Rye Beer / Rugøl

Eik

Norbrygg-medlem
Er det noen som sitter på en god basisoppskrift for rugøl?  HAr fått tak i både rugmalt og røykmalt og vil prøve noen varianter-
På forhånd takk!

jeg har nylig brygget en rug øl med hjemme maltet rug og bygg malt, den ble den mest populere av tre brygg jeg hadde med til et treff. tror ikke det jeg har er en standar oppskrift men jeg kan jo gi noen råd.
Bruk ca 30 % maltet rug gjerne litt (+/-5%) crystall malt av rug (cararye) 20% munich malt og resten pale ale malt. vær forsiktig med bitter humla sikt på en 10-18 IBU men bruk gjerne en del god hvete øl humle til aroma/tørr humle. bruk en weizen gjær.
viss du bruker bare lys base malt kan du få et nesten rødt øl.

lykke til og et godt rug øl står ikke lenge på lageret  ;)

Takk til  Skjåk for tips til rugøl!
HAdde tenkt nå å bare gjøre et forsøk i blinde, men nå prøver jeg noe lignende det du foreslo. Enig at hvetøl-gjær bør passe, hadde tenkt å bruke 23 gram Safbrew WB-06 til 50 liter.
Bruker nok litt Melanoidin også, kan gjerne få et rødfarget øl.
Takk igjen! :)

det blir sikkert bra, jeg klarer aldrig å følge oppskrifter, helt sikkert på grunn av min bakrunn som kokk, men det blir somregel bra alikevel.

Den første gangen jeg brukte rug var det til svak øl delen av en porter/stout/brownale partyguile. jeg mesket rug malt sammen med vienna malt i en silpose(BIAB) og tillsatte til andre skylle vann (som jeg syntes hadde lit liten OG). Den lille mesken som jeg til satte var lyse rød men fargen ble jo borte i resten av brygget. men det brygget ble det beste ølet jeg har brygget til nå, 20 liter med ca3% alk. det ble ikke tynnt og det sto ikke lenge på lageret.

Tror jeg går opp til 50% rug-andel første gang jeg bruker det, for å tydeliggjøre rugens egenskaper. Mer enn 50% er ikke anbefalt av Weyermann.
Viennamalt er et fint malt som jeg bruker mye, kanskje gir en bedre kombinasjon enn Pale Ale?

Eik skrev:
Tror jeg går opp til 50% rug-andel første gang jeg bruker det, for å tydeliggjøre rugens egenskaper. Mer enn 50% er ikke anbefalt av Weyermann.
Viennamalt er et fint malt som jeg bruker mye, kanskje gir en bedre kombinasjon enn Pale Ale?

Vær obs på at silingen kan være ganske problematisk når man bruker store mengder rug. Rug er skikkelig klister...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Sitter å tenker ut en Rugøl oppskrift og jeg trenger litt innputt. Brygger 8 liter fordi det er et prøveprosjekt, men jeg er veldig usikker på alt av det jeg har valgt av ingredienser, spesielt gjæren og humlen. Leste at man skal prøve å komme litt lavt når det kommer bitterhet og kom ikke på noe annet enn Saaz. Help anyone?  :attevar:

Volume: 8 liters

OG:

FG: 1050

Alcohol: 5 % by vol.

Colour: 13 EBC (Amber)

Bitterness: 30 IBU

BU/GU: 0.6 Fermentables

Pale Malt 7 EBC, 1000 grammes

Rye Malt 6 EBC, 500 grammes

Munich Malt 20 EBC, 300 grammes

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes

Hops

Saaz 2.8% alpha 30 grammes 45 minutes

Saaz 2.8% alpha, 20 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: Safbrew WB-06
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Fermented at 10 degrees C for 7 days.

Anders_1979 skrev:
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Rug er skikkelig klister...

Jeg kan skrive under på denne..

Så du/dere anbefaler ikke å brygge med rug? Med 30% blandet med bygmalt kan vel ikke skape så mye hodebry?

Rug er bra, og 30% går nok helt fint! Jeg prøvde nettopp med 100% og det gikk bra ganske lenge helt til det gikk skeis. Jeg ville ikke ha nølt med å bruke 50% rug i mitt bryggeri :)

Skal en brygge med mer en 50% rug kan det være fordel å brygge som BIAB, den tynne mesken her kan være en stor fordel. Jeg skal snart brygge en gyllen vår rug øl, jeg må bare malte rugen først. jeg tror jeg går for ca 50% rug denne gangen og en engelsk Ale gjær (burton ale) vurderer og å røyke noe av rug malten siden det er Svedja rug jeg bruker, det vil gi litt historisk preg till dette historiske kornet (skog finnene tørket alt korn over røyk).

Tilbake
Topp