, er sukker til karbonering)
Roggenbier 2 Style: Dunkelweizen Brewer: Øyvind Risan & Ole Mørkved

Statistics
Volume: 53 liters
Boil Volume: 59 liters
OG: 1061
BG: 1055
FG: 1015
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 29 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 16 IBU
BU/GU: 0.26

Fermentables
Rye Malt 6 EBC 6 EBC 5000 g
Munich Malt 20 EBC 25 EBC 2500 g
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 2700 g
Cara Munich 100 EBC 120 EBC 800 g
Chocolate (dehusked) Malt 1500 EBC 100 g
Dextrose 0 EBC 380 g

Mash schedule: 42C/15 min, 52C/20 min, 66C/60 min, 72C/10 min, 78C/10 min

Hops
Perle                 9.4% alpha 35 g 60 minutes
Hersbrucker 4.6% alpha 30 g 10 minutes

Fermentation
Yeast: 3068 Weinstephan Wheat
Fermented at 19 degrees C for 14 days.
Fermented at 23 degrees C for 7 days.

Comments:

1 ts Wyeast gjærnæring 10 minutter. + 1 protafloc
 
Dette var ett aldeles nydelig brygg (det er Ole som fortjener æren for den oppskriften).

Hadde vi fått mye flere stemmer (som jeg syns vi fortjente) kunne jeg hatt en flunkende Speidel20 bak i bilen på vei nordover.
 
Ole Mørkved skrev:
Selvfølgelig, her er den. Hadde siktet inn på 5,5% etter karbonering, effektiviteten spilte oss et lite puss....
(dextrose, er sukker til karbonering)
Roggenbier 2 Style: Dunkelweizen Brewer: Øyvind Risan & Ole Mørkved

Statistics
Volume: 53 liters
Boil Volume: 59 liters
OG: 1061
BG: 1055
FG: 1015
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 29 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 16 IBU
BU/GU: 0.26

Fermentables
Rye Malt 6 EBC 6 EBC 5000 g
Munich Malt 20 EBC 25 EBC 2500 g
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 2700 g
Cara Munich 100 EBC 120 EBC 800 g
Chocolate (dehusked) Malt 1500 EBC 100 g
Dextrose 0 EBC 380 g

Mash schedule: 42C/15 min, 52C/20 min, 66C/60 min, 72C/10 min, 78C/10 min

Hops
Perle                 9.4% alpha 35 g 60 minutes
Hersbrucker 4.6% alpha 30 g 10 minutes

Fermentation
Yeast: 3068 Weinstephan Wheat
Fermented at 19 degrees C for 14 days.
Fermented at 23 degrees C for 7 days.

Comments:

1 ts Wyeast gjærnæring 10 minutter. + 1 protafloc

Herlig! Tusen takk!
 
Helt topp Ole, takker for tilbakemelding.
Fikler nok litt til på oppskriften min før jeg bestemmer meg, men blir nok brygging av roggenbier om ikke så lenge.

Gleder meg og gruer meg på samme tid, tror jeg kommer til å ligge helt på grensen til stuck masch  ;D ;D ;D ;D
 
Ole Mørkved skrev:
Selvfølgelig, her er den. Hadde siktet inn på 5,5% etter karbonering, effektiviteten spilte oss et lite puss....
(dextrose, er sukker til karbonering)
Roggenbier 2 Style: Dunkelweizen Brewer: Øyvind Risan & Ole Mørkved

Statistics
Volume: 53 liters
Boil Volume: 59 liters
OG: 1061
BG: 1055
FG: 1015
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 29 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 16 IBU
BU/GU: 0.26

Fermentables
Rye Malt 6 EBC 6 EBC 5000 g
Munich Malt 20 EBC 25 EBC 2500 g
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 2700 g
Cara Munich 100 EBC 120 EBC 800 g
Chocolate (dehusked) Malt 1500 EBC 100 g
Dextrose 0 EBC 380 g

Mash schedule: 42C/15 min, 52C/20 min, 66C/60 min, 72C/10 min, 78C/10 min

Hops
Perle                 9.4% alpha 35 g 60 minutes
Hersbrucker 4.6% alpha 30 g 10 minutes

Fermentation
Yeast: 3068 Weinstephan Wheat
Fermented at 19 degrees C for 14 days.
Fermented at 23 degrees C for 7 days.

