Så hvem her inne blir førstemann til å brygge Chicha?

Har som de fleste sikkert skjønner sett på Brew Masters  og episoden om Chicha. Veldig spennende syns nå jeg, selv om det også er litt .. ja rett og slett ekkelt :)
Men er det så mye værre enn å stå og trampe druer med beina fulle av tåfis og sopp og så selge det som jævlig dyr vin!? So - Who dares!!
 
Tenkte på det når jeg fant noen kjeks som var laga av blå mais. Men hvor i dette u-matlandet finner man blå mais?
 
Fikk noen merkielige SQL feilmld da jeg la inn dene topic`n og så ble den postet 2 ganger... Eller så begynner jeg å bli litt sliten............
 
Jeg har veldig lyst til å prøve, men for øyeblikket strekker tiden ikke til. Jeg skall snart (så fort jeg får skaffet en koke plate) brygge to øl, en på hjemme maltet hvete og en med rug. Men chicha står på listen over eksperimenter, sammen med sake. Når det hjelder valg av mais så fåreslår jeg å bruke bløtlakt poppkorn mais som et første forsøk, deretter vis en har godtnok klima (det har definnitivt ikke jeg) kan en dyrke litt farget mais selv, jeg har prøvd men den første kolben frøys før den modnet selv om den var i drivhus. Desuten kan man utnytte ensymene i spytt til å fri gi søtstoffer fra alle stivelses holdige korn/cerealer og røtter osv.
 
Jeg kan med sikkerhet si at dragen ikke kommer til å frivillig drøvtygge mais slik at jeg kan brygge Chicha :noway: Og slik jeg husker det så var enzymene i kvinnenes munn mye mere effektive enn menns?
 
:skitbra:Da går jeg til innkjøp av økologisk mais, bløtlegger den og setter datteren min til å tygge :amen:
 
Hvordan vil det funke med hermetisk mais? Vi har altfor mye stående som det hadde vært morsomt å prøve til noe sånt.
 
Chicha høres gøy ut, men den står langt ned på lista. Jeg vil heller forsøke meg på ajon og andre afrikanske øl. Når det gjelder sake er det hysterisk komplisert - det er som om man skulle mikse mesking, malting og gjæring i ett og samme kar. Altfor mange parametre som man må få rett på første forsøk og kort og godt litt for mye strikt timing for en doven slask som meg.

Men tilbake til Chicha: om jeg skal ta en råsjans, vil jeg forsøkt med å tilsette alfaamylase direkte. Den fås i hendige porsjoner fra Brouwland.nl og andre. Jeg ser at beskrivelsen på en av variantene angir at den er laget fra Aspergillus Orzyae som såvidt jeg husker er soppen de bruker under produksjon av sake. I tillegg mener jeg å ha sett noen referanser til at ur-sake i Øst-Asia opprinnelig ble laget nettopp med ensymer fra spytt - og visstnok fremdeles produseres slik enkelte steder (nei, ikke Japan, men muligens steder på Taiwan).

For meg indikerer det at vi snakker om de samme ensymene, og om alternativet er å drøvtygge maismel, så vil jeg heller tilsette noe effektivt og smertefritt fra en plastflaske jeg fikk i posten.
 
olavgn skrev:
Hvordan vil det funke med hermetisk mais? Vi har altfor mye stående som det hadde vært morsomt å prøve til noe sånt.
Chicha er vel i utgangspunktet spiret mais eller tar jeg feil så om du skal bruke hermetisert mais så vil alle enzymer i maisen vil da være denaturert så all nedbryting av stivelse til gjærbart sukker må komme fra spytt. Har ingen erfaring, men tror det kan bli problematisk.
 
Virka som det var litt både og ifølge episoden på den discovery-serien. Noen brukte rein mais, mens andre igjen brukte spiret mais. Tror da det skal være nok enzymer i spyttet til at det skal la seg gjøre uten problem. Om det blir godt er en annen sak. Hm, kanskje vi bare skulle prøve og se hvordan det går.
 
Problemet med å malte mais er at den spirer extremt ujevnt, så de som benytter maltet mais må også bruke ensym i tilleg for å oppnå et brygg med mere alkohol en vanlig tomtebrygg. Jeg foreslår og vill nok selv prøve, å bløtlegge poppkorn mais og tygge den selv, men bare nok til et to liters brygg, det  burde ikke bli så altfor mye tygging. alle her tygger jo maten sin og svelger spytt regelmesig så jeg ser ikke hvorfor så mange synes det er ekkelt, det er forskjel på en grønn spytt klyse og det spyttet du utsondrer når du tygger. så sett i gang med tygging om ikke annet tygg maten din grundig.  ;) :sikle :sikle
 
Tilbake
Topp