Saga American Pale Ale kit fra Europris

Generelt vært skeptisk til Europris-kittene, men dette må jeg jo bare prøve... Men først en Blonde og en DIPA på programmet (hhv Cooper og Muntons), så det blir nok ikke før månedsskiftet mars/april engang. Trivelig med noen ordentlige ekstrakt-tråder/diskusjoner her inne også, ikke bare all-grainere med pid'er og pad'er og STC'er og hundre andre dingser :) GeirD -- 17!!! :p
 
Generelt vært skeptisk til Europris-kittene, men dette må jeg jo bare prøve... Men først en Blonde og en DIPA på programmet (hhv Cooper og Muntons), så det blir nok ikke før månedsskiftet mars/april engang. Trivelig med noen ordentlige ekstrakt-tråder/diskusjoner her inne også, ikke bare all-grainere med pid'er og pad'er og STC'er og hundre andre dingser :) GeirD -- 17!!! :p
Det blir nok flere kit på meg, selv om jeg denne uken fikk meg en brukt BB30 og har alt klart for min første all grain batch. Det blir i alle fall en dark ale, muligens med noe peated malt og peated Islay whisky...

17!
 
Jeg har brygget dette settet UTEN noen som helst endring i oppskriften - dette da det er mitt første brygg EVER. Skal nok over på skikkelig utstyr - men måtte teste litt først for få en feeling med prosess etc. Jeg flasket dette mandag 2. mars - testet første flaske allerede søndag (etter 6 dager altså) - flaskene har stått på badet på temp mellom 19-24. Jeg ristet IKKE noe på dunken i det hele tatt (beskrivelsen sa ingenting om det). Søndag var det minimal "futt" i ølet - og det var ganske uklart. Testet på nytt i går kveld - betydelig mer fres i ølet og har også klarnet en del. Meget positivt overrasket over smaken - mandag 23 har det stått varmt i 14 dager og skal ned i kjelleren. Blir nok sannsynligvis da mao ennå bedre og klarere da.

Så med ett "enkelt" sett som dette - gleder jeg meg virkelig til å ta fatt på skikkelig BRYGGING :)
 
Jeg har brygget dette settet UTEN noen som helst endring i oppskriften - dette da det er mitt første brygg EVER. Skal nok over på skikkelig utstyr - men måtte teste litt først for få en feeling med prosess etc. Jeg flasket dette mandag 2. mars - testet første flaske allerede søndag (etter 6 dager altså) - flaskene har stått på badet på temp mellom 19-24. Jeg ristet IKKE noe på dunken i det hele tatt (beskrivelsen sa ingenting om det). Søndag var det minimal "futt" i ølet - og det var ganske uklart. Testet på nytt i går kveld - betydelig mer fres i ølet og har også klarnet en del. Meget positivt overrasket over smaken - mandag 23 har det stått varmt i 14 dager og skal ned i kjelleren. Blir nok sannsynligvis da mao ennå bedre og klarere da.

Så med ett "enkelt" sett som dette - gleder jeg meg virkelig til å ta fatt på skikkelig BRYGGING :)

Prøv med litt 1-2 dager kjølig lagring før du spretter neste, fungerer godt her i gården på alt øl. Øl og væske generelt evner bedre å oppta Co2 når væsken er kjøligere, ville ofte anbefalt langtids lagring etter endt karboneringstid (ettergjæring på flaske) på opptil en ukes tid kaldt 5-15 grader f.eks, hjelper på.

Jo kaldere jo bedre, kjølig lagring bidrar ofte også til klarning :)
 
Jepp - har lest såpass nå på dette forumet (og andre plasser for den saks skyld) at jeg har fått med meg dette. Har i så måte en ideel kjeller (gammelt hus) - der temperaturen sjelden overstiger 8 grader (meget varme sommerdager). Men er som sagt positivt overrasket over at dette brygget var såpass "godt" så tidlig i prosessen..

Har allerede en Saga Blond Ale til gjæring også. Skal vel flaskes om ca. 3-7 dager :)
Så her blir man for hekta ja....... Skal investere i en Speidel/Beer Brew eller liknende - men frustrerende lite brukt utstyr å finne da.....
 
Hvis du er medlem i Facebook-gruppa "vi som brygger med speidel braumeister", vil du se at denne salgsannonsen nettopp er lagt ut :

Skal selge min 20l Speidel. Ny tappekran, kokehatt, rørespade, kjølespiral og 1 stk 30l speidel gjæringsdunk. Vaske, rensesett speidel m rensepulver "halipur". Corona maltmølle.
11000,- levert Trondheim
Grunnet overgang til større utstyr.

Sturla Gabrielsen
995 33 729
 
Jepp - har lest såpass nå på dette forumet (og andre plasser for den saks skyld) at jeg har fått med meg dette. Har i så måte en ideel kjeller (gammelt hus) - der temperaturen sjelden overstiger 8 grader (meget varme sommerdager). Men er som sagt positivt overrasket over at dette brygget var såpass "godt" så tidlig i prosessen..

Har allerede en Saga Blond Ale til gjæring også. Skal vel flaskes om ca. 3-7 dager :)
Så her blir man for hekta ja....... Skal investere i en Speidel/Beer Brew eller liknende - men frustrerende lite brukt utstyr å finne da.....