Comments:

1 ts Wyeast gjærnæring 10 minutter. + 1 protafloc

Hvilken effekt har du satt opp profilen din med i Beersmith?

Når jeg legger dette inn så får jeg estimert OG på 1.049 og ikke 1.061 som dere har i oppskriften.

Jeg sliter generelt litt med både utbyttet og profilen min i Beersmith.. Er ikke så erfaren ennå. Benytter en Speidel 50.
 
Ingemarh skrev:
Hvilken effekt har du satt opp profilen din med i Beersmith?

Når jeg legger dette inn så får jeg estimert OG på 1.049 og ikke 1.061 som dere har i oppskriften.

Jeg sliter generelt litt med både utbyttet og profilen min i Beersmith.. Er ikke så erfaren ennå. Benytter en Speidel 50.

Jeg bruker Håndbrygg.dk sin BeerCalc. På denne endte vi opp på drøyt 90% effektivitet, utregnet fra totalt volum i Speidelen etter kok.
Må nesten si at jeg lever litt i ca.-verdenen når jeg brygger, om det blir litt over eller under det som er beregnet, er ikke så farlig.
Skylte med ca 16 liter vann, lot risten ligge på, og da gikk det utrolig lang tid før det sluttet å dryppe vørter av mesken.
Startet med 53 liter vann. Og ja, brukte en god del risskall, det så jeg at manglet i oppskriften.
 
Skjønner! Vi er litt ca vi også. På lykke og fromme!

Hvilken effekt gir risskall? Hever det OG?

Er det null stress å meske med så mye rug? Når jeg skulle brygge en rug-IPA på mitt forrige oppsett ble jeg anbefalt å ikke gå over 15% rug. Pga at det blir bare en stor deig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er absolutt ingen enkel sak å meske med så mye rug. Mye av tiden hadde vi vel en Speidel50 full av brøddeig. Pumpene fikk iallfall kjørt seg :)

Risskall har ingen effekt på OG.
Vi brukte litt over 500g risskall for å kompensere for det faktum at rug ikke har noe eget skall som kan gjøre mesken litt "luftigere".
 
Ja, risskall hjelper på avsilingen på hveteøl, rugøl, ...

Jeg falt også pladask for roggenbier på tur til Tyskland, der jeg hadde en kollega fra Østerrike. Har hatt lyst til å brygge det i lang tid, men venter til høsten når kjellertemperaturen har falt litt.

Noen som har prøvd å brygge "JC's Roggenbier" fra Brewing Classic Styles? Tenkte jeg skulle prøve meg på den i første omgang.

Simen.
 
Tappet min første roggen i går.
Pga. problemer med temperaturstyring på gjæringsskapet, ble det forsåvidt ikke det esterpreget jeg håpet på, men det er vel ikke direkte galt likevel.

Men - det var et rent DMS-helvete! Kokte i 90 minutter med lokk skrått over kjelen (som jeg pleier), men det funket i alle fall ikke denne gangen. Av en eller annen grunn var det pilsnermalt i steden for Maris Otter i den oppskrifta jeg brukte, og jeg var ikke klar over at det øket mengden DMS.

Er rugmalt også utfordrende mhp. DMS?
 
Jeg brygget oppskriften under og kan ikke si jeg merker noe til DMS. Ganske mye rug i denne :)

Recipe: Ruuuuuuug
Style: Roggenbier (German Rye Beer)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 23,97 l
Post Boil Volume: 22,97 l
Batch Size (fermenter): 21,00 l 
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,048 SG
Estimated Color: 30,3 EBC
Estimated IBU: 20,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 78,6 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4,700 kg              Rye Malt (Weyermann) (8,0 EBC)          Grain        1        86,2 %       
0,750 kg              Crystal Rye Malt (Thomas Fawcett) (157,6 Grain        2        13,8 %       
2,50 g                Chalk (Boil 61,0 mins)                  Water Agent  3        -           
12,00 g              Perle [8,00 %] - Boil 60,0 min          Hop          4        11,6 IBUs   
12,00 g              Perle [8,00 %] - Boil 30,0 min          Hop          5        8,9 IBUs     
1,0 pkg              Hefeweizen Ale (White Labs #WLP300) [35, Yeast        6        -           
 
Tilbake
Topp