Safbrew S-33, merkelig gjæring

Hei Norbrygg.

Jeg satt en Blond Ale (80 liter, OG 1055) søndag 04.05.2014 og pitchet 4 pakker Safbrew S-33 gjær som ble rehydrert etter anvisning.
Gjæringen startet svært raskt på mandagen og det var regelrett "blåsing" ut av slangen... men plutselig så stoppet all synlig aktivitet opp etter 2 dager. Jeg har smakt på ølet og det er ingen usmak på det men det er litt mye gjær når jeg tapper men ingen dårlig lukt eller smak. Det var heller ingen dårlig lukt når jeg åpnet karet eller noen som tydet på at det var en infeksjon av noe sort, litt hvitt skum, men normale mengder mht stormgjæringen.

Natt til tirsdag 13.05 startet tydligvis gjæren å jobbe igjen, den er langt i fra like vigør som de første to dagene men etter en liten uke med full stans er noe våknet til liv. Temperaturen i rommet har nok gått opp 1 grad eller så, men jeg er fortsatt god innenfor den idelle temperaturen.

Hva kan være galt? er dette bare typen gjær eller kan jeg ha fått noe villgjær med meg....

Mvh
Martin

https://www.facebook.com/pages/Djeveløya-Haandbryggeri/138908376265867

Jeg har og brukt s 33,,oppførte seg og merkelig.

Jeg lotden stå leenge ,,da min stoppet på FG 1020...og ville ikke rikke seg.

Har vel konkludert emd at jeg fikk med ugjærbare sukkerarter pga for høy mesketemp og for varmt skyllevann...

Men gjæren skrives det mye om ,,hvis du googler vil du se at mange har rare erfaringer med denne,

Men,,la den jobbe i 14 dager minst før du foretar deg noe,,og mål FG...

Samme her. Den stoppet opp i 2 uker etter å ha gjæret ned til 1018. Slo av varmen da jeg skulle flaske om 3 dager. Dagen etter jeg slo av varmen begynte den å jobbe igjen. Står å gjærer på 15 grader. Trives visst godt der.

Tilbake
Topp