Saga APA var også mitt aller første brygg og jeg brygget det også helt etter oppskriften. Etter 4 uker på flasker smakte jeg på det og ble veldig fornøyd med resultatet. Fruktig og godt. Har også brygget Saga Blonde Ale, men her la jeg til litt brew enhancer (fra europris, ca 350 gram la jeg til om jeg husker riktig) siden OG ble litt lav. Saga APA var god men likte Saga Blonde litt bedre faktisk. Saga Blond var minst like fruktig og luktet jordbær!
 
Sist redigert:
Min Saga IPA som har stått straks 14 dager kjølig - er nå klar å fin også :) Jeg brukte bare posen med tørrgjær som lå i pakken.
 
Jeg prøvde en Saga Captains IPA, og den var ikke det minste god. Hakket før de resterende 22 literene går i vasken. Tenkt å la det stå etpar uker til for å se om den har bedret seg. Om ikke er det hasta la vista.....
Får håpe det smaker bedre hos deg toresuul
 
Jeg prøvde en Saga Captains IPA, og den var ikke det minste god. Hakket før de resterende 22 literene går i vasken. Tenkt å la det stå etpar uker til for å se om den har bedret seg. Om ikke er det hasta la vista.....
Får håpe det smaker bedre hos deg toresuul

Interessant. Kan du si noe mer om hva som ikke er godt ved den? Er det bare uheldig kombinasjon av ingredienser for din gane, eller er det noe annet?
 
Nå er ikke jeg veldig KJENNER på øl, men har smakt mye forskjellig opp gjennom årene. Har gane å nese for Cognac (har smakt aktivt gjennom egen cognacklubb i snart 10 år), så jeg kjenner godt fra vondt ja. Har samtidig utviklet sansen for å lukte meg fram til ingredienser etc. Min Saga IPA har nå stått kjølig i snart 14 dager og har vel heller ikke modnet helt. Men ølet er godt (mye humlesmak) har fin farge og gir fint skum også. Jeg fulgte bruksanvisningen til punkt å prikke.... Antar det er ennå bedre om 1 mnd. Gleder meg til etter hvert å komme i gang med skikkelig brygging også. Blitt såpass "bitt" at jeg allerede har en Saga Blond som skal flaskes om 2 dager. Deretter blir det ett ferdigsett med Muntons Gold Pilsner.
 
Deretter blir det ett ferdigsett med Muntons Gold Pilsner.

Hvis jeg ikke husker helt feil fra "gamle dager" da jeg brygget en haug ølsett så er gjæren som følger med det settet alegjær, så hvis planen er at produktet skal smake pils så gjør det ikke det med mindre du gjærer den med lagergjær og gjærer det kaldt rundt omkring 10 grader.
 
Jeg har brygget Saga APA og Saga Porter. Porteren er veldig god. APA blir bedre og bedre. Har vel stått 5 uker i kjelleren nå etter at den først stod i romtemperatur i 2 uker etter flasking. Har fulgt bruksanvisningen, men APA gjæret i 18 dager før flasking.
 
Hei, folkens! Har to dunker jeg tenker jeg skal smelle to sett opp i, men veldig usikker på hvilke.. Flasket et Razorback IPA og et med Saga APA. Veldig fornøyd med begge to.. Men nå trenger jeg noe annet! Prøvd å få tak i Evil Dog og et par andre sett fra Bulldog Brews (mener jeg det heter), men det viste seg å ikke være så lett. Noen som har noen lett tilgjengelige sett å anbefale? Ser at Saga Blonde kan være spennende..
 
Satte mitt SAGA IPA kit i går - mitt første brygg noensinne! Fulgte oppskrift slavisk. Hadde kjøpt inn beer kit enhancer, men ble usikker på forhold/mengde, og fant ut at jeg ville kjøre 100 % safe.

Nå, 24 timer senere - nada aktivitet i gjærlåsen :confused:...

Burde vel være det nå? Ikke noe skumdannelse å snakke om heller, og lufttemp har vært 20-21 grader. Fikk ikke målt tempen ved tilsetting av gjær (long story...), men matematisk skal den ikke kunne være over 25 (ei heller unna 15).

Skummet noe vanvittig i det jeg blandet kokende vann i ektraktet,, såpass at omrøringen i etterkant ble noe dårlig (sleiva nådde ikke helt ned pga skummet...). Prøver å små-riste på dunken litt i ny og ne nå i etterkant, men det er kanskej "to little to late"...

Tips/råd/kommentarer mottas gjerne!
 
Satte mitt SAGA IPA kit i går - mitt første brygg noensinne! Fulgte oppskrift slavisk. Hadde kjøpt inn beer kit enhancer, men ble usikker på forhold/mengde, og fant ut at jeg ville kjøre 100 % safe.

Nå, 24 timer senere - nada aktivitet i gjærlåsen :confused:...

Burde vel være det nå? Ikke noe skumdannelse å snakke om heller, og lufttemp har vært 20-21 grader. Fikk ikke målt tempen ved tilsetting av gjær (long story...), men matematisk skal den ikke kunne være over 25 (ei heller unna 15).

Skummet noe vanvittig i det jeg blandet kokende vann i ektraktet,, såpass at omrøringen i etterkant ble noe dårlig (sleiva nådde ikke helt ned pga skummet...). Prøver å små-riste på dunken litt i ny og ne nå i etterkant, men det er kanskej "to little to late"...

Tips/råd/kommentarer mottas gjerne!
Prøvde denne også - tok en del tid før den kom i gang. Så null stress enda - vent 24t til :)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp