Saga American Pale Ale kit fra Europris

GeirD

 
Var på Europris på fredag og plukket opp et kit fra en serie jeg ikke har sett før nå i det siste. Jeg valgte meg dette:

20141031_115556.jpg Vis vedlegget 15023

20141031_120130.jpg

Det inneholdt en 3kg ferdighumlet maltekstrakt pose, 15g relativt mørkt farget gjær, 650g druesukker, 60g humle, humlepung i et nylonlignende materiale, 100g fruktsukker til priming og bruksanvisning på norsk og engelsk.

Jeg har akkurat satt det til gjæring og er meget spent på hvordan resultatet blir av dette kit'et. Det eneste jeg har gjort som ikke sto nevnt i bruksanvisningen var å riste oksygen inn i vørteren i noen minutter, samt å rehydrere gjæren.

Vil oppdatere tråden med info om hvordan dette settet oppleves.
 
Sist redigert:
Jeg fikk en OG på 1062, og ved flasking endte den noe høyere enn foreskrevet med sine 1013. Jeg stakk om for tørrhumlingen og batchprimet med de medfølgende 100g druesukker. Total gjæringstid var 17 dager, hvor de siste fem dagene var i sekundærgjæring med tørrhumlen.
Jeg sparte et par pellets av humlen som jeg tok med meg til en venn for å sammenligne med hans arsenal av humle og kom frem til at den var så og si identisk med Northern Brewer. Litt snodig for en APA kanskje, men det var nå det vi ble enige om.

Flaskingen fant sted på torsdag i forrige uke, og jeg vil komme tilbake med ny oppdatering når jeg har smakt og notert.
 
Jeg sparte et par pellets av humlen som jeg tok med meg til en venn for å sammenligne med hans arsenal av humle og kom frem til at den var så og si identisk med Northern Brewer. Litt snodig for en APA kanskje, men det var nå det vi ble enige om.

Spennende. Kan tenkes du får en overraskelse med den humlen!
 
Jeg fikk en OG på 1062, og ved flasking endte den noe høyere enn foreskrevet med sine 1013. Jeg stakk om for tørrhumlingen og batchprimet med de medfølgende 100g druesukker. Total gjæringstid var 17 dager, hvor de siste fem dagene var i sekundærgjæring med tørrhumlen.
Jeg sparte et par pellets av humlen som jeg tok med meg til en venn for å sammenligne med hans arsenal av humle og kom frem til at den var så og si identisk med Northern Brewer. Litt snodig for en APA kanskje, men det var nå det vi ble enige om.

Flaskingen fant sted på torsdag i forrige uke, og jeg vil komme tilbake med ny oppdatering når jeg har smakt og notert.

Nå er jeg spent? haha. Håper du har smakt jeg nå da! :)
Har denne stående her nemlig, men bytter ut sukkeret med Spraymalt/dextrose. Bruker vel og merke gjæren og pelletsa som fulgte med.
 
Nå er jeg spent? haha. Håper du har smakt jeg nå da! :)
Har denne stående her nemlig, men bytter ut sukkeret med Spraymalt/dextrose. Bruker vel og merke gjæren og pelletsa som fulgte med.
Den er faktisk ganske brukbar etter mitt skjønn. Jeg valgte å tørrhumle i 5 dager etter primærgjæringen og stakk om til nytt kar før humlen ble tilsatt. Brukte medfølgende dextrose til karbonering og den er nå ganske så passende.
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1417291380874.jpg
    uploadfromtaptalk1417291380874.jpg
    253,6 KB · Sett: 244
Det er ingen grunn til å stikke om.

Kjøp heller uhumlet elstrakt og skikkelig gjær på en bryggebutikk. Moen få kroner ekstra, litt mer arbeid men bedre øl.

Det er viktig å få ristet inn oksygen.
 
Høsting av gjær er bare en grunn til å stikke om...

Gjæra som fulgte med kittet virker skikkelig nok, og hele vitsen med kit er å slippe unna med en meget god kvalitet uten å måtte bruke en hel dag på jobben. Ja, jeg KAN få bedre øl med all grain og 9 timers bryggedag, men det var ikke hensikten med dette kittet. Det var å gjengi hvordan jeg synes det står seg mot andre kit, hvilket jeg nå synes det gjorde med glans.

Det er så absolutt viktig å få oksygenert vørteren skikkelig.
 
Herlig! Takk! Syns du den var i nærheten av noe kjent øl i samme sjanger? Jeg skal uansett brygge i morgen (rakk ikke europrisen igår grunnet jobb), men selvsagt, så er jeg jo nysgjerrig. haha.
 
Har samme settet stående til gjæring hjemme. Har stått på kjøkkenbenken 18 døgn i kveld 20-22 grader.
Husker ikke når jeg hadde i humlen (det var dette med notater) :) Den medfølgende posen forstod jeg var til å ha på heverten så humlen ikke kom inn der.
Målte den til litt over 1010 på lørdag men det bobler fremdeles, dog ganske lang tid mellom boblene.
Er det klart til flasking i ettermiddag tro?
 
Dersom FG er stabil over et par-tre dager er den klar til flasking. Normalt skulle den ha vært ferdig for en god stund siden om den har stått 18 grader i den tempen, vanligvis er det aller, aller meste av selve gjæringen unnagjort i løpet av få dager.
 
Kan det være trekk fra vindu som spiller meg et puss da? Termostaten står jo midt i rommet.
Skal måle FG når jeg kommer hjem. Er det bare å flaske hvis det ikke har skjedd noe?
 
Herlig! Takk! Syns du den var i nærheten av noe kjent øl i samme sjanger? Jeg skal uansett brygge i morgen (rakk ikke europrisen igår grunnet jobb), men selvsagt, så er jeg jo nysgjerrig. haha.

Ikke egentlig. Synes denne har en del mer dominerende humle foreløpig enn for eksempel Sierra Nevada. Nå kan man jo velge å tørrhumle i mindre enn 5 dager som jeg gjorde, eller man kan lagre den lenger og humlen vil bli mindre fremtredende. Jeg tror at om et par uker til så er denne meget god til kit å være. Akkurat nå kunne du sagt at det var en IPA og ikke en kjeft hadde motsagt deg.

Det er nok det best jeg har smakt av kit uten modifiseringer.
 
Sist redigert:
Nå har jeg flasket denne med den medfølgende druesukkerposen, etter snart tre uker virker det som det er heller liten futt i flaskene. Kjenner det har skjedd litt når jeg klemmer på dem men det er bare såvidt det er bobler i det.
Kan jeg gjøre noe eller må jeg bare akseptere? :)
 
Nå har jeg flasket denne med den medfølgende druesukkerposen, etter snart tre uker virker det som det er heller liten futt i flaskene. Kjenner det har skjedd litt når jeg klemmer på dem men det er bare såvidt det er bobler i det.
Kan jeg gjøre noe eller må jeg bare akseptere? :)

Nå flasket jeg denne for 2-3 dager siden å tviler på at det blir bra selv. Smakte gjær av pilsen og den hadde gjæret i 12-13 dager i 19-20 c. Jeg helte 155g av medfølgende sukker i en kjele,kokte opp vann og helte i gjæringskaret. Viktig at korken er tett. Min virker til å begynne å få kullsyre etter 1-2 dager

Vet ikke hva du kan gjøre,men vil det fungere å gjøre slik jeg gjorde over? Eller så kan du jo vente litt lenger?
 
Tilbake
Topp