Safale S-04 like kjapp som kveik?

n5k

Norbrygg-medlem
Satte et brygg på onsdag. Pitcha vel gjæren rundt kl. 19, eller noe sånn. Safale s-04 - dryssa rett i karet uten rehydrering. Sjekka gjæringsgrafen på jobb i går, da var den 80% ferdig. I går kveld sier den 100%. Er dette vanlig? Å gå fra 1.071 til 1.008 på to døgn? Det er isåfall samme tempoet som Gjerneskveiken jeg bruker av og til!

Nå skal det sies at jeg ikke har rukket å kontrollere med hydrometeret, men de siste bryggene så har iSpindelen bomma med et poeng eller to i forhold til hydrometeret, så jeg regner med det ligger rundt der på dette brygget også.
15e08583434ca191ca7e77eed710303e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Satte et brygg på onsdag. Pitcha vel gjæren rundt kl. 19, eller noe sånn. Safale s-04 - dryssa rett i karet uten rehydrering. Sjekka gjæringsgrafen på jobb i går, da var den 80% ferdig. I går kveld sier den 100%. Er dette vanlig? Å gå fra 1.071 til 1.008 på to døgn? Det er isåfall samme tempoet som Gjerneskveiken jeg bruker av og til!

Nå skal det sies at jeg ikke har rukket å kontrollere med hydrometeret, men de siste bryggene så har iSpindelen bomma med et poeng eller to i forhold til hydrometeret, så jeg regner med det ligger rundt der på dette brygget også.
15e08583434ca191ca7e77eed710303e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hastigheten på utgjæringen er kanskje litt raskere enn vanlig, men 88 % utgjæring for S-04 er meget mystisk. Tror du må sjekke med noe analogt utstyr. S-04 er kjent for å være en slappfisk med lite apetitt for maltotriose. Rundt 75 % utgjæring er vanlig.
 
Satte et brygg på onsdag. Pitcha vel gjæren rundt kl. 19, eller noe sånn. Safale s-04 - dryssa rett i karet uten rehydrering. Sjekka gjæringsgrafen på jobb i går, da var den 80% ferdig. I går kveld sier den 100%. Er dette vanlig? Å gå fra 1.071 til 1.008 på to døgn? Det er isåfall samme tempoet som Gjerneskveiken jeg bruker av og til!

Nå skal det sies at jeg ikke har rukket å kontrollere med hydrometeret, men de siste bryggene så har iSpindelen bomma med et poeng eller to i forhold til hydrometeret, så jeg regner med det ligger rundt der på dette brygget også.
15e08583434ca191ca7e77eed710303e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Satte et brygg, 25 liter OG: 1.065 på onsdag og tilsatte 2 poser S-04. I dag målte jeg med hydrometer 1.013 etter 4 dager, synes det var kjapt det også
 
@Haugesund og @n5k : Hva slags temperatur bruker dere på S-04 når det gjærer så fort?

Denne batchen har stått på 20 grader hele tiden. Men jeg skal ut og kontrollmåle i dag, og se hva hydrometeret sier.

Jeg merka tempoet var høyt på forrige batch og - tok vel 3 dager fra OG (55) til FG (11) med 05. Kjapt det og.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Denne batchen har stått på 20 grader hele tiden. Men jeg skal ut og kontrollmåle i dag, og se hva hydrometeret sier.
Det forklarer litt. Har alltid gjæret S-04 mellom 16 og 18 grader, og da bruker S-04 lenger tid. Jeg har også merket at selv om den når FG, så bruker den ytterligere tid på å bunnfelle skikkelig. Tror det tidligste jeg har tatt den er etter 12 dager.

Jeg tror mange gjærsorter kan være like raske som kveik ved samme temperatur, men ideell gjæringstemperatur for kveik kan være mye høyere fordi kveikene ikke produserer usmaker på samme måte.
 
Tilbake
Topp