Safale Be 134 vs wyeast 3711

objoro

Norbrygg-medlem
Har brygget to varianter av samme øl som begge ble splittet i to. Den ene gjæret med Safale Be 134 den andre med Wyeast 3711
Alle 4 varianter er nå lagret i 6-7 måneder.
Men mens den som er gjæret med Wyeast 3711 nå begynner å gi gode smaksopplevelser, syns jeg den som er gjæret med Safale Be 134 smaker pyton.
Noen som har en forklaring?
Er det noe håp ved videre lagring, eller er det bare å fore draugen.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Har brygget to varianter av samme øl som begge ble splittet i to. Den ene gjæret med Safale Be 134 den andre med Wyeast 3711
Alle 4 varianter er nå lagret i 6-7 måneder.
Men mens den som er gjæret med Wyeast 3711 nå begynner å gi gode smaksopplevelser, syns jeg den som er gjæret med Safale Be 134 smaker pyton.
Noen som har en forklaring?
Er det noe håp ved videre lagring, eller er det bare å fore draugen.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Hva slags øl?
 
Tja hva skal jeg kalle det. Arbeidstittel er mørk Saison, men det blir vel ikke helt typeriktig. Mørk belgisk kanskje. Satt sammen av pilsnermalt 46 % palemalt 20%
Munich 4% abbey 6% hvete 6% rug 6% spesial B 5% crystal 5% carafa 3 2%
+ lemondrop, pasific jade Goldings appelsinskall, sitrongress, limeskal candy syrup melasse
Så mørk belgisk juleøl kanskje.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Det er vel ikke noe ekstremt det der. Og generelt skal øl smake brukbart fra dag en sjøl om det er av et slag som har godt av lagring.

Nei, jeg har ikke noe svar, annet enn at det kanskje er noe annet som er gått galt. At det skulle være gjæren, virker rart. Den er vel kjent som en veldig god gjær, den der?

Forbehold: Jeg skal ikke kalle meg ekspert på belgisk øl. Og jeg brygger aldri med tilsetninger, slik du har brukt her.
 
Har en Saison stående med BE-134. Svært enkel grist. Mulig 134 gjør seg best om du ikke bruker for mange ingredienser.
Min Smaker nydelig
 
Tilbake
Topp